IN THE SUPREME COURT OF ESWATINI

JUDGMENT
HELD AT MBABANE Case No.: 1272021
In the matter between:
SIMANGALISO PATRICK MAMBA Appellant
and
ACKEL ZWANE 1*' Respondent
MBONGENI MBINGO 2nd Respondent
THE SWAZI OBSERVER 3" Respondent

Neutral Citation: Simangaliso Patrick Mamba vs Ackel Zywane and Two Others

(12/2021) [2022] SZSC 51(30/11/2022)

Coram: M.J. DLAMINI JA; S.J.K. MATSEBULA JA AND M.J.
MANZINI AJA.
Date Heard: 17 August, 2022,

Date Delivered: 30 November, 2022,



SUMMARY :

Delict — defamation — High Court dismissing an action Jor
defamation — appeal - Appellant alleging that High Court
misdirected itself in dismissing action — Appellant alleging that
article published in newspaper imputing dishonesty and
therefore defamatory — Appellant further alleging that article
Jalse and inaccurate —principles governing interpretation of
words or conduct alleged to be defamatory discussed — Whether
High Court applied the correct test in determining if the article

complained of was defamatory of the Appellant.

Delict — Defences — Truth and public benefit — requirements of

this defence discussed,

Held: That High Court misdirected itself in failing to apply the
correct test in the interpretation of words alleged to be

defamatory.

Held: That the article read as a whole was defamatory of the

Appellant.

Held: That Respondents failed to discharge onus of proving on
a balance of probabilities that defamatory allegations

were frue or substantially true.



JUDGMENT

M.J. MANZINI AJA:

Background

[1]

This is an appeal against a High Court Judgment handed down by Hlophe, J.
(as he then was) on the 4™ March, 2021, dismissing an action for defamation

instituted by the Appellant against the Respondents,

In his Particulars of Claim the Appellant (as Plaintiff) described himself as a
“male Swazi businessman, practicing attorney and Chairman of the Teaching

Service Commission.”

The Respondents (cited as 1%, 2" and 3" Defendants in the Court a quo) are
Ackel Zwane (a reporter and Chief Investigator employed by the 3%
Respondent); Mbongeni Mbingo (employed by the 3" Respondent as a
Managing Director); and the Swazi Observer (a company which publishes and

distributes the newspaper called The Swazi Observer).



The genesis of the dispute between the parties is an article that was published
in The Swazi Observer on the 14" March, 2015 concerning the Appellant.
The newspaper article, dealt with in more detail in upcoming paragraphs, was
authored by the 1* Respondent. The Appellant complained that the article
was false, malicious and defamatory of him. He alleged that the article
contained words which were wrongful and defamatory of him in that they
were intended and understood by readers of the newspaper to mean that he

was dishonest in one or more of the following ways:

(a) He was a controversial lawyer who overcharged his clients;

(b)He concealed information from his clients and refused to disclose the

amount of money he had received on their behalf after overcharging them;

(c) He did not adhere to decisions of the Law Society when called to order;

(d)YHe adamantly refused to disclose monies he received on behalf of his

clients;

(e) He charged his clients more than half of what he collected for them;

(f) He colluded with opponents of his clients in order to deceive his clients.



[6]

The Appellant further alleged that the Respondents had refused to apologize
and retract the article, even after his legal representatives had written a letter

setting out the correct events or facts that unfolded in relation to the matter.

The Appellant claimed payment of damages in the sum of E500,000.00 (Five
Hundred Thousand Emalangeni) from all the Respondents, jointly and

severally.

The action was opposed by the Respondents, who admitted publication of the
article but denied that it was false, malicious and defamatory of the Appellant.
In amplifying their Plea the Respondents denied that the words complained of
were, in the context of the article, wrongful and defamatory of the Appellant.
The Respondents further denied that the words in the article were intended or
understood by readers thereof to convey the meanings ascribed by the

Appellants or had a defamatory meaning at all.



[8]

[9]

The Respondents further pleaded that an ordinary reader of the article would

have understood the words in the context of the article to mean any of the

following:

(a) That the Appellant was embroiled in a dispute over legal fees with his

clients;

(b) That the Appellant was refusing to disclose to his clients how much he had

collected on their behalf from Satellite Investments;

(¢c) That Appellant’s clients had reported him to the Law Society for

misconduct;

(d) That the Law Society had ordered the Appellant to disclose to his clients

how much he had recovered from Satellite Investments.

The Respondents also pleaded that the article was accurate and based on
interviews with reliable sources and the Law Society. The Respondents
denied knowledge of the falsity of any averment in the article. The

Respondents claimed that the article was published in discharge of their duty

6



[10]

[11]

to inform the public about newsworthy events and matters of public interest,

and that the public had a corresponding right to receive the information.

The Respondents also set up the defence of media privilege, commonly
referred to as the “Bogos/;zi defence”, in terms of which the publication of a
defamatory statement by the press may be lawful if the publication was
reasonable. To this end, the Respondent denied that they were negligent in
publishing the article. They pleaded that the article was not published
recklessly, that is, not caring whether its contents were true or false. They
also claimed that the publication of the article was objectively reasonable in
that they took steps to vérify the information contained in the article; that the
Appellant and his attorneys were afforded an opportunity to comment on and
reply to the allegations contained in the article; and that the tone of the article

was moderate.

Lastly, the Respondents put up a constitutional law defence, contending that
the article complained of was not unlawful by reason of the protection

afforded by section 24(1) and (2) of the Constitution of the Kingdom of

Eswatini.



[12] On the face of the Judgment it appears that the trial was conducted over a
period of seventeen days, spanning from the 31 January, 2018 up to the 10"
December, 2020. It is not clear why the trial took that long as only two
witnesses testified, that is, the Appellant and the author of the article (1
Respondent). At the end of the trial the action was dismissed. The Court a
quo found that the article was not defamatory because the words contained in
the article did not carry the meaning ascribed to them by the Appellant, as
they were true. In effect, the Court a quo upheld the defence of truth and public
benefit. However, the Court a guo rejected the “Bogoshi defence”, and did
not deal with the constitutional law defence at all. The Court a guo ordered

the Respondents to pay 50% of the Appellant’s costs.

The appeal

[13] The Appellant subsequently noted an appeal to this Court. The Respondents
have not filed a cross-appeal against the rejection of the “Bogoshi defence”,
or the failure of the Court to deal with the constitutional law defence.
Therefore, there is no legal basis on which this Court will pronounce itself on

whether the Court a quo was correct in that regard.



[14]

The Notice of Appeal contains ten (10) grounds of Appeal. As is often the
case where there is a multitude of grounds of appeal, some are clearly
misdirected. Far instance, there are grounds of appeal wherein the Court a
quo is alleged to have erred in law and in fact for “observing” certain facts.
An appeal cannot lie against “observations” made by a Court in the course of
a Judgment. This Court has previously stated that an appeal lies against the
substantive order made by the Court against whose Judgment the appeal lies,
and not against findings or reasons for the Judgment. A notice of appeal ought

to state succinctly why the substantive order is wrong or misdirected.

The grounds of appeal are further clouded by reliance on “falsity” in
attacking the Court @ quo’s interpretation of the words contained in the article,
and its resultant conclusion that they were not defamatory of the Appellant.
The Appellant seems to proceed from the premise, which is mistaken, that the
publication of a false statement about a person, in and of itself, amounts to
defamation. It is trite law that falsity is not a consideration where a Coutt is
interpreting words or conduct alleged to be defamatory. Whether or not words
or conduct complained of are/is defamatory must be established objectively,
without reference to falsity. .Where a Court concludes that words or conduct

complained of are/is defamatory, it then proceeds to deal with any defences

9



[16]

put up by a defendant such as truth and public benefit (see infra). The
Appellant’s conflation of the objective test and falsity is perhaps largely due
to the approach of the Court @ quo in dealing with the matter. The Court «
quo, too, seems to have conflated these two issues, whereas they ought to be

considered separately as will be discussed below.

In this regard the Appeal ought to have been directed, firstly, at the correctness
or otherwise of the Court a guo’s interpretation of the article and conclusion
that the ordinary and natural meaning of the words contained in the article
were not defamatory of the Appellant, without reference to falsity. Taking
away the reliance on falsity, only grounds 2, 3, 4 and 5 pass muster. These

grounds of appeal read as follows:

2. The court a quo erred in law and in fact in failure to hold that
the contention by respondents that appellant failed and/or
refised to disclose how much he collected on behalf of his client

was false and defamatory of appellant.

3. The court a quo erred in law and in fact in failure to hold that

the contentions by respondent that appellant was ordered by the

10



law society to settle the matter and that appellant has refused to
disclose the amounts after being ordered by the law and
receiving repeated queries directed to him in that regard is false

and defamatory of appellant.

The ‘court a quo erred in law and in fact in failure to hold that
the contention by respondent that Mr Derrick Jele, an attorney
for satellite security services, was a lawyer for appellants well,
was false and insinuating that appellant and the said lavwyer had

colluded in the matter and therefore defamatory of appellant.

The court a quo errved in law and in fact in failure to hold that
the articles were wrongful and defamatory of appellant and that
they were understood by readers to mean that appellant was
dishonest and that he was a controversial lawyer who
overcharged his clients and that he charged each one of them the
same amount of work notwithstanding that they had engaged him

- as a group as they were false and inaccurate.”

11



[17] Although there is reliance on falsity, the substance of these grounds is enough
to support an attack on the correctness or otherwise of the Court a quo’s

conclusion that the article was not defamatory of the Appellant,

The Appellant’s submissions

[18] The main thrust of the Appellant’s argument was that the Court a quo focused
on a narrow component of the article and failed to deal with other equally
prominent allegations. Appellant’s Counsel submitted that there were three
distinct “stings” of the article: that the Appellant was a “confroversial
lawyer"; th.at the Appellant had refused to disclose how much he had collected
from Satellite Investments; and that there had been collusion between
Appellant and Mr. Jele (from Robinson Bertram). It was argued that the Court
a quo failed to deal with the allegations of refusal to disclose and collusion,
yet the evidence led at the trial confirmed that the Appellant had made all
appropriate disclosures, and there was no collusion. Furthermore, that the
Law Society had not issued an Order or directive that the Appellant must
disclose. The Appellant argued that these allegations were not only false, but
defamatory of him as they injured his character and his standing as an

attorney.

12



[19]

[20]

The Appellant’s main argument was largely premised on the definition by

Black’s Law Dictionary to tﬁe effect that defamation is “the act of harming
the reputation of another by making a false statement lo a third person”, or
“a false written or oral statement that damages another's reputation.” The
Appellant argued that the article was defamatory largely because it was based

on falsehoods which injured his character.

The Appellant’s Counsel also argued that the Court @ guo failed to deal with
the undisputed evidence to the effect that the article did not state that the issue
around his overcharging had been resolved between the Appellant and his
former clients. He submitted that owing to this omission the article created
the impression that the Appellant was involved in an on-going dispute relating
to overcharging, yet the issue had been resolved. He submitted that even if
the Appeliant had initially overcharged his former clients, the issue had been
resolved and there was no justification for reporting the story as if it was still
live. He argued that it was not in the interest of the public to publish the story
in the manner that it was published. It was argued that the story remained

“ashes of the past which ought to have been left to lie.”

13



The Respondent’s submissions

[21]

[22]

The Respondent’s contentions were that the Court a quo arrived at a correct
decision in dismissing the action. The Respondents submitted that although
the Judgment contained, to a large extent, obiter dicta where it criticized the
manner and method of investigation carried out by the 1 Respondent before
publication of the article, the Court a quo correctly concluded that the natural
and ordinary meaning of the words used in the article was that the Appellant
was currently involved in a dispute with his former clients who were accusing
him of overcharging them. The Respondents submitted that it was factually
correct that the Appellant had initially overcharged his former clients, and had
later corrected his statement and reversed the fees payable. The Respondents
submitted that a lay reasonable citizen would not consider the publication to
have been defamatory, based on what had previously happened. The
Respondents further argued that the words contained in the article did not have
the effect of lowering the Appellant in the eyes of right-thinking members of

the society.

The Respondents also contended that the Court a quo was correct in finding

that the publication was substantially true, and therefore lawful. The

14



Respondents submitted that the crux of the matter were the two contradictory
statements which gave rise to the misunderstanding between the Appeliant
and his former clients. The Respondenté submitted that according to the
evidence the Appellant had admitted that after introspection he felt that
perhaps he had acted out of anger in preparing the first statement, which he
later reversed. The Respondents argued that this issue was the gist and/or
thrust of the article published. The Respondents argued that although there
were inaccuracies in the article, the gist and/or thrust of the article was
therefore substantially true. Tt was further argued that it is for the public
benefit that the conduct of iﬁdividuals be known, especially that of public
figures. The Appellant, so the argument went, was the Chairman of the
Teaching Service Commission, a Board Member of Eswatini MTN and an
admitted attorney of the High Court. It was contended that the article related
to monies belonging to the Appellant’s clients, and was therefore a story of
public interest. The Respondents claimed they had a duty to report in matters

of public interest, especially those involving public figures.

15



Issues for determination

[23] This Court must, first and foremost, determine if the Coutt a quo applied the
correct test and relevant legal principles in assessing whether or not the words
used in the article complained of were defamatory of the Appellant. If this
Court concludes that there was no misdirection on this score, the appeal stands
to be dismissed, However, if there was a misdirection, this Court is enjoined
to reconsider the question whether or not the words in the article complained
of were defamatory of the Appellant. If, after this exercise, this Court
concludes that the words in the article were defamatory of the Appellant, the
next step s to enquire whether or not the Respondents successfully discharged
the onus cast upon them to prove on a balance of probabilities the defence of
truth and public benefit. The other defences set out in their Plea will not be

considered, as there is no cross-appeal.

Analysis

[24] At the outset [ must say that on a proper analysis of the impugned Judgment,
the Court a guo failed to adopt the correct procedure of dealing with an action
for defamation. It is trite law that in dealing with an action for defamation the
trial court m‘ust first establish whether or not the ordinary and natural meaning

16



of the words or conduct complained of are/is defamatory of a plaintiff. If the
court finds that the words are, or conduct is, indeed defamatory, it then
proceeds to enquite into the defences that may have been put up by a
defendant. If the words or conduct complained of is found not to be

defamatory, the action is dismissed.

[n the Judgment under scrutiny the Court a guo, quite correctly, first set out
what the pleadings contained (the first fifteen paragraphs of the Judgment).
Thereafter, the Court a quo dealt with the testimony of the Appellant, which
constituted a detailed background of his interactions with his former clients,
how hé had pursued their claim, and his interactions with the Law Society

over the complaint lodged by his former clients.

Thereafter, the Court a guo dealt with the evidence of the 1% Respondent,
which mainly comprised denials that there were any falsehoods in the article,
and assertions that the story was substantially true. The Court a quo also
considered the [® Respondent’s evidence demonstrating the attempts he
alleged to have made to consult the Appellant or obtain his comments before
publishing the article.

17



[27)

(28]

After largely being pre-occupied with an analysis of the evidence of both
parties, the Court & quo then turned to deal with the crucial enquiry, that is,
the interpretation of the article, towards the tail end of the Judgment. This is
what the Court a quo ought to have started with. Interpretation of the article
came after the Court a guo had already made findings of “falsehoods’, “the
need for realistic investigation, consultation and the seeking of « comment
from the Plaintiff before publication”, and “recklessness ” on the part of the
author of the article (1% Respondent). The Court @ quo ought to have first
dealt with the question whether the words in the article, objectively
considered, were defamatory of the Appellant, and only deal with any possible
justification if it came to the conclusion that they were defamatory. The
defence of truth and public benefit becomes relevant only if a court has
concluded that the publication complained of is defamatory. The defence
justifies the publication of defamatory matter (see infia). In this regard 1 am

of the view that the Court & guo committed a material misdirection.

Paragraphs [63], [66] and [67] of the impugned Judgment demonstrate the
material misdirection committed by the Court a quo. 1 intend to reproduce
these paragraphs for the purpose of highlighting the misdirection. At

paragraph [63] the Court a quo stated as follows:

18



“[63] The question is simply whether it can be said that the article in
question had the effect of lowering the estimation of the Plaintiff from

right thinking members of society. It could be that the falsehoods

referred to above taken together with the failure to consult the Plaintiff

before publication_had the effect of injuring the Plaintiff for which he

would be entitled to redress in law, but it is highly arguable it was
defamatory given that the controversy had occurred sometime back
although it was later corrected. The question to grapple with therefore

is whether the article and sub articles were defamatory of the Plaintiff”

(Own underlining for emphasis)

[29] The Court went on to say that:

“[66] It seems to me that the natural and ordinary meaning of the
words used in the article is that the Plaintiff is currently involved
in a dispute with his former clients who are accusing him of

having overcharged them by charging or billing them the same

19



[67]

amounts individually for work they instructed him to do as a

group. What is real is that, it is not true that the controversy on

what the Plaintiff’s clients were charged is still ongoing and that
the Plaintiff charged them individually for work he had been

instructed to do by the group.

The reality is that whilst it is arguably true that the Plaintiff

overcharged his clients not in the manner suggesied by the
Defendants but through a statement not fully particularized,
which had happened in the past and had gotten corrected

sometime later and as at the time of the publication which did

not acknowledged (sic) the said correction,...can it be said that

by publishing that in the manner the Defendants did; that had the

effect of lowering the Plaintiff’s estimation in the eves of right

thinking members of society? In my view whilst it cannot be

disputed that the article is characterized by a number of
Jalsehoods, and Was possibly maliciously published, including
that because of the falsity it is injurious, can it be said that it
amounts to defamation of the Plaintiff in that context? [ will say

I do not think so because based on what had previously happened

20



it can be said although deliberately stated falsely and perhaps

even maliciously so, it cannot be said fo_be defamatory as the

overstated statement had been issued and payments_had been

made based on it althouch later reversed with the statement itself

being correct in so far as an agreement was reached. [ do not

think that a reasonable lay citizen would have considered that

publication to have been defamatory in the circumstances. "

(Own underlining for emphasis)

[30] From the preceding paragraphs it is implicit that the Court a guo factored in
its conclusions on the evidence led at the trial of what was “real”; “reality”;
“falsehoods™; “possibly maliciously published”, injurious Jfalsehoods ™,
“what had previously happened” in  determining whether the article
complained of was defamatory of the Appellant. The statement to the effect
that ““J do nof think that « reasonable lay citizen would have considered that

publication to have been defamatory in the circumstances " clearly proceeds

from the premise that the lay citizen would have had prior knowledge of all
the background facts when reading the article. It is more subjective rather than

objective. The Court a quo did not consider the article objectively as it ought

21



to. Would the average reasonable reader have had knowledge of what was
“real”, “reality”, ‘“injurious falsehoods” or “what had previously
happened”? The answer is in the negative. The probabilities are such that
the average reasonable readet would not have applied his mind to such issues,
for he would not have had knowledge of them. Put somewhat differently, the
average reasonable reader would not have had knowledge of the background
facts preceding the publication of the article, nor what was “real” or the

“reality ",

Based on the foregoing 1 have come to the conclusion that the decision of the
Court @ quo cannot be sustained as it was influenced by a material
misdirection. The Court a guo ought to have applied an objective test, and
determined the natural meaning of the words in the article, and how an average
reader would have understood it, without reference to the truthfulness or
otherwise of the background facts which are highlighted above. In the
circumstances the Court ¢ guo committed a material misdirection which
warrants this Court to intervene and have the decision set aside. In the result,
we ave enjoined to reconsider the question whether the article was defamatory

of the Appellant.

22



[32] The Respondent’s argument that the Court @ quo applied the correct test in
concluding as it did, therefore, stands to be rejected. This Court cannot
overlook the material misdirection simply because it has not been properly
articulated by the Appellant either in his Notice of Appeal or Heads of

Argument. To do so would be to allow a Judgment that is clearly wrong to

stand.,

The relevant and applicable law

[33] Before considering whether the article complained of was defamatory of the
Appellant 1 find it apposite to set out the relevant and applicable legal
principles underlying aétions for defamation. It is now well settled law that
in an action for damages for defamation the starting point is ascertaining what
the words or conduct complained of mean(s), and whether they convey the
defamatory meaning ascribed to them by a plaintiff. (See The Swazi

Observer Newspaper t/a The Swazi Observer on Saturday, Alec Lushaba,

Bodwa Mbingo vs Doctor Johannes Futhi Dlamini (13/2018) [2018] SZSC

51 (07 March 2022) Where the publication of a defamatory statement is

proved or admitted, two presumptions arise, namely, that the publication was

wrongful and the defendant acted animo injuriandi. The onus is then cast

23



upon the defendant to establish either a lawful justification or excuse, or the
absence of animus injuriandi. Failure to do so entitles the plaintiff to succeed

in its claim.

The principles to be applied in the interpretation of words or conduct alleged

to be defamatory have crystallized and can be summarized as appears below.

First, the Court must engage in a linguistic interpretation of the words alleged
to be defamatory of the plaintiff. The meaning of words or conduct under
consideration does not necessarily correspond with its dictionary meaning.
The test to be applied is objective. In accordance with the objective test the
question is, what meaning would a reasonable reader of ordinary intelligence
and development attribute or ascribe to the words or conduct, in its context?

Stratford, JA in Johnson v. Rand Daily Mails 1928 AD 190 at 194 aptly

stated the principle as follows:

“The words must be construed to have the meaning which a reasonable

person reading them in their context, would likely to give them.”

24



In Demmers v. Wylie and Others 1978(4) SA 619 (D & CLD) at 624A-E

Didcott J (as he then was) articulated the objective test in the following

manner:

“....The article itself was put before me as the only material which I
needed for my answers to the first and second questions. This of course
was in keeping with the rule that evidence is inadmissible to prove how
anyone in fuct understood a statement said to be libelous in its
‘primary’ sense, or to show whether it indeed disparaged the claimant
in his eyes. The test in such a case is objective, not subjective. It does
not matter what effect or different effects the statement happened to
have on some or other assortment of its readers or hearers. The best
evidence of that, and all that may be considered, is the language used

at the time. The statement's interpretation, and its appraisal as

defamatory or not_once it has _been construed, are therefore issues

which the Court must decide with reference to such language alone...
This does not mean, however, that the statement should be examined in
isolation. Something else written or spoken on the same occasion,
though not itself the focus of attention, may illuminate what is and

reveal its true import. 1 follows that the statement must always be

25



viewed within, and seen as part and parcel of, ils particular

context.....”

[Own underlining for emphasis]

[36] Second, in determining the natural and ordinary meaning of the words
complained of, the Court must take account not only of what the words

expressly say, but also of what they imply..

See: Argus Printing & Publishing Co. Ltd v, Esselens’ Estate 1994(2)

SA 1 (A); Mthembi — Mahanyele v. Mail & Guardian 2004 (6) SA

329 (SCA) 342 F 343C; Sindani v. Van der Merwe 2002 (2) SA 32

(SCA) 36C.

[37] Third, in applying the reasonable man test the criterion is the fictitious,
normal, balanced, right thinking and reasonable person who is neither
hypereritical (such as a sharp-witted lawyer) nor over sensitive, but is
someone with normal emotional reactions. He or she is likely to skim through

an article casually and not give it concentrated attention or a second reading.

26



[38]

[39]

See: Channing v. SA Financial Gazette Ltd 1966 (3) SA 470 (W) 474 A

— C; Ngcobo v. Shembe 1983 (4) SA 66 (D) 71A; Demmers v. Wylie

(supra) 847-848; Sindani v. Van der Merwe (supra) 37.

Fourth, the reasonable man is a member of the community as a whole and not
of a particular group or segment of the community only. The words or
conduct complained of must have the tendency to infringe the good name of
the Plaintiff in the opinion of reasonable people in the community in general.
This includes views held by a substantial and respectable section of the

community.

Qee © Botha v. Marais 1974(1) SA 44(A) 49; HRH Zwelithini of KwaZulu

v. Mervis 1978(2) SA 521 (W) 528-529; Ngcobo v. Shembe (supra)

Fifth, a reasonable reader will read a statement in the context in which it
appears. 1f the allegations appear in a book or a newspaper or magazine
article, it may be necessary to read the whole book or article in order to judge
whether or not the allegations are defamatory (that is of course if in the

opinion of the reasonable man the whole book or article should be read).

27



140]

[41]

See: Black v. Joseph 1931AD at 143; Stewart Printing Co. (Pty) Ltd v.

Conroy 1948 (2) SA 707 (A) 714; Demmers v Wylie (supra) 842.

Sixth, statements or words may have a primary (per se) meaning or a
secondary meaning. The primary meaning is the ordinary meaning given to
the statement in its context by the reasonable person. The secondary meaning
may be described as a meaning other than the ordinary meaning, which it
derives from special circumstances, or as an unusual meaning which could be
attributed to the statement by a person having knowledge of special

circumstances (innuendo).

See: National Union of Distributive Workers v. Cleghorn & Harris Ltd

1946 AD 984 at 992 and 997, Al‘gus Printing and Publishing Co.

Ltd v. Esselen’s Estate (supra) at page 21,

Lastly, if the words complained of have a double or ambiguous meaning —one
defamatory and the other non-defamatory — the meaning inferred must be the
one most favourable to the defendant. There is a presumption that the words
are innocent until the Plaintiff proves the contrary on a balance of

probabilities. If the Plaintiff fails, the action is dismissed.

28



See: Channing v. SA Financial Gazette Ltd (supra), Demmers v. Wylie

(supra).

Was the article defamatory of the Appellant?

[42] Determining what an average reasonable lay citizen may understand of an
article in a newspaper means may at times be a daunting task. It is not easy
for a Judge to discard his legal garb and don that of an ordinary lay citizen.
This, however, is an exercise we must engage in, in order to determine
whether or not the article is actionable. For the purpose of this exercise it is
inevitable that the article must be analyzed in accordance with the principles

outlined in the preceding paragraphs. I now turn to deal with the article.

[43] The article complained of has bold heading — “Lawyer Simanga Mamba in
clients’ money controversy”. Bencath the bold heading is a sub-heading —
“The Teaching Service Commission Chair Person, also in Private Practice,
is refusing to disclose how much he collected from source on behalf of his
clients after overcharging them in legal costs despite being ordered to do so

by the Law Society of Swaziland”.

29



[44] The bold and sub-heading set the tone for the article. They make it clear that

[45]

the subject matter of the article is the conduct of the Appellant, a lawyer in
private practice. Next to the bold heading there is a picture of the Appellant
and beneath it there is a caption which reads. “Controversial: Lawyer

Simanga Mamba”.

The first paragraph of the article narrates that the Appellant is at the centre of
a controversy with his clients, whom he charged individually yet they had
opened one file for their common case, The second paragraph article then
proceeds to allege that ‘“shockingly, the fees are more than the amount
claimed”. The article thereafter tabulates some calculations showing how
much was to be deducted from each of the claimants, The article states that

the figures were extracted from a payment schedule from Mamba Attorneys.

In the third paragraph the article narrates that the Appellant is “adamantly
refusing to disclose how much he collected from source, Satellite
Investments”. 1t is further alleged that this is despite that the Law Society of
Swaziland, where Appellant was reported for the misconduct, ordered that he
solve the matter with his clients. The article further alleges that one of the

30



[49]

Appellant’s clients “reclaimed his file, opened a case with another lawyer
(Zonke Magagula Attorneys) to pressure the Appellant into disclosing the
moneys he collected Jrom the security firm”. 1t is stated that the new lawyers
had also tried for a year running to get the Appellant to own up to the

problems.

In the fourth paragraph the article tabulates how much each of the Appellant’s
clients allegedly paid in fees, concluding that the total amount paid was 60%

of what was due to the claimants.

In the fifth paragraph the article relates the services for which the Appellant
had been engaged. Tt states that the Appellant performed his duties until he
secured the moneys even though “the actual amount obtained by Mamba is

readily not known".

In the sixth paragraph the article gives further detail on the engagements
between the Appellant and his former clients. The seventh paragraph refers

to the appeal which was lost by Satellite Investments and that the loss

31



[50]

“guaranteed the Appellant’s former clients payment of their claim. The article

states that one of the Appellant’s former clients wanted to know what was due

to him and when it was forthcoming.

The main article is followed by a sub-article with a sub-heading which reads
that “A Statement of account was indeed issued on the scale of ES00 per hour
with no dates to each entry such as.” The article proceeds to state the
particulars of work done, hours and the fees charged, This is basically the
author’s extracts from what was presumably the full statement of account

prepared by the Appellant.

There is a further sub-article with a sub-heading which reads that “/e must
disclose — Law Society”. In this section the first paragraph refers to the then
President of the Law Society who is said to bave acknowledged the old matter
of the Appellant and his clients as having been brought to the Society, and that

he was ordered to settle it.

32



[52]

[ the following paragraph the article states that the Appellant, however, “has
refused to disclose how much he obtained from Satellite Security even after
repeated queries to him on the matter”. The article further states that the
attorneys for Satellite Investments, “De:;*'i"ick Jele of Robinson and Bertram
law firm in Mbabane, is also refusing to disclose the amounts.” The article
relates that Satellite _I_nvestlﬁents was alsorequested “on several occasions”
and they were informed that Satellite Investments "had instructed Jele to
release the information but he is refusing with it. 7 The article further states
the author was in possession of “several correspondent” calling upon Jele to
release the information and ‘repeated visits to enquire from Satellite
Investments whether they were now colluding with Mamba not to disclose how

much he was actually paid.”

In the concluding paragraph the article refers, again, to what is alleged to be
Zonke Magagula Attorneys difficulties with the Appellant. The article
purports to quote an extract from lawyer Zonke Magagula who is stated to
have responded by saying that they “were also not able to get the original
amount from Mr. Mamba and this has made it difficult for us to determine
whether our client recovered what was due or not”. As a parting shot the

article again refers to what was supposedly said by the President of the Law

33



Society, namely that “there was no reason for Mamba io withhold the
information because it is vital to prove that the complainants have no case

against him as he now claims to have settled the matter with them ™.

I have endeavoured to read the article as a whole through the eyes of an

ordinary reader, and in my opinion the article means the following:

(a) The Appellant was involved in an on-going dispute with his former clients

over money he had collected on their behalf;

(b)The Appeliant had overcharged his clients, claiming up to 60% of what

was due to them;

(c) The Appellant was refusing to disclose how much he had collected from

Satellite [nvestments (his former clients” employer);

(d)The Appellant’s former clients had engaged another lawyer, who also
could not get the Appellant to disclose the amount he collected from

Satellite Investments;

34



(e) The Appellant’s former clients reported or lodged a complaint with the

Law Society of Swaziland, who ordered the Appellant to disclose or settle

the matter.

The gist of the article is about the Appellant’s overcharging and his alleged
refusal to disclose how much he received from Satellite Investments. In light
of the above 1 do not agree with the conclusion of the Court « guo that the
“natural and ordinary meaning of the words used in the article is that the
Plaintiff is currently involved in a dispute with his former clients who are
accusing him of having overcharged them....” The article goes beyond the
allegation of overcharging. The allegation tﬁat the Appellant was refusing to
disclose to his former clients how much he had collected from Satellite
Investments is prominent in the article. In fact, it is so prominent that the
Respondents themselves pleaded that “..an ordinary reasonable reader
would have understood the words in the context of the article to mean that the
Plaintiff was refusing to disclose to his clients how much he collected on

¥

behalf of his clients from Satellite Investments.”

The Court @ quo’s interpretation totally ignored the repeated allegations that

the Appellant was refusing to disclose how much he collected from Satellite

35



Investments - he is said to have “adamantly” refused to do so. The Appellant
is stated to have refused to disclose how much he collected even to another
lawyer (Zonke Magagula Attorneys) and was also directed to disclose by the
Law Society ( “He must disclose — Law Society”). The Appellant is stated to
have refused to disclose even after “repeated gueries” by the author of the
article. These allegations are unmissable and any ordinary reader of the article
would have understood them to be saying that the Appellant is refusing to
disclose how much he collected from Satellite Investments, This, in addition

to the allegation that the Appellant had overcharged his former clients.

In my opinion any reasonable reader of the article, in its context, would not
have missed the serious imputation being made against the Appellant, namely
dishonesty. Dishonesty in the sense of refusing to disclose to his former clients
the amount he had successfully claimed on their behalf. The article repeatedly
states that the Appellant refused to disclose how much he collected from
Satellite Investments, notwithstanding the intervention of Zonke Magagula
Attorneys and the Law Society of Swaziland. The allegation that the
Appellant refused to disclose the amount collected is repeatedly made
notwithstanding that the author of the article had the information at his

disposal, and was able to calculate that the Appeliant had charged his former

36



[58]

clients “60% " of the total sum collected. Any reasonable reader would have
been left with the impression that not only did the Appellant overcharge his
former cliénts, but he was also dishonest in that he refused to disclose how
much he collected from Satellite Investments. The Appellant’s alleged refusal
to disclose how much he collected on behalf of his former clients is one of the

main thrusts of the article under consideration.

It is trite law that defamatory matter comprises that which tends to lower the
Plaintiff in the estimation of right-thinking members of society generally,
Allegations placing a person’s moral character in a bad light, such as that he
s dishonest or has otherwise acted improperly towards others have been
characterized as defamatory in terms of the reasonable man test, and thus

wrongful. In Mineworkers Investment Co. (Pty) Ltd v. Modibane 2002

(6) SA S12 WLD at S19, Willis J (as he then was) stated the legal position

as follows:

“[12] In the absence of any of the recognized defences, allegations
whether direct or indirect, that a person is dishonest are defamatory.”

(See for example, Van der Berg v. Coopers Hybrand Trust (Pty) Ltd

37



[59]

and Others 2001 (2) SA 242 (SCA); Jasat and Another 1983 (4) SA

728 (N))”

Other leading authors also suppott the view that imputations of dishonesty are

defamatory of a person. See in this regard Neethling et al, “Neethling’s Law

of Personality” (1996) Butterworths at page 151; LAWSA, Volume 7,

Paragsraph 238: R.G. McKerron “The Law of Delict” (1971) Juta & Co.

Limited at page 172.

In my view, the aspect of the article which relates to the Appellant being
involved in “an ongoing” dispute with his former clients does not have the
same effect as the imputation of dishonesty, as it does not lower a plaintiff in
the estimation of right-thinking members of the society in general. Being in
a dispute with your former clients does not place an attorney’s moral character
in a bad light. Thus, I do not find that component of the article to be
defamatory. However, the imputation of dishonesty stands on a different
footing. The article, in so far as the imputation of dishonesty is concerned, is
defamatory of the Appellant. An allegation that an atiorney is 1'efusing to

disclose how much he has collected on behalf of his clients is not to be taken

38



[61]

lightly, it is serious and reflects badly on his character and his professional
practice. Potential clients may refuse to engage his services. One of the most
important virtues of the legal profession is honesty. An attorney who is
alleged to be dishonest is bound to be perceived in a bad light by right-thinking
members of the society. In the circumstances, the conclusion of the Court a

quo was incorrect and stands to be set aside.

Having concluded that the article was defamatory of the Appeliant, I now turn
to deal with the defence raised by the Respondents. Tt is trite law that proof

of a defamatory statement raises two presumptions:
(i)  That the publication was wrongful; and
(i)  That the statement was made animo injuriandi.

The onus then shifts to the maker of the statement to rebut wrongfulness and
animo injuriandi. A defendant may rebut the presumption of wrongfulness
by proving the existence of a ground for justification. Should he fail to do so,

wrongfulness is established, and the action succeeds.

39



Truth and Public benefit, ’

[62]

[63]

[64]

The Respondents’ first line of defence was that the article was “an accurate
report” based on interviews with reliable sources and the Law Society; and
that it was published in the discharge of their duty to inform the public about
newsworthy events and “matters of public interest”. 1 understood this to be

a ground of justification based on “truth” and “public benefit”.

Before considering whether on the facts of this particular matter the defence
of truth and public benefit was proved by the Respondents I find it apposite to
restate the relevant principles of the defence. This is by no means an
exhaustive exposition of the legal principles underlying the defence. The
basis of the defence is that it is lawful to publish a defamatory statement which
is true, provided that the publication is for the public benefit. See: Sutter v.

Brown 1926 AD 155 172; Kemp v. Republican Press (Pty) Litd 1994 (4)

SA 261 at 265 — 266; Graham v. Kerr (1892) 9 SC 185, 187.

Thus, a defendant who relies on the defence of truth and public benefit must
plead and prove that the defamatory statement complained of is true or

substantially true. A defendant need not prove the truth of every allegation

40



[65]

made, but it is sufficient to prove that the gist of the defamation is true. In
other words, the defendant must prove the sting of the defamation to be

substantially true. Anything that does not add to the sting need not be

justified.

See: Johnson v. Rand Daily Mails (supra) at 205 — 207; Kemp v.

Republican Press (Pty) Ltd (supra) at 264: Independent

Newspapers Holdings Ltd v. Suliman [2004] 3 All SA 137 (SCA)

154 E — 155 E.

Furthermore, a defendant who relies on the defence bears a full onus to prove
the truth, or substantial truth, of the facts which he asserts, on a balance of
probabilities. The rationale of burdening a defendant with a full onus was

aptly articulated by Hoexter JA in Neethling v. Du Preez and Others 1994

(1) SA 708 (A) at page 770:

“Apart from the fact that in principle all three defences should be
governed by the same onus, there are in the case of the defence of truth
in the public benefit cogent policy considerations for burdening the

defendant with the full onus of proof. In the case of qualified privilege

41




the defendant who transmits the defamatory matter is generally thus
impelled by considerations of duty or of protection of an interest. The
matter stands rather differently in regard to the defence of truth in the

public benefit. Here no form of compulsion operates on the mind of the

defendant whose decision to put the character of the plaintiff in

Jjeopardy proceeds entirely firom his own volition. The rationale of the

defence seems to be that the lew will not allow a person io recover
damages in respect of an injury to a reputation which he does not, or
at any rate should not, possess; coupled with the fact that society has

an interest in correctly estimating the true character of its members.....

Since it is entirely of his own accord that the defendant elects to vilify

the Plaintiff, justice demands that he should do so at his peril; and that

in an action for defamation he should have to establish what he should

have troubled to verify before he maligned the plaintiff.”

[Own underlining for emphasis]

[66] The principle that a defendant bears the overall onus of averring and proving

all the facts which would rebut the presumption of unlawfulness was also

42



reaffirmed in the leading case of National Media Limited and Others v.

Bogoshi (supra).

Furthermore, whether the publication of a particular defamatory statement is
for the public benefit depends on the subject matter of the statement and the
time, manner and occasion of the publication. I find the words of Leach J. (as

he then was) in_ Kemp and Another v. Republican Press (Pty) Ltd 1994 (4)

SA 261 (ECD) at 265H - 266C to be particularly instructive in this regard,

where he said:

“It seems to me that, just as in general the alleged truth of a defamatory
charge cannot be enquired into on exception — Hertzog v Ward 1912
AD 62 at 72 — so too is it, in general, impermissible to deal with the
question of public beneﬁf on exception, as the Court will ultimately be
called upon to decide that issue in the light of the evidence led at the
trial. In deciding the issue of public benefit the trial Court will be
obliged to take into account all the relevant Jacts and circumstances.

Inter alia, on the one hand, it will have to take into account the general

principle that it is for the public benefit that the truth as to the character

43




or_conduct of individuals should be known — compare the remarks of
De Villiers CJ in Graham v Ker (1892) 95C 185 cited with approval,
inter alia, in Iyman v Natal Witness Printing and Publishing Company
(Pry) Ltd 1991 (4) SA 677 (N) at 686C — while, on the other hand,

having regard that care should be taken to extend protection to the

individual against attacks on his character made fiom motives of self

interest by persons who trade for profit in_the characters of other

people — compare Neethling's case supra al 784 — and that merely (o
publish old scandals for the sake of satisfying the salacious appetite of
readers cannot be justified — See Yusaf' v Bailey and Others 1964 (4)
SA 117 (W) at 127. Thus, at the end of the day, the trial Court will be
obliged to weigh up in the scales all relevant considerations before
deciding whether the publication of the matter per se defamatory of the
plaintiff was lawful and in the public benefit. This can only be done

when all relevant evidence has been placed before Court.”

[Own underlining for emphasis]

[68] It is clear from the above paragraphs that the Court in deciding whether the

publication of a defamatory statement is for the public benefit, it must engage

44



[70]

in a balancing exercise. On the one side of the scale is the principle that it is
for the public benefit that the truth as to the character or conduct of individuals
should be known; whilst on the other side care should be taken to extend
protection to individuals against attacks on character for motives of self-
interest. The emphasis, undoubtedly, is on the truth (or substantive truth, as

the case may be).

Therefore, the element of truth, or substantial truth, plays a significant role in
establishing the defence. Failure to establish that the defamatory allegation is
true or substantially true should ordinarily lead to a collapse of the defence,
as false statements can never be for the benefit of the public. The

preponderance of authorities support this view. In Yazbek v. Seymour 2001

(3) SA 695 (ECD) the Court took the view that “there is no protection for

false statements”. There, the Court was dealing with the requirements of the

defence of truth and public benefit and fair comment.

Even where the truth, or substantial truth of a defamatory statement is
established, it may still not be in the public benefit to publish it. Thus, it does
not automatically follow that the truth, or substantial truth, of a defamatory

45



statement is for the public benefit. A defendant must establish that the

publication was for the public benefit. In Yusaf v. Bailey and Others 1964

(4) SA 117 (WLD) at 127A-C Vieyra [ stated as follows:

“It is always a matter of difficulty to determine in what circumsitances
it can legitimately be in the interest of the public good to rake up the
past misdoings of a person: See Graham v Ker 9 S.C. 183, Patterson v
Engelenburg and Wallach’s Ltd 1917 T.P.D. 350, Lyons v Steyn 1931
T.P.D. 247. Merely to publish old scandals for the sake of satisfying

the salacious appetite of readers can certainly not be justified.

But here we have a man who in the past has succeeded in acquiring big
sums of money to which he was not entitled, by means of pretending fo
a gullible public that he was someone other than he really is, and also
continues to make claims to an identity which it has been established is
untrue. It is not then the case of a man who has ceased to make false
representations. He persists and has persisted in this Court in so doing.
It is my view in the public interest that the history of such a man be

made known so long as he continues to make his false claims.”

46



[71]

On the facts of the Yusaf case (supra) public benefit was established because
the claimant persisted in making false representations about himself to the
public. The public, in these circumstances, had a right to know about the
history or past misdoings of the claimant. Raking up ashes of his past was for

the benefit of the public in those circumstances.

On the face of the Judgment under scrutiny it is apparent that the Court a quo’s
interrogation of truth or substantial truth was limited in scope to the issue of
overcharging, and whether the dispute between the Appellant and his former
clients was ongoing, as reported in the article. Hence, the conclusion that it
is not true that the controversy on what the Plaintiff’s clients were charged is
still ongoing and that the Plaintiff charged them individually for work he had
been instructed to do by the group.” The Court a guo further concluded that
“whilst it is arguably true that the Plaintiff overcharged his clients not in
the manner suggested by the Defendants but through a statement not Jully
particularized...” The Court a quo did not enquire whether or not the
allegations of overcharging were for the public benefit, as this matter had been

settled.

47



(73]

As has been found by this Court the narrow interpretation of the article by the
Court @ quo was incorrect. It follows that the Court @ quo’s interrogation of
truth or substantial truth proceeded from a narrow and incorrect premise, and
therefore cannot be sustained. In light of this conclusion this Court must
assess whether the thrust or gist of the allegations which it has found to be

defamatory are true.

I now turn to deal with the question whether the Respondents on the facts of
this matter discharged the onus of proving, on a balance of probabilities, that
the defamatory allegations in the article were true, or substantially true.
According to the evidence led at the trial the Appellant had disclosed in a
schedule of payment prepared for his former clients that he had received the
sum of E147, 353.49 as a settlement from Satellite Investments. In a letter
dated 10™ August, 2011, whose contents were not disputed, the Appellant
advised (Joseph Dlamini), one of his former clients, that “Satellite
Investments has paid in terms of the payment schedule”, and requested him to
“attend to the office with the other two clients to give us instructions whether

E

you accept the money or we pursue the matter further.’ The payment
schedule is on Satellite Investments (Pty) Ltd letterhead and dated 29 March

2011. The payment schedule sets out the gross amount due to each of the

48



three claimants, tax deductible and the net payment due, which totals E{47,
353.49. There was no evidence led at the trial to suggest that the Appellant

received or was paid anything above the aforesaid sum.

Apart from the letter alluded to above, during cross examination the 1%
Respondent made concessions which were destructive of his defence. Firstly,
he conceded that disclosure had been made by the Appellant to his former
clients. Secondly, he conceded that the Appellant’s former clients had not
reported him to the Law Society for failure or refusal to disclose how much
he had received from Satellite Investments, rather they were not convinced
that the figures set out in the payment schedule were genuine. As a
consequence, [* Respondent conceded that the Law Society did not order the
Appellant to disclose how much he received from Satellite Investments,

contrary to what was stated in the article.

In my view the Respondents failed to discharge the onus cast upon them to
prove on a balance of probabilities that the Appellant refused to disclose to

his former clients the total amount he collected on their behalf from Satellite

49



[77]

[78]

Investments. On this basis the defence of truth and public benefit must fajl.

The Appellant’s action, therefore, must succeed,

In light of the conclusion that | have reached, I do not find it necessary to deal
with the question of whether the appropriate remedy for the A ppellant was a

claim premised on injurious falsehood,

The Appellant urged this Court that in the event of the success of his appeal,
we should proceed to quantify damages as this would be expedient. We were

referred to Alpheous Nxumalo v. The Swazi Observer and Two Others

(7/2018) |2022] SZSC 50 (17 February 2022) where this Court is said to

have quantified damages and made an appropriate award. The latter case,
however, is distinguishable. There, this Court dealt with an appeal against the
quantum of damages awarded by the High Court. The initial quantification
had been done by the High Court, and the Appellant was dissatisfied with the
award. Hence, the appeal. In the matter at hand, this Court is being urged to
undertake the initial quantification of damages. This Court is not well suited

for that exercise, as this would leave no room for an appeal if either of the

50



parties be dissatisfied with an award made by it. Therefore, the matter ought

to be referred back to the High Court for quantification of damages.

Conclusion

[79]

Costs

[80]

In conclusion this Court finds that the Court « quo committed a materigl
misdirection in deciding that the article complained of was not defamatory of
the Appellant. The Court ¢ quo failed to apply the objective test correctly, in
determining whether the article bore the meaning ascribed to it by the
Appellant. Instead, the Court @ quo conflated the objective test and the
requirements of the defence of truth and public benefit, thereby coming to a
wrong conclusion. On its own assessment this Court has concluded that the
article complained of was indeed defamatory of the Appellant. Further, that
on the facts of this matter, the Respondents have failed to establish on a
balance of probabilities that the defamatory allegations in the article were {rue

or substantially true.

Costs of the appeal are awarded to the Appeliant,

51




[ agree

T OF APPEAL

| agree

gi;.](j%iATSEBULA

JUSTICE OF APPEAL

For the Appellant: MR. SHABANGU - MAGAGULA & HLOPHE
ATTORNEYS

For the Respondents: MR. DLAMINI - M.S. DLAMINI LEGAL

53




