
IN THE HIGH COURT OF SWAZILAND

HELD AT MBABANE CASE NO. 700/05

In the matter between : 

RALPH HLOPHE PLAINTIFF

AND

SICELO ZONDO 1st DEFENDANT

MARTIN DLAMINI 2nd DEFENDANT

AFRICAN ECHO (PTY) LIMITED 3rd DEFENDANT

ARNOT PUBLISHING COMPANY (PTY) LIMITED 4th 
DEFENDANT

FOR PLAINTIFF MR. B.J. SIMELANE

FOR DEFENDANTS____________________________(NO APPEARANCE)

JUDGEMENT

___________________________28  th   August, 2009  __________________________

[1] Ralph Hiophe,  the Plaintiff herein, qualified as a high school  teacher  in

1990 and eight years later, he was appointed a deputy head-teacher. In the

year 2005 he was the Deputy Head-teacher of Maguga Dam High School.



[2]  On  the  4th February  2005,  an  article,  allegedly  published  of  and

concerning the plaintiff was published in the "Times of Swaziland" newspaper

and was headed :

OUTRAGE: School closed as teacher threatens to bewitch, poison or 

stab colleagues." The said newspaper, according to the plaintiff, is 

owned by the 3rd Defendant, a Company duly incorporated under the 

company laws of Swaziland and has its principal place of business at 

Mbabane Industrial Sites. The 4th Defendant, Arnot Publishing 

Company (Pty) Limited is said to have "published" the Times of 

Swaziland Newspaper - presumably that edition of the newspaper that 

carried the offending article. The 2nd Defendant is an employee of the 

third Defendant and is the Editor of the said Newspaper. The first 

Defendant is also an employee of the third defendant and is the 

reporter under whose name the article in question appeared.

[3]  The Newspaper  aforesaid  is,  according  to  the  unchallenged pleadings

herein, widely distributed and read by the general public in the Kingdom of

Swaziland. In his evidence in chief the plaintiff added that "the newspaper is

read world wide and is available on the internet too."

[4]  The  plaintiff  states  further  in  his  particulars  of  claim,  which  were

substantially confirmed in his evidence before rue,  that "10.The article aforesaid

stated that Plaintiff: 10.1 Had threatened to bewitch, poison or stab and kill the teachers he

is sharing a flat with.

10.2 Had threatened to use aggressive means to solve the accommodation problem.

10.3 Had threatened to incite students to engage in a strike within three weeks.

10.4 Had boasted about his bad reputation and

10.5 Was troublesome."

[5] The article in question does not refer to the plaintiff by name and merely

refers to "one of the senior teachers" at the said school.  A picture of the

Head-teacher of the school Mr Jack Msibi appears alongside the article. The

plaintiff alleges that the article refers to and concerns him because

"11.1  Plaintiff  is  the  only  senior  teacher  at  Maguga  Dam High  School  who  was

sharing a flat with Mprofethi Hlophe.

2



11.2 Plaintiff is the only senior teacher at Maguga Dam High School about whom a

petition for his removal was drafted and forwarded to the Teaching Service Commission in

February 2005.

11.3 Plaintiff  is  the  only  senior  teacher  about  whom  there  was  temporary  i,;-

o;.>pfc&.,' oi; classes at Maguga Dam High School in February 2005.

11.4 To the general public conversant with the matter,  the community of Maguga

Dam area where Maguga High School is based, and parents of learners at Maguga High

School senior teacher referred to in the article is the plaintiff."

[6] The Plaintiff also avers that the said words are wrongful and defamatory

of and concerning him in that "they were intended and were understood by

readers of the newspaper that plaintiff is:

"12.1 a criminal who is capable of killing either by stabbing or poisoning a person in

order to solve the accommodation problem he had.

12.2 A sorcerer who uses muti and is capable of bewitching his flat-mates in order to

solve the above-mentioned problems that he had.

12.3 Person capable of doing unlawful acts like inciting students in order to solve the

accommodation problem that he had."

[7] Finally the plaintiff … that as a result of the defamatory article aforesaid,

he has "been damaged in his  good  name and reputation as a teacher and

has  diminished  his  chances  of  promotion  and  being  employed  in  other

institutions and ...has suffered damages in the sum of E100,000.00..."

[8] The plaintiff informed the court in his evidence that his attention was

drawn to the article by one of his colleagues, a certain Mr Mlotsa a teacher at

nearby Bulandzeni  who informed him whilst  he was in  Johannesburg that

there was a defamatory article of and concerning him in the newspaper. He

had subsequently read the article and it confirmed what his colleague had

told him.

[9j Mr Hlophe testified that anyone who knew the then prevailing set-up at

his  school,  would  have known that  the  senior  teacher  referred  to  in  the

article was him because :

(a) there were only two senior teachers at the school and these were

the headteacher and himself.

3



(b) anyone reading the article would know that the senior teacher 

referred to in the article was not the Headteacher because the latter had 

been interviewed ….was referred to therein by name and capacity aforesaid.

(c) Further,  the  article  said  the  senior  teacher  in  question  was

sharing  a  flat  or  apartment  and  he,  the  plaintiff,  was  the  only

senior  teacher at the school  who shared a flat with other teachers,

namely Mprofethi Hlophe and Thamsanqa Dlaminl.

(d) He  was  the  only  senior  teacher  against  whom  a  petition  had

been filed with the Teaching Service Commission in 2005.

(e) He  was  the  only  senior  teacher  against  whom  other

teachers  at  the  school  had  complained  resulting  in  a  stoppage

of classes and

(f) Was  the  only  senior  teacher  who  had  been  visited  by  his  wife

on the Friday in question.

[10]  I  observe here that in  his  evidence before me, Mr Mlotsa confirmed

having spoken to the plaintiff about the article. He said the article referred to

a teacher at the Plaintiff's school and whilst he knew that the plaintiff was its

Deputy Head-teacher, he did not know how many senior teachers were at

that school at the relevant time…

He testified that school children from plaintiff's school had also told him that

they had been asked to stay away from school as a result of certain actions

or deeds by their deputy head-teacher i.e. the plaintiff. That is the case as

pleaded by the plaintiff  and upon which he asks  the court  to  find in  his

favour.

[11] I examine first the issue whether the article under consideration and in

particular whether the senior teacher referred to therein may be understood

by anyone to refer to the plaintiff. The plaintiff avers that because of the

particulars or details of the aberrant teacher given in the article, the teacher

in question can only be understood to be a reference to him. I examine this

assertion below.

4



[12] The test for determining whether the publication of the offending words

refers to or concerns the plaintiff is an objective one. In Young v Kemselv

1940 AD 258 at 281 the court stated that:

"the test is whether the ordinary, reasonable man hearing the speech would have

understood the words complained of to apply to Kemsley [plaintiff]."

Also in A NEUMANN CC v BEAUTY WITHOUT CRUELTY INTERNATIONAL

1986 (4) SA 675 (C) at 679-80 TEBBUTT J  stated this requirement as

follows :

"It is also trite that a plaintiff or applicant in a defamatory action must allege and

prove that the defamatory matter was published of and concerning him. It must refer

to or concern him personally (see Burchell the Law of Defamation in South Africa at

128;  Goodall  v  Hoogendoorn  LTD  1926  Ad  11  at  15;  South  African  Associated

Newspapers Ltd and Another v Estate Pelser 1975 (4) SA 797 (A) at 810C; Knupffer v

The London Express Newspaper Ltd (1944) 1 ALL ER 495 (HL)

and it is whether the ordinary reasonable reader would have understood the words

complained of, in conjuction in this case with the picture, to apply to the plaintiff or as

in this case to the applicant ... This gives rise to a two-stage inquiry. Firstly, whether

the words (with the picture) are reasonably capable of referring to the plaintiff or

applicant. This is a question of law and can be decided on exception. Secondly, and if

the answer to the first part is in the affirmative, whether a reasonable person would

regard the words as referring to the plaintiff or applicant. This is a question of fact on

which evidence would be admissible."

[13] As the matter is not defended, no exception has been raised and i shall,

purely for purposes of this judgement, assume,  without  deciding the issue,

that  the  words  in  this  action  are  reasonably  capable  of  referring  to  the

plaintiff. He was after all a teacher at the relevant  school and was also the

Deputy head-teacher and therefore may also be said because of that status

as Deputy head-teacher, to have been a senior teacher. That disposes off of

the first inquiry - its answer being in the affirmative.

[14] The facts relevant to the second inquiry are as stated by the plaintiff

and set out in paragraph 9 above. Firstly, the plaintiff was unable to define

with any degree of clarity or precision what is meant by a senior teacher.

Seniority in this context could either be by academic qualification, tenure of

service, age or in terms of administrative office or hierarchy. Neither he nor

the article clarifies this. His evidence was simply that because he was the

second in-charge at the school  -  after the headmaster  -  he was a senior

5



teacher. He was, however, quite candid or frank enough to say that … The

ambit of the inquiry is further restricted or lessened in my view by the fact

that the other facts or incidents relied upon by him, such as being the only

senior  teacher at the school  who was visited by his  wife on the relevant

Friday and was sharing an apartment with particular persons, could only be

known to people with special and  intimate knowledge of the est up at the

school For example, whilst Mr Mlotsa knew that the plaintiff was the Deputy

headteacher at the school, he was, on reading the arthrrr;, un&bie to Sc;y thsi

the  senior  teacher  referred  to  therein  was  the  plaintiff.  The  rest  of  the

information Mr Mlotsa had was supplied to him, not by the newspaper article

but by the school children from his school, Bulandzeni High …

[15]  The article refers to one of two teachers sharing  L fiat with  Mprofethi

Hlophe. The name of the other teacher, Thamsanqa Dlamini, was supplied to

the court in evidence by the plaintiff himself. It does not appear in the article

and I see no reason to think that even those who knew the house sharing

arrangement at the school would inevitably think that the article referred to

the plaintiff and not Thamsanqa.

[16]  The  plaintiff  has  not  led  any evidence  before  me to  show that  any

particular person or persons were aware of these special features or facts he

relies on as a clear reference to him. Even persons who knew him as the

Deputy  Head-teacher  at  the  school  would  not,  in  the  absence  of  any

particular  knowledge  of  the  issues  he  relies  on  as  identifying  him,  have

known that the article was published oV <,r concerning him.

[17] In view of the above deficiencies in the evidence by the plaintiff, I am of

the considered view that the plaintiff has failed to prove that the ordinary

reasonable  reader  would  understand  the  article  as  referring  to  and

concerning him. Consequently the action is dismissed.

MAMBA J

6


