
IN THE HIGH COURT OF SWAZILAND

HELD AT MBABANE CIVIL CASE NO.279/93

In the matter between:

DONALD LUHLANGA Plaintiff

and

EDITOR OF THE TIMES OF SWAZILAND 1st Defendant
ECHO (PTY) LTD t/a THE TIMES OF 2nd Defendant
SWAZILAND

FOE THE PLAINTIFF : MR. P.M. ZWANE
FOR THE DEFENDANTS : MR. H. CURRIE

JUDGMENT

25TH NOVEMBER 1994

The Times of Swaziland (the Times) of which the

1st defendant is the editor and the second defendant is

the publisher has a daily circulation of about 90,000

copies per day. On the 5th May 1992 an article appeared

on the front page of the Times under the heading "Govern-

ment car 'sold in SA'". The article read as follows -

"A GOVERNMENT car belonging to the Ministry

of Health which was illegally sold in South

Africa has still not been returned despite

police instruction.

The car, a 4x4 SG 003 PHE went missing early

this year at the Mental hospital in Mansini.



-2-

The car was identifed among nine cars, seven

belonging to government, that had been recovered

by the South African police.

The vest of the cars have since been returned

after government sent a recovery team to South

Africa to identify the cars.

It comprised officials from the Ministries

where the cars belonged and police officers.

HEALTH

For the health car, government sent Mr. Donald

Luhlanga, then administrator at the Mental

hospital and Assistant Superintendent Cornelius

Lukhele to identify the car.

However, while in South Africa, Mr. Luhlanga is

alleged to have sold the car to a white South

African citizen, promising that he (Luhlanga)

would make arrangements with government.

This was confirmed by police PRO, Inspector

Azaria Ndzimandze.

He said police moved in time to foil the

attempt by Luhlanga and the matter was reported

to the authorities at the Ministry of Health.



-3-

Inspector Ndzimandze said the delay in repatria-

ting the car came about because the South African

who bought the government car after it was illegally

sold to him by Mr. Luhlanga told the police team

that he had put a new engine in it.

ENGINE

Inspector Ndzimandze said the man was told that

he must take off his engine and replace it with

the original so that it can be repatriated, but

this has still not happened.

Meanwhile Mr. Luhlanga has since been transferred

to become transport officer in the Ministry of

Health headquarters, replacing Mr. Poslid Simelane

who has been transferred to the Ministry of Transport

and Communications.

By last week, the South African had not changed

the engine hence the car has not been returned.

Comments could not be obtained from the Ministry

of Health."

The plaintiff is the Luhlanga referred to in the article.

He is presently employed as an Immigration Officer in the

Public Service but was the administrator of the Mansini



-4-

Mental hospital at the time of publication of the

article. The plaintiff alleges that the article is

false and defamatory of him. He claims payment of

the sum of E50,000 together with interest and costs

as damages for the defamation.

Publication of the article is not in dispute.

The defence raised by the defendants is that the

article was not defamatory alternatively that if

the article is found to be prima facie defamatory

the article was true and fair comment on a matter of

public interest, for the public benefit.

The onus of establishing that the contents of the

article were true and that its publication was in the

public interest rests, in the circumstances, on the

defendants. It can be stated at the outset that in

discharging this onus it is not necessary for a defendant

to prove the statement literally true in every detail; it

is sufficient if he establishes that the statement is sub-

stantially true as a whole and in every material part

thereof. See McKerron, THE LAW OF DELICT 7th Edition 186;

Burchell, THE LAW OF DEFAMATION IN SOUTH AFRICA 218, 231

and the authorities there cited.

The plaintiff gave virtually unchallenged evidence

of the circumstances surrounding the disappearance of the

government vehicle bearing registration No. SG 003 PHE



-5-

from the Mental Hospital in Manzini and its subsequent

identification by him in Rustenburg in the Republic of

South Africa. The vehicle, a Toyota 4x4, had been

purchased by a Mr. Ford from some undisclosed person

in South Africa. Mr. Ford had effected considerable

changes and improvement to the vehicle including a new

engine. The plaintiff was nevertheless able to identify

the vehicle as a government vehicle. It is common cause

that the vehicle was still to be used as an exhibit in

a criminal trial in South Africa and that some arrange-

ments were to be made regarding Mr. Ford's improvements

to the motor vehicle. It was the plaintiff's evidence

that Mr. Ford expressed the wish to purchase the

vehicle. The plaintiff explained that the vehicle

belonged to the Swaziland Government and that its

sale would have to be negotiated with the Government.

It may well be that the plaintiff may have agreed to

assist Mr. Ford in his attempts to purchase the vehicle.

Sergeant J. Dlamini of the Royal Swaziland Police

was present when the plaintiff identified the motor

vehicle. According to Dlamini who gave evidence for

the defendants the vehicle was not sold to Mr. Ford-

It was Dlamini's evidence that the plaintiff agreed

to assist Mr. Ford in purchasing the vehicle. Dlamini

told the court that he made it quite clear to Mr. Ford



-6-

and the plaintiff that the vehicle could only be sold by

the Government. For some unexplained reason Dlamini

stated that he reached the conclusion that the plaintiff

was attempting, in his personal capacity, to dispose of

the vehicle to Mr. Ford. There is nothing to substantiate

this conclusion. The identification of the vehicle was

made on or about the 26th February 1992. On the 28th

February the plaintiff made a report of his trip to the

Republic of South Africa and the identification of the

vehicle to the Principal Secretary, Ministry of Health.

The report, exhibit A, sets out in some detail all that

had transpired at Rustenburg and in particular, the

plaintiff's advices to Mr. Ford regarding the possible

sale of the vehicle.

The article complained of has clearly been

shown to be false and inaccurate. The plaintiff did not

sell or attempt to sell any Government vehicle in South

Africa. The editor of the Times, Gordon Mbuli gave

evidence that the contents of the article were obtained

from the police who he believed were investigating the

matter and whose credibility he did not doubt. No attempt

was made to contact the plaintiff before publication of

the article. According to Mbuli when the plaintiff

approached the Times about the article, the plaintiff

indicated that he would institute an action against the



-7-

Times. On that basis the Times decided not to publish

an apology or retraction and awaited a response from the

police. The defendants have failed in my view to dis-

charge the onus of establishing the defence they have

raised. The article was clearly defamatory of and

concerning the plaintiff. Mr. Currie for the defe-

ndants did not at the conclusion of the evidence

seek to argue otherwise.

Turning to the question of quantum, the plaintiff

was a hospital administrator at the time. He was ridi-

culed by his junior staff following publication of the

article. He is a married man with children and he told

the court that he was deeply hurt by the publication

particularly as it related to government property over

which he was responsible. An acquaintance of his, gave

evidence of her reaction after reading the article. The

Times enjoys a fairly wide readership in Swaziland. There

was no attempt to retract the publication or at the very

least to point out that the contents of the article were

being challenged by the plaintiff. An explanation to

the effect that the plaintiff was challenging the report

and that the Times either stood by its story or had simply

reported the story as given by the police would have gone

a long way in lessening the sting that the publication

had had. The attitude of the editor on learning of the



-8-

plaintiff's intended action was simply one of "go ahead!

We will meet in court." This is a dangerous and high

handed attitude which stands to be discouraged. It is

not an easy matter for the man in the street to stand

up to the might of the press. It is quite improper for

the press to capitalise on this.

I have been referred to past awards of this court

in defamation cases. In the unreported case of NXUMALO

v. African ECHO (PTY) LTD t/a TEE TIMES OF SWAZILAND &

2 Others Civil Case No. 778/86 an award of E10,000 was

made following the publication of a false and defamatory

story that the plaintiff a well known medical doctor had

been charged and prosecuted for having stolen dogs in the

Republic of South Africa. The facts and the standing of

the plaintiff in that case were considerably different

from the present case. I do not consider that the present

case calls for an award in the region of Nxumalo's case.

It must as was pointed out in ARGUS PRINTING AND PUBLISHING

CO. LTD. v. INKATHA FREEDOM PARTY 1992(3) S.A. 587 at 590,

be borne in mind that an action for defamation "had been

seen as the method whereby a plaintiff vindicates his

reputation, and not as a road to riches."

Doing the best I can in the circumstances of this

case I consider that an award of E6,000 would be appro-

priate. Judgment is in the circumstances granted in



— 9 —

favour of the plaintiff in the sum of E6,000 together

with interest at 9% p.a. from today's date to date

of payment and, costs.

B. DUNN
JUDGE


