
THE HIGH COURT OF SWAZILAND

Wachira et uxor

Plaintiffs

V

The African Echo (Pty) Ltd and others

Defendants

Civ. Case No. 608/98

Coram  Sapire, CJ

 For Plaintiffs Mr. P. Flynn

For Defendant Mr. Matsebula

JUDGMENT

(19/11/99)

The First Plaintiff is David Wachira who at the time of the institution of this action was employed on
contract as Senior Crown Counsel in the office of the Director of Public Prosecutions. He is joined with
his wife, Jane, who is the Second Plaintiff.

The First Defendant is the proprietor and publisher of a leading newspaper circulating in Swaziland,
namely "The Times". The Second Defendant is an employee of the First Defendant while the Third
Defendant is the printer employed by the First Defendant.

The plaintiffs, each claim E250 000,00 for damages they have allegedly suffered, from the publication
of a photograph of them as part of an article in The

2

Times on 5th April 1997. The article canvasses the opinions of prominent people, under the banner
"What the People Have to Say" and deals with the then currently debated topic of the church's not
being able to require couples intending to marry in the church to undergo HIV testing. Prominently,
under the words

"... it is up to those who want to marry to decide whether or not they want to be tested for AIDS"

appears  a  picture  of  the  plaintiffs  taking  their  marriage  vows.  The  caption  appearing  under  the
photograph does nothing to identify the plaintiffs as the persons in the therein. On the other hand by
virtue of his position in this small community there must be many who would have recognised the
plaintiff and perhaps less so his wife.

There is nothing in the photograph or the surrounding material to suggest that the persons whose
images appear in the photograph had tested themselves either voluntarily or on the insistence of the
church in which they were married. There is certainly nothing defamatory in the publication by way of
implication that the plaintiffs or either of them were, or had reason suspect or fear that they might be,
infected with the virus.

The basis of the Plaintiffs' claim is the invasion of their privacy and the sentimental injuries they have
suffered therefrom. As in South Africa, with which country we share a Roman Dutch common law such
an action is maintainable in Swaziland.

When the Plaintiffs were married in 1995, the Plaintiff engaged a photographer employed by the First



Defendant to take photographs of the ceremony, which took place at All Saints Church, and of the
reception, which took place at the Mountain Inn Hotel. There is some dispute as to the terms upon
which the photographs were to be taken. There is some conflict on the evidence as to the exact terms
upon  which  the  photographer  acted  and  the  extent  of  his  mandate.  The  conflicts  need  not  be
addressed or resolved. For the purposes of this case I accept that the Defendant, it was contemplated
would use the photographs to record the social occasion in its appropriate columns.

3

It is common cause that a series of photographs were taken at least one of which appeared soon after
the wedding in the social news of the newspaper of which the Defendant is the proprietor. Some of the
photographs remained on file with the First Defendant. Two years after the wedding the photograph
selected from the material on file was published. This time in connection with the subject matter I have
described,  but  without  prior  consultation  with  the  plaintiffs,  and  without  their  authorisation  and
consent. This very publication the plaintiffs claim constitutes a wrong done them by the defendants.
The  plaintiffs  claim that  the  injury  to  them was acerbated  by  the  subject  matter  with  which  the
publication was connected.

The Defendants have  pleaded that  there was not  any reference in  the  article  on page 8 to  the
Plaintiffs.  This  is  true  but  irrelevant.  The  defendants  deny  that  the  article  contained  any  words
defamatory of any one or which could be considered humiliating. Again true but not an answer to the
Plaintiffs' claims

The Defendants continue in the plea to explain that the publishing and printing of the photograph of
the Plaintiffs  was "  simply  to  illustrate  a  typical  wedding ceremony and had no reference to  the
pronouncement by the Free Evangelical Assemblies Church." This disclaimer is difficult to maintain if
one looks at the article and photograph from the point of view of the average reader.

The  fact  remains,  that  it  was  the  publication  of  the  photograph  for  this  purpose  which  was
unauthorised. This purpose was entirely different from that for which the photographs were originally
taken.

Public discussion on the question of AIDS is necessary and to be encouraged if the gravity of the
problem is  to  be widely  understood.  One can however appreciate  that  participants in  a  wedding
ceremony may reasonably not want that occasion to be associated with a disease, which in the minds
of many has its origins, and the cause of its spread, in sexual infidelity, immorality and promiscuity.

In chapter eight of his work "The Law of Privacy in South Africa", David McQuoid-Mason examines
and  analyses  the  authorities,  (Local,American  and  British)  on  this  topic  under  the  rubric
"Appropriation: use of a person's image, name or

4

likeness". The essence of the wrong as described by the author, is the exposure of the plaintiff to
publicity by having his image name or likeness used by another. It is such misuse which constitutes
an affront to his dignitas and entitles him to an action for evasion of privacy.
In  the  present  case  the  publication  of  the  photograph  two  years  after  the  event  negates  any
suggestion that the plaintiffs may have consented to the publication. Moreover the original consent
related to the illustration of a social event which had just taken place. The subsequent publication
related to the illustration, of an article on the subject earlier described. However praiseworthy the
publication of the article, and however innocuous the use of the photograph in connection therewith
may have been, the absence of the plaintiffs' consent thereto, makes it a wrongful invasion of their
privacy. For this they are entitled to damages. For the Defendant the moral in this is, if in doubt, ask
permission to publish.

The amounts claimed by the Plaintiffs (E500 00,00 a piece) are optimistic beyond reason. They have
suffered nothing but sentimental damage and no material loss whatsoever, five thousand Emalangeni
each would seem to be adequate solatium. The award will carry with it an order for costs.

There will be judgment for each of the plaintiffs against the defendant in the amount of E5 000.00 with



costs

S. W. SPIRE . C J


