
1

IN THE SUPREME COURT OF ESWATINI

JUDGMENT

HELD AT MBABANE Case No. 7/2018

In the matter between:

Alpheous Nxumalo Appellant

And

The Swazi Observer t/a The Obse1ver on Saturday

The Editor of The Observer on Saturday (Thulani Thwala) 

Bodwa Mbingo

1st Respondent

2nd Respondent

3rd Respondent

Neutral Citation: Alpheaus 7 (7/2018) [2022] SZSC ...50..(J?fh February, 2022).

Coram MCB Maphalala CJ, MJ Dlamini JA and MJ Manzini AJA

Heard 

Delivered

7 October, 2021

17 February, 2022



2

SUMMARY : Defamation - liability of the media - false statements -  wrong interpretation

of  words  spoken  by  the  appellant  in  a  video clip-  respondents  liable  -  assessment  of

damages  -  N0 retraction  -  no consent to publication by appellcmt  -  damages to appease

victim  and  not  to  punish  or  teach  the  respondents  -  court  a  quo  awarded minimal

damages of E2,000-00, set aside a11d replaced with El 80,000-00.

JUDGMENT

MJ Dlamini JA 

Introduction

[I] This is an appeal on the matter of quantum arising out of a defamation of the

appellant by the respondent. The court a quo (per Her Ladyship M. Dlamini  J) had  fixed

the quantum of damages at E2,000-00 (Two Thousand Emalangeni). Appellant argues that

this amount is unreasonably small and that an amount between E300,000-E500,000 would

be more reasonable in the circumstances.

[2] This case started at the High Court in October 2016 under  Case No. 1654/2015. It

was  then  dismissed  (per  Nkosi  J)  in  June  2016  (or  February  2018).  The  Appellant

successfully appealed to this Court under Case No. 7/2018. The matter was referred to the

High Court for determination of the quantum of damages. In the court  a quo,  as already

stated  above,  the  quantum  was  assessed  at  E2000-00  (per  M.  Dlamini  J).  It  is  that

assessment which has given rise to this appeal. The somewhat concerning issue here is the

numbering of the cases here and below. Both judgments  a quo bear the number 1654/15;

and both judgments here bear case no.7/2018. Something is wrong with  the numbering.

This is not the first time I have had to point out at wrong case numbering.  The Registrar

and her assistants are again urged to do something about this misnomer.



3

Background

[3] The summons and particulars was issued and served on 30 October 2015. The

appellant (as plaintiff) sued the respondent (as defendant) for the amount

ofE500,000-00 by way of damages for defamation of character arising from an article

published by the respondent in its  Observer on Saturday  newspaper of24 October

2015. Apparently, a letter of demand had been written to the Respondent two days

after the publication, on 26 October 2015 in which the payment of E500,000-00 was

demanded by not later than close of business on 28 October 2015. The Respondent

did not pay as it denied the claim.

[4] The article published by the Respondent reflected as follows -

"Ex-MD Alplteo11s Nx11m11/o decillres: I 11m HIV positive" By Bodwa Mbingo.

Former Swazi Observer Managing Director (MD) reverend Alpheaus Nxumalo is HIV positive. He has

been living with the condition for the past 14 years. He made this touching but educative confession to a

South Afi-ican Miracle Pastor that later took time to pray for him during a church service in that counlly

recently.

This confession was then broadcast on one of South Aji-ico's most followed gospel channels, The Last

Hour Miracle TV, where Nxumalo explained his situation to the pastor and his congregation on why he had

decided to pour his heart out on his HIV status.

The strength by the Observer on Saturday of publishing this revelation is obtained Ji-om the reverend's

own confession in the church that they discussed with his wife a long time ago and agreed lo share it with

other people so that they can get strength from it.

Speaking during the service, Nxumalo revealed that he has lived with his wife and that they have been

married for the past 24 years. He then broke the news of his status by stating that he was alive to the fact

that some people feel that he should not be disclosing such news in a live broadcast.

"But what if I keep quiet when somebody is going through the same experience? 1 have lived with my wife

with an HIV positive status 14 years of the 24 years that we have been married. We agreed with her a long

time ago that I'd share it so that others can get strength Ji-om it. I didn't believe that God would reveal that

to you" he said before screaming Oh! My God, upon where the pastor then started praying for him.

"Let me send an angel to you. You will be free, be healed and be saved, thus says the Lard", prayed the

pastor. Within a moment, the pastor then stated that, "It's done", before Nxumalo was heard shouting "/

receive it", before he then gave a moving sermon of his own as the congregants listened allentively. He drew

his words Ji-om the Books of Matthew and John. He said Jesus performed a few miracles to His family . . .



4

Nxumalo, when later reached by this publication, said he had no comment on the matter as one's

sickness and prophecy by a pastor before a congregation are private. He clarified that the matter came as a

prophecy from the pastor and that all he did was confirm the prophecy before the congregation.

in a nutshell, Nxumalo was saying the pastor prophesied that he was living with HJV and all he had to do

was corifirm the prophecy.

Nxumalo is a well-known political analyst who has authored articles for both mainstream newspapers

in Swaziland He is not only a former MD of this newspaper but also private secretary to former minister of

foreign affairs Mathende/e Dlamini and Princess Tsandz;/e while she served as natural resources

minister, Currently, the princess is home affairs minister/>.

[5] The above article was supposedly based on a video clip which was acquired by

the Respondents purportedly capturing a live television prayer service in South Africa

which the Appellant had attended and was prayed for. Since the video clip was part of a

TV broadcast, it fell in the public domain and was accessible where the TV station

played. The video clip version proceeds:

Mr. Nxumalo: I have lived with my wife, we have been married/or 24 

years. I know that some people will say this should not be 

said in a live broadcast. But what if I keep quiet and 

somebody is going through the same experience? I have 

lived with my wife with an HIV status and we agreed with 

her, a long time ago that I will share it so other people can 

get strength off, of it.

So, 14 years of that 24 years 1 have lived with her in that 

condition and I didn't believe that God will reveal that to you

Priest Imagine God revealed to me about her blood ...

Mr. Nxumalo: Oh, Jesus

Priest : J imagine God revealed to me about her blood (INAUDIBLE)

about her blood . . .



5

Mr. Nxumalo: Oh, My God . . .

Priest Let me send an angel ...

Mr. Nxumalo: Thank you Jesus ...

(Priest Proceeds To Do What Seems Like Casting Spells ... )

Priest : Your (inaudible), be free, be healed and be saved. Thou says 

the Lord of Hosts

Mr. Nxumalo: Thank you Jesus, I receive

Priest : It is done. Clap hands for Jesus ...

[End of Recording]

[6] On the basis of the article as published, the Appellant framed his claim inter alia as

follows:

"6.  On the  24th  October  2015,  the  pt  Defendant  caused to  be  published in  its

Observer On Saturday, a newspaper circulating in the Kingdom of Swaziland and

in the whole world and also published in the internet daily, a highly defamatory

and  grossly  malicious  article  at  page  three  (3)  thereof  captioned  "EX  MD

ALPHEOUS NXUMALO DECLARES; I AM HIV POSITIVE", copy of the

extract is hereto annexed and marked 'A'.

6.2 Published directly juxtaposed the headline to the offending article, and on the

front page of such publication, was as well another headline captioned "REPORT:



6

SWAZI MEN JUST LOVE PROSTITUTES", which plaintiff pleads, based on

its  extreme  proximity  to  the  offending  headline,  would  and  did  cause  a

reasonable reader to attach meaning and or significance to the article referring to

the plaintiff. A copy of the headline (s) is hereto attached as well and marked

'B"'.

[7] Appellant further claimed -

"7. The said article stated inter alia of the plaintiff that:

7.1. He had been inflicted with a sexually contagious and/venereal decease;

7.2. He was HIV positive.

7.3. He had admitted to being HIV positive;

7.4. He had been HIV positive for the past 14 (fourteen) years;

7.5. He had made such admission and/or confession to a South

African Healing Pastor on live Television.

7.6. He had agreed to 'share' his 'confession' with other people.

"6. The said words and /or statements contained in the said article were

published of and expressly concerned the Plaintiff and as such were per se false,

wrongful and defamatory to the Plaintiff in that -

6.1 They  were  more  than  reasonably  capable  of  conveying  to  the

reasonable reader and/ or alternatively they expressly conveyed to

the reader that the defamatory and malicious article referred to the

plaintiff;

6.1.1. The words used were in their very nature meant to convey malicious

and injurious falsehood and convey a defamatory  meaning to the readers of

the said publication by imputing upon the plaintiff infliction with a highly



7

sexually contagious and/or venereal virus by extension an imputation of

low moral character by plaintiff;

6.1.2 The article and words were used to convey the message that plaintiff

could morally not be trusted though being a Christian Evangelist and was

inflicted with sexually transmitted viruses;

6.1.3 The words used were in their very nature meant to convey a

malicious and injurious falsehood and to convey a defamatory meaning to

the readers of the publication, viz. that plaintiff was HIV positive and had

been in such condition for the past 14 years;

6.1.4 The said article was published with the intention to defame plaintiff,

to  injure  his  reputation  as  a  Christian  Evangelist  and  Man  of  God,

businessman, professional writer and political analyst.

"7 Pursuant to the defamatory article the plaintiff has suffered damages in that -

7.1 The resultant public reaction caused members of the public to believe

that plaintiff  was HIV positive and / or afflicted with a highly sexually

transmitted and / or sexually contagious virus;

7.7 The article  further  caused plaintiff  not  only to  suffer  damage to his

reputation, but also suffer damage to any prospects he may have had in the

professional world in general."

[8] The Appellant further averred that as a result of the defamatory article, he suffered

damages in a variety of ways from members of the public who then viewed him as being

HIV positive; that this lowered the plaintiff in the estimation of the public as a person who

was "chronically ill and inflicted with a chronic illness that has [unfortunately] been



,' .
8

socially stigmatized and associated with sexual  promiscuity,  infidelity  and a failure  to

practice safe sex and the victims to which are associated with shame and stigma and are

marginalized by society"; that as a Christian Evangelist and Preacher the article "aroused

ridicule, obloquy, (and) contempt", causing plaintiff to be "shunned, pitied and avoided" in

his social circles as an Evangelist and Preacher, businessman, political analyst and writer.

That others have been reluctant to associate with him and has been exposed to "hatred,

undue ridicule, contempt and pity", causing trauma to his family and children who have

endured "ridicule, stress and pain as a result".

[9] Appellant consequently claimed an amount of E200, 000 (Two hundred thousand

Emalangeni) for damages suffered "as a Christian Evangelist, businessmen, professional

writer and political analyst; an amount ofE300, 000 (Three hundred thousand Emalangeni)

for damages suffered "as a result of the wrongful and defamatory article "totaling

E500,000 (Five hundred thousand Emalangeni) in all. Interest at 9% per annum from date

of judgment to final payment and costs of suit". In his letter of demand dated 26th October

2015 the plaintiff demanded payment of the amount of E500,000 - 00 within two days and

the immediate retraction of the defamatory article and a formal apology. None of the three

things happened. Appellant followed up with combined summons on 30th October 2015.

[1OJ In their plea in opposition the Respondents (Defendants) admitted having written

the headlines to the article as alleged by the Appellant,  but denied that  the article (as

headlined) was "highly defamatory and grossly malicious".  Respondents also denied  that

the  location  of  the  other  headline  viz.  'REPORT:  SWAZI  MEN  JUST  LOVE

PROSTITUTES' was in any way intended to bear on and underscore the impugned

headline expressly referring to the Appellant. Nor that the reasonable reader would read or

understand the article on the 'Swazi men' as necessarily related to the first article captioned

"Ex-MD Alpheous Nxumalo Declares ... " The Respondents denied everything alleged

and admitted only what was expressly stated in the article such as that Appellant "was HIV

Positive;  had  been HIV Positive for the past 14 years;  had  made such  admission  and or



9

confession to a South African Healing Pastor on live Television; and had agreed to 'share'

his 'confession' with other people. The defamatory meaning and other sinister imputations

ascribed to some of the words or statements in the article were also denied and disputed.

[11] The Respondents also pleaded that the article complained of was "not unlawful by

reason of  the  protection  afforded to  the  Defendants  by  Section 24 (1)  and (2)  of  the

Constitution  of  eSwatini  No.001  of  2005  (the  Constitution)".  That  the  article  was  "a

substantially  accurate  report  of  the  Plaintiff's  testimony  in  a  leading public  television

channel, The Last Hour Miracle TV; that they (Defendants) were unaware of the falsity of

any averment in the article"; that they published the article "in discharge of their duty to

inform the public about newsworthy events and matters of public interest. ..". Respondents

denied that  they were  negligent  or  reckless  or had intention to  injure the appellant in

publishing the article.

[12] The Defendants argued that  the article was not defamatory of  plaintiff  nor did

Plaintiff suffer any damages as a result of the publication.  If  the article were to be held

defamatory by the Court under any law, then that law would be in contravention of section

24 of the Constitution and as such be a law  "not reasonably justifiable in a democratic

society".  Defendants finally pleaded that the publication of the article did not invade any

privacy of the Plaintiff as what was published was actually in the public domain "via the

medium of a leading Christian broadcast by the Plaintiff himself, who indicated that he was

disclosing his status publicly to help others".

[13] As noted above, the High Court initially dismissed the action but the Appellant

successfully appealed that holding: "The Court found that the televised  broadcast  was to

the effect that it was plaintiff's wife who was positive and not the plaintiff. The publication

was therefore defamatory of  plaintiff  as  it  expressed that  plaintiff  was  HIV positive.  The

matter  was  referred  back  to  the  [High  Court]  for  determination  of  the   quantum   (of

damages). It found its way into my roll", says M Dlamini J at paragraph [4] of  her

judgment.



I,

10

This then means that the question of liability had been resolved. But, for the assessment of

the quantum of the damages due it is necessary that the basis of the liability be sufficiently

appreciated.  It  does not appear that the parties, in particular the Respondents, filed any

additional pleadings other than heads of argument after the appeal had succeeded and the

matter was returned to the High Court for determination of damages.

General

[14] In this appeal, it seems to me that the judgment of the court a quo [per Dlamini J.]

which gave rise to this appeal and the judgment of this Court which found the article to be

defamatory must be considered for a balanced assessment of the quantum. As it is, the

assessment is uniquely difficult where the assessor of the damages is not the determiner of

the fault. The later court may not see the defamation and then, 'the centre cannot hold'.  In

a case like this, there is a real danger of the later court of appeal rejecting the decision of

the first appeal. In my view, the court determining the damages must be convinced of the

defamation.

[15] Compliance by the High Court with the order of this Court was bound to be tricky

and challenging. The problem is that the defamation and the damages therefrom are

closely intertwined. The action was dismissed at first instance. The High Court found the

impugned article not defamatory and awarded no damages. This Court found the article to

be defamatory and ordered for the award of damages by the court of first instance. The

difficulty here may be likened to a case where one Judge convicts and another Judge is

required to pass sentence. The second Judge must understand the considerations that led to

the conviction. A similar process had to happen in this case. The ideal, however, is that all

issues should be resolved in one set of proceedings, by one Judge or one court, instead of

the truncated proceedings that happened here.



11

[16] It is not stated why this Court did not itself determine the award. In Van der Berg

v Coopers and Lybrand Trust 1 case, after the trial at first instance, some issues remained

undetermined. One of those issues was the quantum of the appellant's damages. In the

result, Smalberger JA said the following:

"[ 44] As a general rule the determination of damages is a function peculiarly 

within the province of the trial court. There are, however, circumstances in which

it would be appropriate, and the interests of justice and convenience served, were

an appellate tribunal to determine the damages (Neethling v Du Preez and 

Others 1995 (1) SA 292 (A) at 301B-302D). As all parties were agreed that, in 

the event of the appeal being successful, we should fulfil that function and as 

there are circumstances present, upon which I need not elaborate, which make it 

convenient and in the interests of justice for us to do so, I proceed to a 

consideration of the appellant's damages".

[17] At  the  outset  of  his  judgment,  Smalberger  JA  had  stated:  "[  4]  In  order   to

determine the issues on appeal  before us it is necessary  to place the defamatory  statement

in its proper perspective. This in turn involves an appreciation of the relevant events which

preceded its  making.  These are set  out accurately,  succinctly  and lucidly  in  the heads of

argument  filed on behalf  of  Lane and Republic Trustees.  In recounting the history of  the

matter. I propose to borrow extensively from them".  In  my  opinion,  the  High  Court

having dismissed the action and therefore having not considered the issue of damages, the

Supreme Court  which found the  Respondents  liable  should itself  have determined the

damages, unless, of course, justice and convenience could not be best served. I say this

because award is usually linked to the fabric of the liability, that is, the facts constituting

the injury.

1 Van der Berg v Coopers & Lybrand Trust (Pty) Ltd and Others Case No. 466/99 (SCA) (29 November 2000)



12

[18] The publication of the impugned article was on 24th October 2015 and the letter of

demand was dated on 26th October and the combined summons served on 30th October

2015.  It all seemed so well  planned, if not anticipated. This rather short period of

gestation of the  damage allegedly suffered raises the questioned whether Appellant

actually experienced the suffering he alleges in his particulars of claim. Indeed most of

the alleged deleterious imputations are presupposed rather than actually experienced. The

Appellant does not tell us whether his close friends and acquaintances who knew him well

also believed the article to be true and consequently shunned him. On pages 110 and 111

of the Record the Appellant says that he did not approach any company or prospective

employer for employment as MD or CEO "for two reasons", not necessary to state here.

In other  words,  Appellant's  endeavours  to  be employed were not  frustrated,  if  at  all,

because of any stigma associated with the impugned article. The Court takes notice that it

is  not  universally  true  that  once  a  person is affected with HIV/AIDS  he becomes

implicated and stigmatized with the host of evils that Appellant alleges in his particulars.

Other  than the mere false allegation that Appellant was HIV positive,  the article  said

nothing else directly condemnatory or judgmental of the Appellant. The presumption of

damage to reputation should not be unduly exaggerated. The Plaintiff did not call any

witness in his support except himself. How the matter broke out at the prayer service in

South Africa is not told by the Plaintiff;  nor is  the TV clip helpful in this regard. In

instances of this kind the court should be on its guard lest it be duped and used as an

instrument for the perpetration of injustice.

[19] The offensive article is set out in paragraph [4] above: it may be contrasted with

the video-clip version reviewed by the court  a quo  and is set out under paragraph  [5]

above. For the purposes of the complaint herein it is important to note the differences

between the article and the video-clip version of the event at the prayer meeting in South

Africa. The anchor of the article and the gist of the complaint by the Appellant is around

the statement: "1 have lived with my wife with an HIV positive status... " The Appellant

avers that the statement does not refer to him, the Appellant, while the Respondents have

built and developed the article on the assumption (to them a certainty) that the statement

refers to



13

the  Appellant.  It  is  of  course  proper  to  read  both  versions  as  a  whole  for  a  correct

understanding of the statement. Be it noted however that it is not the statement per se that

is the issue: the statement is, however, more of the genesis of the thinking and belief by

the  Respondents that the video clip from which was developed the article was a

confession by the Appellant that he was HIV positive and had been so for 14 years but

continued to live with his wife of 24 years.

[20] Taken alone, the statement is perfectly ambiguous. It reflects the kind of language

which should not be used in serious public discourse. The statement could refer as much

to  the  Appellant  as  it  could  to  his  wife.  It  is  for  that  reason,  in  my view,  that  the

Respondents  should  not  have  concluded  that  the  statement  referred  to  the  Appellant

without  further  investigation.  There  are  indicators  in  the  (original)  video-clip  version

which point in the opposite direction to that assumed by the Respondents. After Appellant

said that he did not believe God would reveal the HIV positive status issue, the Priest

responded: "Imagine God revealed to me about her blood... , Let me send an angel ... ;

Your (inaudible) be free, be healed and be saved". (My underlining). Surely, 'her blood'

pointed to Appellant's wife; the angel could only be sent to someone who was not present

at the prayer meeting. At any rate the video clip did not say to whom the angel was to be

sent: the article wrongly assumes the angel was to be sent to the Appellant. The video

clip does not say: "You" will be free, be healed, etc. The clip says: "Your"(.....) be free,

etc which could not be a reference to Appellant. Instead the sentence makes better sense

when read:  "Your (wife will) be free, be healed and be saved". The newspaper article

changed the whole excerpt to read:  "Let me send an angel  to you. You will  be free, be

healed and be saved .  .  .  ."  Unfortunately,  the hearing did not properly examine this

discrepancy. To that extent the video clip was not properly reproduced in the article. The

Respondents were negligent at least and dishonest at worse.

[21] The Appellant and the Priest may not have expressed themselves clearly in the

video clip - to which must be added the incomplete sentences and inaudible parts but

nowhere



14

did  Appellant  express  himself  as  HIV  positive.  The  Respondents  made  incorrect

inferences.  Appellant  attacked  the  whole  article  as  defamatory  of  him.  The  final

understanding of the article is that it was wrong, that is, false. In its judgment of October

2018, this Court was of the view that "the Court a quo erred in not specifically addressing

the question whether the statements published by the Respondents were defamatory of the

Appellant.  Had  the  court  a  quo  done  so,  it  would  have  come  to  the  finding  that   the

statements published by the Respondents were defamatory  per se  of the Appellant, as they

tended to lower the reputation of the Appellant in the opinion of right - minded people and

were  also untrue".  In  para [18] of  its  judgment,  the court a  quo  (per  Nkosi  J) wrote:

" ...When any reasonable person hears the Plaintiff's words in the live broadcast  I cannot

see any negation of the inference that can be adduced,  i.e.  that, in fact, the Plaintiff was

saying that his wife and him are HIV positive ... "

[22] Under para [29] of its 2018 judgment this Court stated (per Dr. Odoki JA):

"I have already stated in this judgment that a careful reading of the live broadcast

or video clip as a whole does not support the Respondents' claim that the

Appellant  was  referring  to  himself  and not  to  his  wife.  The  Pastor  who  was

present in the congregation readily understood the Appellant to be referring to his

wife, and any reasonable person would have understood the statement to mean

so... "

[23] I am not quite certain to what extent the Pastor may be dealt with and referred to as

a 'reasonable person' in the legal sense as it would appear that the Pastor was not relying

on his normal, human, reasonableness but on his spiritual power. On page 104 of the

Record, (transcript section), it is written:

"APPL As the Prophet was done praying for me and I was about to take my seat he

said  I see a close family member  who is sick.  I said to him yes  Prophet,  I have left

a  family  member  hospitalized  in  Moneni.  And  then  he  said  the  family  member

admitted is HIV positive; I responded in the affirmative before the Prophet that



15

indeed the family member had been in that condition for 14 years. And the Prophet

said I am sending an Angel to the sick family member, as a result you will find her

discharged and at home".

[24] At the first court hearing, Appellant was asked by his counsel: 2

"AC : It is alleged by the Defendant that you made a confession in church that 

you are HIV positive.

What did you exactly say to the Prophet?

"APPL : As the Prophet was done praying for me and I was about to take my seat,

he said  I  see your close family member who is sick.  I  said to him yes Prophet.  I

have left a family member hospitalized in Moneni. And then he said the family

member  admitted  is  HIV  positive;  I  responded  in  the  affirmative  before   the

Prophet that indeed the family member has been in that condition for 14 years.

And the Prophet said, I am sending an angel to the sick family member, as a result

you will find her discharged and at home. And then the Prophet was puzzled.

JUDGE Are you telling us what he said?

APPL : Yes.

(AC)  APPL:  The Prophet said this is a new experience as it is not familiar that

one can stay with a family member who is in this condition for 14 years. He then

asked me to go to the microphone to share with the viewers as to how  one can

cope with the similar  situation.  I  then said that  it  is  not  necessary  for  married

couples to divorce because one of them is HIV positive. I then further said it is

2 Record of Appeal p104 ff (From Transcript)



16

possible to live with your spouse who is HIV positive for 14 years, supporting 

each other.

AC : For the purposes of the Record, describe your nature of relationship with 

the close family member.

APPL : She is my wife.

AC Do you have a copy of the video clip.

APPL: Yes I do".

What is uncertain, however, is whether the video clip that the Appellant had was

from start to end the same as the one that the Respondents had.

[25] Elsewhere Appellant was asked by defence counsel whether he had "approached

any  company  that  has  refused  to  hire  him because of  the  alleged HIV status".  The

Appellant stated that he had not approached any company for two reasons: "First,

because I knew that ...for a position of MD or CEO you do not just write an application

and throw it. Somebody must approach you to convey their interest in you or somebody

must approach you .... "  (p110 of the Record).  "Secondly, my Lord, I did not apply to

any company because this is not just only the matter that is in court between me and

Swazi Observer; there is another industrial case that is pending at the Industrial Court

where I was issued with a court order to go to my office at Swazi Observer, and Swazi

Observer in the contest of that court order closed my office. It is three years now and my

office is closed. I am seated at home without a salary and the matter is pending in the

Industrial Court ... " (p111 of the Record). Is there a hidden, unexplored lesson from this

excerpt?



17

[26] Other  than  the  general  allegation  that  HIV  carriers  in  Swati  society  are  still

stigmatized and shunned the Appellant agreed that he has not been turned down by any

potential employer because of the alleged HIV status. Appellant insisted that Government

efforts to de-stigmatize the HIV decease have not been successful. But no specific

instance of him being a victim of the stigma associated with the alleged HIV status was

shown or alleged by the Appellant. Part of the cross-examination proceeded as follows:

"DC: Mr. Nxumalo, I put it to you that it is you who are stigmatizing HIV/AIDS

and not the general reader of a newspaper or the average reader of the newspaper.

APPL: My Lord, in fact my experience and truth of what Mr. Shabangu is saying

is  contrary to  what  he  has  just  said.  I  could not  have lived for  16 years  with

somebody that is infected and I am affected by that situation ifI stigmatized people

that are HIV positive. In fact, my Lord, ifl were to add, I believe with all my heart

that part of the reason I am here before the court today is because I want to protect

people  that  are  HIV  positive.  I  want  to  deal  with  stigmatization  because  the

malicious and defamatory manner in which the Swazi Observer reported this case,

other than the fact that it was false that I am HIV positive, there was no doubt that

this was all about stigmatization and making it a taboo that you are HIV positive;

so I believe the contrary of what Mr. Shabangu is saying".

[27] Appellant was questioned at length by Respondents' counsel pointing out that it

was the Appellant who thought that other people (the public or general readers of the

newspaper) thought of him as a person of"low moral character".  Appellant went on:  " ...

I would be of low immoral (sic) estimation, my Lord, ifl have successfully hidden my

HIV positive status from my family, from my relatives, from my church for 16 years.  So,

yes, I  believe  people  would  believe I am a man of low moral  estimation  as a result".

And, " ... The whole claim is about me my experience and my underst{llu/ing of what the

article conveyed as a result of publishing (it) in tltis manner and fashion", says the

Appellant.



18

And that he never consented to the article being published at all or about his or anybody

else's sickness. In my reading, the alleged stigmatization of the Appellant does not come

out in the manner and fashion the article was published. This is particularly so because

the article was presented as a confession by the Appellant himself before a congregation.

[28] The Appellant also agreed in the cross-examination that the article was malicious

"because the headline had below it another headline stating that 'Swazi men just love

prostitutes'. Even though the 'below' headline did not expressly refer to the Appellant, the

Appellant explained its supposed association with the main headline: " ....any reasonable

reader, especially with the type of stigmatization and taboo that people of HIV/AIDS are

being viewed by society. It could have been reasonably concluded by any reader that I am

probably one of the clients that are very much in love with the subjects of that article, my

Lord". The Appellant further conceded that the article he was complaining about was the

one  headed  "Ex  MD  Alpheaus  Nxumalo  declares  'I  am  HIV  positive"  and  that  the

complaint was based on the "article as a whole". The reason for his complaint is that the

article was wrong as Appellant never'said he had lived with an HIV possible status for 14

years.

[29] On the day before publication of the article by Respondents, 3rd  Respondent had

phoned the Appellant at about 4pm. The Appellant tells what transpired: "Appl: He said

that they are  doing a story that happened  last week about a  sick close  family  relative  and

I said it was not last week it was in May.  I told him that illnesses are of privileged  nature.

I will quote him: 'Siyabonga babe Nxumalo, loudly'; he uttered those words sarcastically

sending a message that my response will not be considered, any way". (My emphasis)

[30] The  reference  to  a  'sick  close  family  member'  is  rather  puzzling  in  the

circumstances. Surely, the reference could not be to the Appellant who was being spoken

to at the time. Ifin fact those words, the reference, were used, they could only have

referred to someone else other than the Appellant. In that case the sick family member

was not the



19

Appellant to the knowledge of the 3rd  Respondent.  Unless,  of course, Appellant  has

embellished the  narrative.  Unfortunately,  the  thrust  of  Appellant's  response  was  not

appreciated to  solicit  further  clarification or  confirmation by 3rd  Respondent  (DWI).

Appellant does not say that 3rd Respondent knew that it was not the Appellant who was

said to be HIV positive in the video clip. The question arises whether Appellant's

account is correct. If this is correct, why is it not openly stated by the Appellant, that is,

that 3rd Respondent knew that the sick family member was not the Appellant. The point

was overlooked during the cross-examination of the Appellant and of 3rd  Respondent.

Also, why was the interview directed to the Appellant and not the family member who

was seemingly !mown to be sick? Asked by counsel for the defence why Appellant did

not state earlier that he was "affected not infected with HIV"? Appellant responded:

"Appl: My Lord I could have done that if I wanted to make the comment in the first

place. My response     was     that     I     am     not     at     liberty     to     comment     on     anybody's     HIV     status  

including mine. Secondly ...we did not have a long conversation with him and in our

conversation he never mentioned specifically what type of sickness he was talking

about, he only said that 'we hear     that     there     is     a     sickness     to     somebody',   that is when I

responded that I was not at liberty to comment about my sickness or somebody else's

sickness and then he hung up the phone". (My emphases)

[31] It  seems that  the  approach made  to  Appellant  to  comment  on  the  matter  before

publication  was  purely  perfunctory;  3rd  Respondent  was  not  serious  about  it  and  if  he

sounded sarcastic it was evidently because 3rd Respondent !mew the video clip to be already

in the public domain as it was circulating on T.V. That was in October 2015. And as the

Appellant himself corrected 3rd Respondent the prayer meeting  in South  Africa had  been

in May. So there had been time for the clip to circulate widely. At p146 of the Record, in

response to a question asked, 3rd Respondent (as DWI) says: "And after he did not want to

discuss it with me we felt that it was already in (the) public domain because the clip was

obviously circulating as it was broadcast on TV ... "



20

[32] Before moving on to consider the matter of damages, two other paragraphs from

this Court's 2018 judgment are worth recalling:

"[30]  It  was  also  submitted  by  the   Respondents   that   the   publication   was

reasonable because they took steps to verify the correctness of the statement

in the video clip from the Appellant who did not deny the statement that he

was  HIV  positive.  In  my  view  the  response  given  by  the  Appellant   that

matters relating to sickness are private and not for public consumption was

reasonable. The Respondent should have taken more caution in publishing

the statement since it was highly sensitive and private.

"[33]  In  considering  the  test  of  reasonableness  or  unreasonableness  of  the

publication, it is also necessary to take into account the professional

ethics governing the publication of such statements as there is a need to

balance  the media's rights to inform the public on matters of public

interest and the  need  to  protect  the  individual's  right  to  dignity  and

privacy. In this case the Respondents failed to strike the right balance by

publishing the article".

[33] As stated above, the appeal was allowed and the matter referred back to court a quo

for assessment of damages, this Court expressing that "As the court a quo did not assess

the quantum of damages,  this Court is  not in a position to consider the issue which the

Appellant could not address in his heads of argument".  The matter fell for consideration

by her Ladyship Dlamini J who, after addressing several of the subheadings relevant to

quantum in cases of defamation, came to the conclusion that an amount ofE2000-00 was

in the circumstances of the case adequate compensation. The upshot was a notice of

appeal  on  seven grounds.  I  note  that  the  Judge  a  quo  wrote  in  the  Summary to  her

judgment as follows: " ... The defendant submits that any award should be minimal owing

to  the common cause that the statement complained of did not originate from the defendant,

but plaintiff himself".  The court  a quo  seems to have been tolerant of that version. And

Appellant's attorney may well be justified in submitting that "the court a quo in its factual



21

findings and award, effectively rendered the findings or judgment of the Supreme Court

on the Respondents' liability totally nugatory".

General analysis

[34] In  my  opinion,  m  this  matter,  other  than  the  headlines  earlier  referred  to

hereinabove,  the  central  issue  is  that  Respondents  published  in  an  article,  words  or

statements to the effect that 'Appellant is HIV positive and has been so for 14 years' and

that  Appellant  himself  had  confessed  to  that  health  status  at  a  church  meeting.  The

Respondents attribute these words to Appellant but Appellant denies ever uttering those

words. In the result the words or statements are false and consequently defamatory of the

Appellant.  This Court in an earlier hearing so found. Appellant complained about the

whole article, but beyond the words flagged above, the rest of the article is but excess

baggage that adds nothing valuable to the supposed sting of the actually  defamatory

words. In the result, considering the express words of the article as to what Appellant says

the words say of him, I have no doubt in my mind that the words (or article) do not say as

much as what Appellant says the words say of him. In general, there seems to be a

tendency  to  enlarge  and  generously  extend  the  meaning  or  effect  or  impact  of  the

defamatory words or act in defamation actions. Courts, be they trial or appellant, should

guard against being unduly swayed by plaintiffs supposed meaning or understanding of

the impugned words or action.

[35] Ifwe consider that the fault of the Respondents was to publish the false article that

Appellant  was  HIV  positive,  the  damage  or  injury  in  all  the  circumstances  of  the

publication to the Appellant cannot be as extensive as implied by the Appellant. Even

though not verified, the substance of the article in terms of the video clip was already in

the public domain in October 2015 at the instance or participation of the Appellant as the

source of the video clip. This, save for the aspect that the Appellant said he was HIV

positive, which thing he had not said, the rest of the article is largely innocent information

generated by Appellant  himself and his Pastor. Other than what might possibly he

implied,



22

the article itself did not say anything else negative about the Appellant. In fact, but for the

false imputation, the article on the whole was positive of the Appellant. The Article did

not allege that Appellant had been hiding the alleged affliction.

[36] The article may be defamatory and malicious, but I see nothing "highly defamatory

and grossly malicious" in it. That the Appellant said he was HIV positive and had been so

for fourteen years may very well be untrue, but that allegation did not drop out of the

blue; there was a background to it - the prayer event in South Africa and the conversation

between the Appellant and the Pastor. Given the origin and context of the defamatory

statement, we have not been told in what specific way or ways the statement was 'highly

defamatory' or 'grossly malicious'.  The fact by his own admission Appellant had lived

with his wife (who was HIV positive) for 14 years and had wanted to share that

experience with others (in the same sort of situation) Appellant was no stranger to an HIV

positive related situation to suffer seriously from a false allegation that he was himself

HIV positive.

[37] The Appellant says that these impugned words were "per se false" and consequently

"wrongful and defamatory". The words are indeed 'per se false' in the absolute sense that

the  Appellant  never  spoke  them.  But  what  is  intriguing  in  this  action  is  how  the

Respondents  could  have  had  the  intention  and  malice  to  defame  the  Appellant  by

publishing words supposedly, albeit mistakenly, spoken by the Appellant in public. In my

view the Respondents'  belief that the words were spoken by the Appellant and of the

Appellant must  have a mitigating effect  on the sting of the defamation.  By the same

argument, it is unlikely that the Respondents could have intended the vice alleged by the

Appellant, such as 'sexual promiscuity, infidelity and failure to practice safe sex' or the

intention  to  "injure  his  reputation  as  a  businessman,  professional  writer  and political

analyst". None of these moral shortcomings appear in the article. In other words, having

regard  to  the  context  in  which  the  defamatory  words  were  allegedly  spoken  by  the

Appellant, the host ofimplied consequential injurious effects should not necessarily

follow.



23

[38] It is to be noted that there are two versions in connection with this matter. There is

the article version, which is the basis for the suit, and there is the video-clip version. As

to the article version the Appellant is mainly troubled by the headline "Ex-MD Alpheous

Nxumalo declares: I am HIV positive". The Appellant complained about the headlines

and the article as a whole. Appellant also drew support for his complaint from another

seemingly  related  article  on  the  same  newspaper  headlined  "Swazi  men  just  love

prostitutes". To Appellant this other article, also prominently headlined, added salt to the

injury.  Appellant,  however,  conceded that  the  second (latter)  article "never made any

reference to (him)".  It  would seem that the sting, if any, of the second article was in its

mere presence and proximity to the other headline on the same day as the first article

about  him being  HIV positive.  It  seems to  me that  Appellant  had  somehow become

unduly sensitive on the matter of sexual morality and HIV status. Connecting it to the

Appellant's story by mere association on the paper seems to me would be going too far. I

do not see the connection. Any connection must be remote. Otherwise newspapers would

not operate if they could be punished for the manner they arrange the stories in their

publications.

[39] Considering the article as a whole and its origins and what the Appellant says it

says of him, I am of the view that Appellant has unduly extended whatever may be said to

be defamatory from the article. The defamatory character of the 'confessional' aspects of

the article must be seen from the point of view of their  being untrue or false in that

Appellant never expressly spoke them. That is, Appellant never said: "I am HIV positive"

or  words  to  that  effect.  What  Appellant  said  at  the  prayer  service  was  erroneously

understood by Respondents to refer to the Appellant when Appellant says it was his wife

he was referring to - the subject of the conversation or prophecy. In the earlier appeal,

this Court found that the Respondents were negligent in publishing the article in the way

they did. This negligence is supported by the fact that there was no express consent by the

Appellant to have the prophecy or confession published on account that it involved the

privacy of

persons.



24

[40] In my view, the publication manifests no intent to harm the reputation or in any

way ridicule the Appellant in whatever aspect of his character or profession. It is not

correct in my opinion in matters of this kind to simply say that because the words are

defamatory they may be freely  and willy-nilly extended to harm every aspect  of the

victim's personality. I do not believe that just by saying that a person is HIV positive then

all the evils - some far-fetched, foreseeable or unforeseeable - must be piled upon that

person.  This is particularly so where the defamatory statement is the result of the

misinterpretation of a statement made by the same person alleging to be defamed. What

happens here is that the defamation is more by accident than design.

[41] Subject to what I have said or will say in this connection, the Appellant who was

not unknown to the Respondents does not say that the Respondents knew that he was not

HIV positive so that the wrong understanding of the words "I have lived with my wife

with an HIV positive status" cannot be forgiven. There must be a reason for alleging that

the misinterpretation was deliberate and the defamation was intentional. I do not think

that the  sting  of  the  defamation  would  be  the  same  whether  it  results  from  sheer

negligence or unmitigated intention, that is, malice. That the Respondents failed to check

on the veracity of their interpretation or understanding of what the Appellant had said to

the Pastor at the prayer service cannot be gainsaid. With respect, some aspects of the

Appellant's conversation with his Pastor were not free from ambiguity, which called for

extra caution by the newspaper. In the prevailing conditions and bearing in mind the

source of the (impugned) words, failure to doubly check does not mean the Respondents

necessarily wanted to defame the Appellant and that they knew that their understanding

of  the  video  clip  was  wrong.  The  Respondents  were  negligent  in  taking  things  for

granted. The newspaper article was not all so negative; it goes on to tell how Appellant

"gave a moving sermon of his own as the congregants listened attentively".

[42] The Appellant did not agree to the publication of the article when approached by

3rd Respondent. Appellant clearly demonstrated a negative reaction to the idea of a 'story'

in



25

the newspaper. There was no point in flying the public interest  when Appellant, the

supposed author of that interest did not support the effort. Evidently, the Respondents

were on their own in the publication. Any face-saving public interest in the publication

of  the  defamatory  article  pales  into  insignificance  as  a  result  of  the  falsity  of  the

statement associated with the central character. It is not certain how Appellant wanted to

help others in similar situation to live with their HIV positive partners without resorting

to divorce. It would seem that the article did not assist in that regard. Any purported

fight  against  the stigma associated with  HIV  positive  status also fails  for  lack of  a

willing champion. In considering the issue of the quantum of damages the article and its

meaning as such or what was said about it need be carefully studied.

[43] As it is in the nature of general damages, the defendant is somehow  punished  for

the defamatory statement.  In casu,  the Respondents,  it  may be fairly said,  stand to  be

punished for publishing a false and defamatory statement about the appellant. The context,

however, in which the defamation  occurs  must always be borne in mind.  The context  has

a definite bearing on the quantum. However, in  Media 24 Ltd,  3  in para [33], Petse JA

stated: " ...It is as well to bear in mind that the purpose of damages for defamation is

not  to punish the defendant but to offer solace to the plaintiff by payment of

compensation for

the harm caused and to vindicate the plaintiff's dignity". See Charles Mogale 4 paras [1OJ
and [11].  In  that  case,  the  learned  Judge,  Harms JA,  also criticized  the  approach frequently

adopted  by  some  trial  and  appellate  Judges  who  grant  an  award  "which  would  teach

newspapers  to  limit  themselves  to  inform  and  entertain  the  public  without  ciffecting

anyone" and that the "teach them a lesson" approach  to defamation  awards  is  wrong.  As

was stated by Hattingh  J.  in  Esselen v Argus Printing  &  Publishing5
: "In a defamation

action  the  plaintiff  essentially  seeks  the  vindication  of  his  reputation  by  claiming

compensation  from the defendant;  if granted, it is by way of damages  and  it operates in

3 Media 24 Ltd t/a Daily Sun v Bekker Duplessis [2017] ZASCA 33 (29 March 2017)
4 Charles Mogale & Others V Ephraim Seima Civ. Case No 575/04
5 Esselen v Argus Printing and Publishing Co Ltd and Others 1992 (3) SA 264 (T) at 771 F-T



26

two ways - a vindication of the plaintiff in the eyes of the public, and a conciliation to

him for the wrong done to him. Factors aggravating the defendant's  conduct may of

course serve to increase the amount awarded to the plaintiff as compensation, either to

vindicate his reputation or to act as a solatium. In general, a civil court, in a defamation

case, awards damages to solace plaintiff's wounded feelings and not to penalize or to

deter  the  defendant for his wrong doing nor to deter people from doing what the

defendant has done. Clearly punishment and deterrence are functions of the criminal

law, not the law of delict ".

[44] On some of the factors affecting awards, Harms JA (Ibid) stated that "The main 

factor determining quantum is the seriousness of the defamation". Other factors are the 

extent of the publication based on the circulation and readership of the newspaper; the 

reputation,  character  and  conduct  of the plaintiff: "However, not unlike politicians, 

persons who move in or close to the limelight have to expect that their lives will be to 

some extent in the public domain and they must be prepared to endure somewhat more 

than the ordinary citizen has to endure", says Harms JA (in para [15]. In casu, Appellant 

has described himself in various capacities as a person who is frequently in the limelight 

and public glare. In van der Berg v Coopers & Lybrand 6 Smalberger JA remarked: 

"[23] In National Media Ltd and Others v Bogoslti 1998 (4) SA 1196 (SCA) at 12071 

Hefer JA stated: 'It is trite that the law of defamation requires a balance to be struck 

between the right to reputation, on the one hand, and the freedom of expression on the 

other'. He went on to observe (at 1207£) that '(i)t would be wrong to regard either of the 

rival interests with which we are concerned as more important than the other', a matter 

on which he then proceeded to elaborate. This is particularly so where the Constitution 

in terms seeks to protect both the dignity of the individual and freedom of speech(

............)'".

[45] The 'protection of freedom of expression' provided under section 24 of the 

Constitution  of  eSwatini  was referred to by the Respondents. Section 24(2) in terms

6 Van der Berg v Coopers & Lybrand Trust (Pty) Ltd and Others Case No. 466/99 (29/11/2000)



27

includes "the freedom of the press and other media". Under section 24 (3) (b) the freedom

is limited in situations where 'any law' (which would include the common law) provides

for  the  reasonable  protection  of  the  'reputations'  of  other  persons.  Without  much

elaboration it may fairly be said that the section cited does not provide full protection to

the Respondents.

Assessment of damages

[46] In  the  assessment  of  damages  for  defamation  the  appeal  court  bears  the  same

discretion as the court of first instance save to exercise it subject to specified

considerations peculiar to the impugned judgment and the facts of the particular case.

Counsel for Appellant referred in this regard to the statements of Dr. BJ Odoki JA in

African Echo7
 where the learned Judge stated that this Court "can interfere with the award

given  by a trial court if satisfied that the award was based on a wrong principle of law or

that  the award was so grossly high or extremely  low  as to make  it an entirely erroneous

estimate  of the appropriate award",  in which case this Court  "has the power to award a

figure  which it should have awarded had it tried the case" and in so doing this Court " may

be guided by the previous award of damages  made  in comparable  cases".  Further support

was drawn from Media 24 Ltd 8 where Petse JA touched on the court's 'wide discretion',

pointing out that an appellate court "will interfere with the exercise of that discretion only

where it is shown that the lower court had not exercised its discretion judicially  or that it

had been influenced by wrong principles  or a misdirection on the facts  or that   it   had

reached a decision which in the result  could not reasonably have been made by a court

properly  directing  itself  to  all  the  relevant  facts  and principles,  or  where  its  assessment

differs so markedly from that of the trial court as to warrant  interference".  In Media  24

Ltd the appellants conceded to the defamatory nature of the article and pleaded

substantial  truth  and  public  interest.  In  the  result  the  award  by  the  lower  court  was

reduced from R80,000-00 to R40,000-00. In that case the court stated the following:

7 African.Echo (Pty) Ltd t/a Times of Swaziland.v lnkhosatana Gelane [2016]SZSC 20 (30/6/2016) para 89
8 Media 24 Ltd t/a Daily Sun v Bekker Duplessis [2017] ZASCA 33 (29.3.17)



28

"[15] .... The gist or sting of the article is determined with reference to the legal

construct of a reasonable reader. It is the meaning that the reasonable reader of

ordinary intelligence would attribute to the words read in the context  of the

article as a whole. The test is an objective one. And as Corbett CJ explained in

Argus Printing an,l Publishing Co. Ltd & others v Esselen's Estate 1994 (2) SAJ

(A) at 20E-G, the ordinary and natural meaning of the words takes account of not

only the words expressly said, but also of what they imply".

[47] In the foregoing case, the learned Petse JA in para [16] referred to an 'instructive'

statement by Colman Jin Channing v South African Financial Gazette Ltd 1966 (3)

SA 470 (W) at 474 A - C, in these terms:

"From these  and  other  authorities  it  emerges  that  the  ordinary  reader  is  a

'reasonable',  'right  thinking'  person,  of  average  education  and  normal

intetligence; he is not a man of 'morbid or suspicious mind',  nor is he 'super

critical' or abnormally sensitive; and he must be assumed to have read the

articles  as  articles  in  newspapers  are  usually  read.  For  that  assumption

authority is to be found is to be found in Basner v Trigger 1945 AD 22 at 35-36.

It is no doubt fair to impute to the ordinary reader of the South African Financial

Gazette a somewhat higher standard of education and intelligence and a greater

interest  in and understanding of financial matters  than newspaper readers in

general  have.  But  this,  I  think,  is  clear:  one may not impute to  him,  for  the

purposes of this inquiry, the training or the habits of mind of a lawyer".

[48] As  stated  above,  before  this  Court  the  Respondents  have  not  challenged  the

defamatory character of the article as found in the earlier appeal. To that end, Respondents'

opening  statement  in  their  heads  of  argument  reads:  "I.I  ....   It   is   the   Respondents'

respectful submission that determination of quantum is an issue  that  falls entirely  within

the discretion of the trial court which is the true trier of facts. It is an entrenched  principle

of our law that such discretion is not to be readily interfered with by the appeal court ..."



29

As might be expected, the Respondents were arguing for non-interference by this Court

with the award granted by the court  a quo.  Cautious not to unduly interfere with the

discretion of the Judge a quo, it is, however, the duty of this Court on appeal to consider

and determine whether the court  a quo  properly exercised its discretion in granting the

award. In this regard, on appeal, the lower court's discretion is by no means sacrosanct.

According  to  the  Respondents  "a  perusal  of  the  judgment  [a  quo]  indicates   no

misdirection"  to justify this Court's intervention. The Respondents submit:  "The court a

quo  exercised  its  discretion  lawfully  and  or  judiciously,  clearly  stating  the  special

circumstances leading to the award of damages in the amount which is the subject of the

appeal". That any purported interference would be "unwarranted" since "the court a quo

did not misdirect itself on facts or the law".

[49] Petse JA in Media 24 Ltd, at para [32], says that "... an appellate court will not

decide the question afresh. It will interfere with the exercise of that discretion only where

it is shown that the lower court had not exercised its discretion judiciously, or that it had

been influenced by wrong principles or a misdirection on the facts, or that it had reached

a decision which in the result could not reasonably have been made by a court properly

directing itself to all the relevant facts and principles, or where its assessment differs so

markedly  from that  of  the  trial  court  as  to  warrant  interference.  (  ...  )  In  Sadler  v

Wholesale Supplier Ltd 1941 AD 194 at 200 this Court held that should the appellate

court find that the trial court had misdirected itself with regard to material facts or its

approach to assessment or the trial court's assessment of damages is markedly different

to that of the appellate court, it not only has the discretion but is obliged to substitute its

own assessment for that of the trial court".

[50] Harms JA in Charles Mogale 9 states:

99 Charles Mogale and Others v Ephraem Selma 2008 (5) SA 637 (SCA)



30

"[8] . . . The determination of quantum in respect of sentimental damages is

· inherently difficult and requ/res the exercise of a discretion, more properly called a

value judgment, by the judicial officer concerned. Right-minded persons can fairly

disagree on what the correct measure in any given case is and  it  is  therefore  the

rule that a court of appeal has a limited power of intervention. The court of appeal

usually considers what it would have awarded and if there is a palpable or manifest

discrepancy  between  that  amount  and  that  awarded  by  the  trial  court,  it   will

interfere ( e.g. Salzmann v Holmes 1941 AD 471 at 480 and  Sutter  v Brown  1926

AD 155 at 171 ). A court of appeal may also interfere if the court of first instance

materially misdirected itself and in this regard it  is important for a court of second

instance  to  know what  factors  a  trial  court  took  into  account  in  determining  the

award, ...

[9] The Constitution, in line with the common law, places a great value on human

dignity (including reputation). It also, more than the common law, emphasises the

right to freedom of expression. These two rights have to be balanced, a somewhat

delicate and difficult  exercise. But it  is not only in regard to justification of a

defamation that the freedom of expression impacts on the right of dignity. It also

impacts  on  questions  such  as  the  interpretation  of  an  allegedly  defamatory

statement: life is robust and over-sensitivity does not require legal protection;

and of quantum: too high an award of damages may act as an unjustifiable

deterrent to exercise the freedom of expression and may inappropriately inhibit

the exercise of that right".

[51] In his heads of argument, the Appellant submits that "the court a quo misdirected

itself on the facts" in that it "made afresh opposed factual findings upon which the

Supreme Court had already made judgment ...." In the circumstances of the case, so long

as the court a quo did not contradict the Supreme Court, that approach was not wrong.

Indeed a glance at the judgment appealed against supports the Appellant to some extent.

Under para [7] of the judgment  a quo,  it is reflected: "The publication was made after

plaintiffs own



31

publication", and "There was absence of malice or intention to injure plaintiffs reputation

following that  the defendant is not the originator of the statement"; and: "The statement

was first made by him before the congregation and a live televised broadcast. .." (My

underlining). Now, if the impugned statement is untrue it could not possibly have been

made by the  Appellant  and as such the  Appellant  could not  be  the  originator  of  the

statement. As I understand the appellate judgment, the finding that the Respondents are

liable was based on the said statement being false and negligently published.

[52] Whilst the above is presented as "Defendants submissions", nowhere in the

judgment a quo are those submissions rejected as untrue in light of the finding of the

Supreme Court. In para [8] of the judgment Justice Dlamini M continues: "They were

encouraged to publish the article following plaintiff's own statement that he intended to

help others who were in similar positions ..." But under para [10] the learned Judge

states: "Defendants pointed out that they merely interpreted the words spoken by plaintiff

These words were spoken to the whole world. The defendants are therefore liable for the

wrong interpretation as the Supreme Court found that the plaintiff was not referring to

himself  but to his wife ... " Paragraph [10] of the judgment is followed by

"Determination" and the Judge proceeds to consider the quantum of damages. Under

para [12] (c), the learner Judge wrote: "It  is common cause that the plaintiff, in a live

television  broadcast  in  South  Africa, ... announced that he has been living with the

condition for fourteen years ..... "This  is all so confusing. In this regard, the

Respondents were not supposed to submit as they did,  after the judgment of  this

Court, that the Appellant was the author of his own defamation.

[53] It is only in paragraph [12] (d) that the Judge a quo comes out clearly and

states:  "The  Supreme  Court  looked  at  the  utterances  of  the  plaintiff  before  the

congregation and the live broadcast and concluded that the plaintiff stated that it was

his wife that was HIV positive. I agree with the findings of the Supreme Court. It takes a

close  reading  of  the  transcribed  clip  to  come  to  such  a  conclusion  ....  "  The

Respondents, following the



32

judgment of this Court, should have premised their defences on the basis that they had

misconstrued the words of the Appellant contained in the video clip and tried as best they

could to explain and justify their misinterpretation. This approach would have given the

Respondents the opportunity to retract and apologise, which thing might not have been

justified before the judgment of this Court determining liability. In my view this would

also have necessitated Respondents to seek leave to file supplementary affidavit in light

of the changed playfield. None of that happened.

[54] In favour of the Respondents, the learned Judge a quo continued in the said 

paragraph 12(d) to observe that once the clip was downloaded it was easy to 

scrutinize the statement and read it over and over: "It became easy for the Court to 

read over the words and analyse them. This was not so when the defendants and the 

congregation, together with the viewers, heard the utterances from the plaintiff. 

Plaintiff's words were said once and not repeated. The listeners had no benefit of reading

or hearing the words over and again for purposes of analyzing them. In brief, any 

misinterpretation was justified Petse

JA in Media 24 Ltd, para [29], says "....it will not be regarded as unlawful when the 

media publishes false defamatory allegations of fact, if upon a consideration of all the 

circumstances of the case, it was reasonable to have published the facts in the particular 

manner in which they were published at that particular time. The pertinent 

considerations that come to the fore are the nature of the information upon which the 

allegations had been based, the reliability of the source and the reasonable steps taken to

verify the accuracy of the information supplied to them ... before publishing the article

...Proof of reasonableness was the substantive duty of the appellants. They accordingly 

had to prove the reasonable steps they took to verify the accuracy of the information 

before the publication of the article". The video clip had as it were sign points pointing

to the opposite of what the Respondents believed. There is no reason to believe that 

the Respondents possessed a different video clip from that reproduced above.



33

[55) What the Respondents  did not realise is that the video clip was not self-

explanatory; instead someone had to interpret it. That is where things fell apart. In the

hearing and interpretation or understanding an error was always possible. That needed

double checking  the correctness of the interpretation. The Respondents did not

sufficiently check and verify the correctness of the information in their video clip. After

publication, there was not much that Respondents could do by way of mitigation as they

believed to have been right in the information they published. This attitude is also borne

out by the Respondents' persistent allegation that they were not the source or author of

the defamatory statement. This line of defence is of course patently erroneous in light of

the earlier decision of this Court. The truth is that the Respondents were the source of

the false statement which defamed the Appellant.

[56) On the issue of retraction by the Respondents, the learned Judge  a quo  says whilst

there  was  none  "...  it  is  common cause  that  the  defendants  solicited  for  plaintiff's

comments before publishing the statement.... (Plaintiff) decided to use his right not to

discuss the issue. This does not however detract from the fact that it was already in

the public domain at his (plaintiff's) instance". The clip may well have been in the public

domain, but the Respondents did not know what version or understanding of the video clip

was in the public domain. The clip was in the public domain but not necessarily the version

published by the Respondents. The public might not have understood  the clip  in the way

the Respondents did. The only written version of the video clip before court is that of the

Respondents;  and  that  version  has  been  adjudged  as  erroneous  and  defamatory  of  the

Appellant. There is no evidence before court that the public held the same version as that

published by the Respondents and adjudged as false and defamatory of  the Appellant.  It

was the business of the Respondents to produce such supportive evidence, if any.



34

[57] Even though the Ngomane 10 case was not against a newspaper or for a

publication of some defamatory matter, the principles it set out are worth recalling. In

that  case  to  a  suit  ofE350,  000-00 for  damages,  the trial  court  awarded ES0,000-00

which was reduced to E30,000-00 on appeal. Ota JA made the following statement:

"[80] The award of damages is a discretion vested in the trial court. The appellate

court is not at liberty merely to substitute its own exercise of discretion for

the discretion already exercised by the trial court. However, a discretion is

not  a  power  to  be  exercised  arbitrarily  or  capriciously.  In  certain

circumstances an appellate court may reverse a discretiona,y decision if it

is  not  judicial  and  judicious  in  the  sense  that  it  exhibits  a  material

misdirection.  These  circumstances  have  been  identified  by  case  law  to

include but not limited to the following (a) where the trial court exercised

its discretion wrongly in that no weight or sufficient weight was given to

relevant factors; (b) where the decision  is  wrong in law or will result in

injustice being done; (c) where the trial court (i) acted under a mistake of

law,  (ii)  acted  in  disregard  of  principles,  (iii)  acted  under  a

misapprehension  of  the  facts,  or  took  into  account  irrelevant

considerations. See Saffeidine v Commissioner of Police (1965) 1 All NLR

54;  Solanke v Ajibola  (1969) 1 NMLR 25.3; (d) where there is a striking

disparity between the amount that the trial court awarded and what the

appellate  court  considers  ought  to  have  been  awarded.  See  Protea

Assurance Company Ltd v Lambs 1971 (I) SA 530 (AD) at 534 - 535A; (e)

the reason or reasons given by the Judge for exercising a discretion in a

particular way often provide the basis for challenging such exercise. They

show what he considered and the general ground for his decision".

10 The Swaziland Government v Aaron Ngomane [2013] SZSC 73 (29 November 2013)



35

Conclusion

[58] It is in order to conclude with reference to the statements of some leading 

authorities in this field. Corbett CJ in Argus Printing and Publishing (supra):

"I agree and I firmly believe that freedom of expression and of the press are

potent  and  indispensable  instruments  for  the  creation  and  maintenance  of  a

democratic  society, but it is trite that such freedom is not, and cannot be

permitted to be, totally  unrestrained.  The  law does  not  allow the  unjustified

savaging of an individual's reputation. The right of free expression enjoyed by

all persons including the press must yield to the individual's right, which is just

as important not to be unlawfully defamed. I emphasise the word 'unlawfully' for,

striving to achieve an equitable balance between the right to speak your mind

and the right not to be harmed by what another says about you, .... The resultant

balance  gives  due  recognition  and  protection,  in  my  view,  to  freedom  of

expression".

[59] In para [48] of the Van der Berg case (supra) Smalberger JA stated:

"We were referred to a number of cases reported over a period of years which

were  claimed  to  be  comparable  or  roughly  comparable  to  the  present  .....

Comparisons of the kind suggested serves a very limited purpose. In the nature

of things no two cases are likely to be identical or sufficiently similar so that the

award in one can be used as an accurate yardstick in the other. Nor will the

simple application of an inflationary factor necessarily lead to an acceptable

result. The award in each case must depend upon the facts of the particular case

seen against the background of prevailing attitudes in the community.

Ultimately, a court must, as best  it  can make a realistic assessment of what it

considers just and fair in all the circumstances. The result represents little more

than an enlightened  guess.  Care must  be  taken not  to  award large sums of

damages too readily  lest  doing so inhibits  freedom of  speech or encourages

intolerance to it and thereby fosters litigation. Having said that does not detract

from the fact that



36

a person whose dignity  had unlawfully  been impugned deserves  appropriate

financial recompense to assuage his or her wounded feelings".

(60] In Media 24 Ltd (supra) Petse JA wrote:

"[33]  In  Dikoko  v  Mokhatla  2006  (6)  SA  235  (CC),  paras  75  and  76,  the

Constitutional  Court  held  that  equity  in  determining  a  damages  award  in

defamation remains an important consideration .... It is as well to bear in mind

that the purpose of damages for defamation is not to punish the defendant but to

offer solace to the plaintiff by payment of compensation for the harm caused and

to vindicate the plaintiff's dignity.

"[34] In Tsedu and Others v Lekota  and Another  [2009] ZASCA 11; 2009 (4)

SA  372  (SCA),  para  25,  this  Court  said  that  'monetary  compensation  for

[defamation] is not capable of being determined by any empirical measure'. It

went on to say that awards made in other cases are of limited value as they only

provide a generalized form of guidance in assessing damages..(... ....) "

(61]  In my opinion, the trial court exercised its discretion wrongly and failed to give

sufficient weight to the relevant factors and consequently acted on a misapprehension of

the facts. On all the relevant facts of the case, I find that there is a striking disparity

between the amount awarded by the trial court and the amount that ought to have been

awarded or would be awarded by this Court, resulting in this Court's interference with

the trial court's award. The trial court did not give sufficient weight to the fact that the

defamatory words were untrue and the Respondents offered no apology even after it was

determined that the words in question were untrue and defamatory.

(62]  Accordingly,  in  all  the  circumstances  of  the  case,  bearing  in  mind the  relative

seriousness of the harm caused; that on the 7th November 2015 2nd Respondent, a senior

staffer of the 1st Respondent published an article to the effect that the Respondents stood

by their story of 24th October 2015; the public standing of the Appellant; the role of



37

newspapers in our society; that the award is not to punish the Respondents but to offer

solace to the Appellant; that the award must be balanced and equitable and not to have a

chilling effect; the need for an award that seeks to realistically fit the particular case, the

following order is made -

1. The appeal is allowed with costs.

2. The order of the court a quo is set aside and substituted as follows:

(a) Plaintiffs claim succeeds

(b) Damages ofE180,000-00 awarded

(c) Costs to follow the result.

I Agree M.C.B. Maphalala CJ

I Agree

M.T.M. Ndlovu

Z.Shabangu

for the Appellant. 

for the Respondents



'''

38


