
IN THE HIGH COURT OF SWAZILAND

Case No. 2362/2009

In the matter between:-

INKHOSATANA GELANE SIMELANE Plaintiff

and

AFRICAN ECHO (PTY) LTD 1st Defendant

THULANI THWALA 2nd Defendant

MABANDLA BHEMBE 3rd Defendant

Neutral citation: Inkhosatane Gelane Simelane v African Echo (PTY)

LTD and  Others  (2362/09)  [2013]  SZHC  277(5th

December 2013)

Coram:                              HLOPHE J

Delivered:             5th December 2013

                             



JUDGMENT

[1] The  Plaintiff  instituted  action  proceedings  against  the  Defendants

claiming payment of a sum of Two Million Emalangeni (E200 000.00)

together with interest thereon at 9% per annum, from date of summons

to date of payment as well as costs of suit for alleged defamation arising

from the publication of an article titled, “I am Gelane’s Father.” The

contents of the said article were attributed to a certain old man, called

Ambrose Mahlangu,  whose photograph was published as part  of  the

lead story and next to the words referred to above which were written in

bold print on the first page of a Newspaper called “The Swazi News.” 

[2] It is common cause that the Newspaper concerned is owned by the First

Defendant, the Publisher, with the second and third Defendants being

the Editor and Reporter of it, respectively who were both Employees of

the First Defendant at the time of the Publication complained of.

[3] The first page of the Swazi News of the 9 th May 2009 bears the words,

“Mr.  Mahlangu’s  shocker”  above  the  bold  words  “I  am  Gelane’s

Father” below which are written the following sentences:-

 This man tells us Gelane is a Mahlangu, not a Simelane as

the nation knows.

 He  also  claims  Gelane  deserted  him and  does  not  care

about him.

 Ludzidzini Committee has been told about this.

2



Next to the Bold Headlines referred to above is a photograph allegedly

belonging to the person who claimed to have fathered the Plaintiff, one

Ambrose Mahlangu, who looks old and frail.

  

[4]    At page 2 of the Newspaper concerned there are three articles on the

same story which bear the following titles or headings:-

 Senate President Gelane is my child.

 My daughter deserted me –Father.

 …this means Gelane could be acting illegally.

[5]    Under the first title or heading on page 2 referred to above, which from

the boldness of the print as distinguished from the other two, suggests it

is the main story, there is written the following paragraph in big eye –

catching words as an extract from the story:-

“…the revelation by Mahlangu will definitely come as shocking

news to Kontshingila residents,  where Gelane is  Acting Chief.

The area is dominated by the Simelane clan that has been ruled

by Gelane for a long time as chief albeit on an acting basis.

[6]    The opening sentence of this article, which I have referred to as the main

one, reads as follows:- “Mbabane – Gelane is my daughter. The quote

sounds innocent but when you take a closer look at it you will realize

that it has the potential of changing the fortunes (for the worst) of one

of the country (sic) iron ladies, Senate President Gelane Zwane.”

3



[7] In the article tittled “My daughter deserted me –Father,” it is stated that,

“Gelane knows her real father is out there and where he is employed but

has decided to stay away from him.”

[8]    The article tittled “…this means Gelane could be acting illegally,” has

the following opening words stated;

“If Ambrose Mahlangu’s shocking revelation is anything to go

by, then Senate President Gelane Zwane is not the rightful person

to act or be appointed as chief of Kontshingila.”

[9]    A reference was also made to certain allegations attributed to the Former

and Late Ludzidzini Governer Jim Gama to the following effect:- “the

area  should  be  under  the  guidance  of  a  person  originally  born  as  a

Simelane.”

[10]   The following is  also  stated  in  this  article;  “When the  Swazi  News

visited Kontshingila  this week, some residents  sounded shocked that

Gelane could be a Mahlangu.”

[11]  On the last  paragraph of  page 2,  of  the Swazi News concerned,  the

following  statements  were  made  in  the  article:-  “They  (Simelane’s)

have always known her as a Simelane thus her rise to the position she

has held as acting chief.” 

[12]   The main article also stated the following which is for reasons that will

follow crucial. “Although I never took her (Dorah Dube) as my wife,

4



but I paid the necessary customary dues to the Dube family and they

know it.”

[13]  On the 16th May 2009 there was published other follow up articles of and

concerning the Plaintiff’s identity –that is whether she was a Simelane

or a Mahlangu. Three such articles were published under the headings:-

Gelane removed as chief

…New chief to be unveiled today to all residents down

South

  …Gelane refuses to speak to us.

[14]   The thrust of the main article on this publication or issue was that the

Plaintiff had since been deposed as acting chief of Kontshingila with

someone else,  one Langa Simelane being appointed in her stead.  Of

note in this article is a sentence written in bold print below the picture

of Mahlangu and that of the previous article of the 9th May 2009 which

reads as follows:-

“Impact – our story in last week’s edition has prompted the

Simelane clan to enforce changes within their Chiefdom at

Kontshingila.”

  

[15]   In other words the alleged deposition of the Plaintiff as an acting chief

was attributed by the Defendants themselves to their revelation in their

said Newspaper that Gelane was not a Simelane but a Mahlangu which

has led to the installation of Chief Langa Simelane. Otherwise other

5



follow–up articles were published in both the Times Sunday and the

Times  of  Swaziland  respectively  dated  the  17th and  18th May  2009

which are both owned by 1st Defendant. Of significance is that on the

publication  of  the  18th May  2009,  the  Defendant’s  Newspaper

interviewed  one  Jane  Dube  who  refuted  that  Gelane  was  not  a

Simelane, maintaining that she was and had always been a Simelane.

The said Jane Dube was described as a sister to Gelane’s mother, Dorah

Dube.

[16]   The Plaintiff had seen all the above articles when on the 3 rd June 2009,

she  instituted  summons  claiming to  have  been  defamed by the  said

articles, particularly that of the 9th May 2009 referred to above, which

alleged as stated above, words to the effect that she was not a Simelane

but  a  Mahlangu  born  of  one  Ambrose  Mahlangu,  who she  was  not

taking care of despite knowing he was her father who was there and that

she was holding on to the acting chief’s position illegally. 

[17]   At paragraph 9 of the Plaintiff’s particulars of claim the Plaintiff stated

that:-

“The said words (I am Gelane’s father” –as published in the

initial article) in the context of the article are wrongful and

defamatory of Plaintiff in that they were intended and were

understood  by  the  readers  of  the  Newspaper  to  mean  that

Plaintiff was an imposter who has usurped the chieftaincy of

Kontshingila when she is not entitled to so act by virtue of the

fact that she is not a Simelane.”

6



[18]   In their plea, the Defendants denied that their article was wrongful and

defamatory of the Plaintiff and pleaded that same was in essence true

and  that  it  was  to  the  benefit  of  the  public.  In  the  alternative  the

Defendants averred that the publication of the article concerned was not

unlawful because the Defendants were not aware of the falsity of any

averments in the articles  as  they relied on a claim by one Ambrose

Mahlangu. It was averred further in the said plea, that publication of the

article  concerned  was  not  reckless  as  the  facts  relied  upon  by  the

Defendants in their publication and in their context were the contents of

an  interview  the  Defendant’s  Reporter  had  had  with  Ambrose

Mahlangu,  and  they  were  not  negligent  in  publishing  same.  They

contended  that  attempts  were  made  without  success  to  contact  the

Plaintiff  for  her  comments  on  Mahlangu’s  claims.  It  was  alleged

Plaintiff  had  neither  answered  her  cellphone  nor  did  she  return

messages left with her secretary.

[19]    It was contended further that the publication was objectively reasonable

and  that  the  articles  concerned  were  published  without  animus

injuriandi.

[20]   On the damages claimed, the Defendant contended per their plea that

the amounts claimed were excessive and contended further that costs at

attorney client scale had to be awarded against the Plaintiff even if she

were  to  succeed  owing  to  her  having  allegedly  claimed  excessive

damages in the first place.

7



[21]   Defamation  is  in  law  the  unlawful  intentional  publication  of  a

defamatory  matter  (by  words  or  conduct)  referring  to  the  Plaintiff

which causes his reputation to be impaired. The case of The Editor,

The  Times  of  Swaziland  and  Another  vs  Albert  Shabangu  Civil

Appeal Case No. 30/2006 unreported and at page 10, where an extract

from Burchell’s, The Law of Defamation in South Africa at page 35

is quoted, is instructive in this regard. 

[22]   The starting point is to ascertain whether or not the articles complained

of are defamatory of the Plaintiff. I can safely say that my task has been

made easier in this regard by the parties who clearly appear to be in

agreement that the articles concerned are defamatory. I say this because

whereas  the  Plaintiff  averred  the  contents  of  the  said  articles  were

defamatory  both  in  her  papers  and  during  the  trial  in  Court,  the

Defendants did not dispute in both their pleadings and in their evidence

that that was the case. Instead as I understood it, the latter’s case was

simply to deny that the words were per se defamatory, contending that

the defamatory words in  question were in  the form of an  innuendo.

Because of this, the Defendants contended that the Plaintiff could not

succeed  because  she  was  confined to  the  meaning  she  pleaded  was

attached  to  the  articles  concerned  and  could  not  ascribe  any  other

meaning thereto. It was argued that in Court and during the submissions

the meaning ascribed to the words was a different one from the one

pleaded.  This  it  was  contended  called  for  the  dismissal  of  the

proceedings. Reference in this regard was made to the case of Marais v

Steyn and Another 1975 (3) SA 479 (T) at 486 and that of Demmers v

Wylie and Others 1978 (4) SA 619 D at 622.

8



[23]   I agree that this signifies the position of our law that where an innuendo

is  relied  upon  the  Plaintiff  is  held  to  the  meaning  of  the  words  as

pleaded  by  him  as  was  confirmed  in  The  Editor,  The  Times  of

Swaziland vs Albert Shabangu case (supra). This however is not the

case where the words are merely given their natural meaning, in other

words they being per se defamatory.

[24]  As in paragraph 9 of its particulars of claim the Plaintiff had ascribed a

specific  meaning to  the articles  complained of,  which was that  they

were intended and understood by readers to mean that “Plaintiff was an

imposter  who had usurped the chieftaincy of  Kontshingila  when she

was  not  entitled  to  do  so  by  virtue  of  the  fact  that  she  was  not  a

Simelane,”  she  was  then  allegedly  not  entitled  to  ascribe  any  other

meaning to the words in question because what she had pleaded was the

effect  that  the  words  amounted  to  an  innuendo or  had  a  particular

“sting” to which she was therefore confined, the contention on behalf of

the Defendants went.

[25]   The Plaintiff had, as alleged by Defence Counsel, failed to prove the

facts which supported the said innuendo, which necessitated a dismissal

of the Plaintiff’s claim.

[26]  The first question is what is in realty the basis of Plaintiff’s case? Is it

being alleged per the pleadings that the words are per se defamatory or

is it being alleged that they amount to an innuendo or is a specific sting

being relied upon? For the distinction between words that are per se

9



defamatory and those that allegedly amount to an  innuendo and those

having  a  specific  sting  see  the  case  of  The  Editor,  The  Times  of

Swaziland and African Echo (PTY) LTD vs Albert  Shabangu Civil

Appeal Case No. 30/2006.  The position is otherwise settled that  if  I

were to find that the words in question are per se defamatory, I would

be justified to find in favour of the Plaintiff unless there were raised the

lawfully cognisable defences. This was put as follows in  The Editor,

The  Times  of  Swaziland  and  Another  vs  Albert  Shabangu,  Civil

Appeal Supra at page 4:-

“In  terms  of  our  Law,  where  the  words  complained  of  are

admitted and they are per se defamatory, the Court is justified

to find in favour of the Plaintiff. However, the defendants have

an array of  defences opened to them. If  they are successful,

defendants would not be liable even though the words are per

se defamatory.”

[27]   Citing the following passage from the Judgment of Corbett CJ in Argus

Printing and Publishing Co. LTD v Eselen’s Estate 1994 (2) SA 1 (A)

at 20 E-G, the Court, in The Editor Times of Swaziland and another vs

Albert  Shabangu  (supra)  case,  observed  the  different  approaches  in

matters based on an innuendo and those based on the words being per

se defamatory:-

“In  the  absence  of  an  innuendo,  the  reasonable  person  of

ordinary intelligence is taken to understand the words alleged to

be  defamatory  in  their  natural  and  ordinary  meaning.  In

10



determining this natural and ordinary meaning the Court must

take into account not only what the words expressly say, but also

what they imply.”

[28]   Later on in the same Albert Shabangu Judgment (supra), at page 13,

the Court stated the following which brings about the “sting” of the

words complained of as a separate dimension from that of the words

either being per se defamatory or amounting to an innuendo:-

“In other words, as the Respondent cannot rely on what I have

assumed to be an innuendo properly so –called, the Respondent

is  left  to  rely  on  the  language  of  the  article  to  justify  the

“sting”…”(emphasis are mine).

[29]   In his submissions Mr. Jele for the Plaintiff contended that words used

in the articles were in their natural and ordinary meaning defamatory

and he went on to state that they were understood by reasonable readers

of  ordinary  intelligence  to  convey  a  meaning  defamatory  of  the

Plaintiff.  He  stated  that  their  natural  meaning  either  expressly  or

impliedly  stated  was  that  the  Plaintiff  was  a  Mahlangu  and  not  a

Simelane; that she had always known that she was a Mahlangu and not

a Simelane yet she persisted with the notion she was a Simelane; that

she had intentionally concealed her true identity both to the people of

Kontshingila, the Country’s Authorities and the nation at large; that she

misrepresented her true identity so that she could be appointed a senator

and eventually Senate President in the house of Senate; She assumed

and  continued  to  hold  the  position  of  acting  chief  of  Kontshingila

11



wrongfully and unlawfully because she knew she was not a Simelane;

She was an irresponsible person who failed to acknowledge and support

her true father, notwithstanding the fact that she was aware of his true

identity and that she was, for the foregoing reasons, not a fit and proper

person to hold the positions of Kontshingila Acting Chief and that of

Senate President.

                       

[30]   In  attributing  the  above  meanings  to  the  articles  published  by  the

Defendants the Plaintiff submitted through counsel, that those meanings

were the natural ones capable of being drawn by a reader of ordinary

intelligence. As stated in the Argus Panting and Publishing Co. LTD v

Esselen’s  (supra) except referred to above, in ascertaining the natural

and ordinary meaning the “Court must take account of not only what

the words expressly say, but also what they imply.” The contention by

Mr. Jele was that the meanings referred to above and attributed to the

articles  were  either  the  express  or  implied  ones  depending  on  the

context or circumstances of each contention. Reference was also made

to what was stated in the following words in  Independent Newspaper

Holdings  Ltd  and  Others  v  Walleed  Sullieman  Supreme  Court  of

Appeal  of  South Africa Case  No.  49/2003;  at  paragraph 19  of  the

Judgment:-

“In any defamation suit the logical starting point is what the

words  complained of  mean,  more  particularly,  whether  they

convey the defamatory meaning which the plaintiff seeks to

place upon them. In answering that question a court discards

its judicial robes and the professional habit of analyzing and

12



interpreting  statutes  and  contract  in  accordance  with  long

established principles. Instead it dons the garb and adopts the

mindset of the reasonable lay citizen and interprets the words,

and draws the inferences which they suggest, as such a person

would  do.  It  follows  that  meticulous  attention  to  detail,

alertness to and awareness of the subtle nuances in meaning of

words,  a  full  appreciation of  the influence of  context,  and a

reluctance to draw inference when they are not soundly based

and fully justifiable and amount to no more than speculation

cannot be expected.” 

[31]   The question at this stage and in the words of the Argus Printing and

Publishing Co. LTD v Esselen Case (supra), is whether the meaning

attributed to the articles by the Plaintiff is the one they expressly say or

imply.  If  it  is  either  of  the  two,  then  the  answer  should  be  in  the

affirmative  meaning  that  in  such  a  case  they  would  be  per  se

defamatory. In the words of the Independent Newspaper Holdings Ltd

vs Walleed Sullieman (supra) referred to above the question is whether

the words convey the defamatory meaning which the Plaintiff seeks to

place upon them from the position or perspective of a reasonable lay

citizen.

[32]   My considered view is that the meaning attributed to the articles by the

Plaintiff is the natural one and is either express or implied by the words

in question. Put differently, the articles convey the defamatory meaning

which the  Plaintiff  seeks  to  place upon them, which is  their  natural

meeting.  This  means  that  the  articles  are  per  se  defamatory  of  the

13



Plaintiff and no innuendo is relied upon as a basis for the defamation

just as I do not think that there is a reliance upon a specific sting by the

Plaintiff to contend she was defamed.  For the removal of doubt I must

say I agree with the meanings attributed to the words in question by Mr.

Jele at paragraph 28 herein above and I also find those meanings to be

the natural ones to draw from the words used.

[33]   Having concluded in the manner I have, I disagree with Mr. Flyn that

the Plaintiff  was in  her  submission no longer  relying on the natural

meaning she had attributed to her words in her pleadings. She may have

said that the words meant that she was an imposter who had allegedly

usurped the chieftaincy of Kontshingila when she was not entitled to by

virtue of the fact that she was not a Simelane. But that did not in my

view suggest that she was pleading an innuendo. I am convinced she

was merely stating the natural meaning of the said articles as would be

understood by a  reasonable  lay citizen as stated in  the  Independent

Newspaper  Holdings  Ltd  v  Walleed  Sullieman except  referred  in

paragraph 29 above.

[34]    In any event I, do not think that those specific meanings attributed to

the  articles  and  referred  to  at  paragraph  31  above,  mean  anything

different  from  what  is  said  in  the  foregoing  paragraphs  when

considering the implied meaning of an “imposter” and a “usurper”, in

the context of the articles concerned.

 [35]   Even if the Plaintiff was relying on an innuendo, assuming I am wrong

in my conclusion that the articles were per se defamatory, I do not think

14



that it can realistically be said that the Plaintiff has deviated from the

pleaded meaning and therefore that the claim should be dismissed on

that ground. It seems to me that a reasonable reader would be justified to

understand the articles to be saying that the Plaintiff was an imposter,

whose definition according to the Compact Oxford English Dictionary

(Revised) Third Edition, 2008, “is a person who pretends to be someone

else  in  order  to  deceive  or  defraud  others.”  When  considering  the

statement to the effect “Gelane knows her real father is out there and

where he is employed but has decided to stay away from him, I cannot

say  much  about  the  reasons  behind  her  deserting  me”  and  also  the

statement that, “She does not want to associate herself with me may be

because I have nothing to offer her compared to what the Simelane’s

do.” These words can indeed be understood by reasonable readers to

mean that she was pretending to be who she was not in order to deceive

them and perhaps even the nation at large and its authorities. It therefore

would not be correct to suggest that she was proving a different case

from the one pleaded or that she was now relying on a different meaning

to the one attached to the pleadings in the context of the matter.

[36]   I also have no doubt that another reasonable reader would be justified to

conclude  that  the  Plaintiff  was  a  usurper  when  considering  the

statements in the articles to the effect that “this means Gelane could be

acting illegally together with the statement; “According to Jim Gama,

the area should be under the guidance of a person originally born as a

Simelane.”  According  to  the  Compact  Oxford  English  Dictionary

Revised Third Edition, 2008, a usurper is a person who “seizes articles

over a person’s position or power illegally or by force.”

15



           I need to mention that in terms of the Swazi Culture or way of life,

something  I  take  judicial    notice  of,  it  is  downright  defamatory  to

publicly refer to someone as being born of a different surname than the

one he knows himself or he is known of.  Such a person is called a

livezandlebe, (a bastard) which is a derogatory term to effectively mean

such a person has no rights where he has always known himself to be

from. Such publication is therefore defamatory per se, which eliminates

considerations of an innuendo as contended.

[37]   Having ascertained and/or concluded that the articles concerned were

defamatory of the Plaintiff, do the defences raised avail the Defendants?

A glimpse, of the defences raised was emphasized by Mr. Flyn at the

commencement of the matter in answer to a question I had posed to him

on what  their  defence  in  the  matter  really  was  –  that  is,  were  they

contending (as Defendants)  that  Plaintiff  was a  Mahlangu and not  a

Simelane or were they saying that they published what they were told

by a person who claimed to be Ambrose Mahlangu and that he was her

father? 

[38]   His answer was unhesitatingly that they are contending and shall bring

evidence to prove that she was a Mahlangu and not a Simelane.  He

went  on,  it  was  only  in  the  event  of  their  contention  aforesaid  not

succeeding that they would claim they published what they were told by

a man (Ambrose Mahlangu) that she was a Mahlangu and he was her

father and that they were not negligent in publishing same. As early as

at  the  commencement  of  the  proceedings  was  the  stage  set

unequivocally  on  the  case  the  Defendants  were  meant  to  advance,

16



which was to take it upon themselves to prove that the Plaintiff was

inter alia not a Simelane  but a Mahlangu.

[39]   Of course the assertions by Mr. Flyn, were only emphasizing on the

case  as  pleaded  in  the  pleadings  –the  plea  in  which  the  defences

advanced were that the article in question was in essence true and that

the publication was in the interest of the Public. It was also pleaded that

the Defendants relied on a claim by a Mr. Mahlangu and that they did

not publish the article recklessly or unreasonably.

[40]    The question to answer at this stage is, was the article true, in the public

interest and reasonable? In an attempt to answer this question Mr. Jele

for the Plaintiff referred me to an excerpt from an Australian case of

Lange vs Australian Broadcasting Corporation (1997) 189 CLR 520;

which was cited with approval in the South African case of  National

Media Ltd and Others vs Bogoshi 1998 (4) SA 1196 (SCA), where the

following position is stated:-

“Whether the making of a Publication was reasonable must

depend upon the circumstances of the case. But as a general

rule, a defendant’s conduct in publishing material giving rise

to a defamatory imputation will not be reasonable unless the

defendant  has  reasonable  grounds  for  believing  that  the

imputation was true, took proper steps, so far as they were

reasonably open, to verify the accuracy of the material and

did not believe the imputation to be untrue. Furthermore, the

defendant’s  conduct  will  not  be  reasonable  unless  the

17



defendant has sought a response from the person defamed and

published the response made (if any) except in cases where

the seeking or publication of a response was not practicable

or it was unnecessary to give the Plaintiff an opportunity to

respond.” (emphases are mine).

[41]  In ascertaining  whether the  publication was true, one must consider as

stated  in  the  foregoing  paragraph,  whether  the  Plaintiff  did  have

reasonable  grounds  for  believing  that  same  was  true  and  whether

proper available steps were taken to ascertain the accuracy of the claims

by Mr. Mahlangu that the Plaintiff  was his daughter.  Furthermore, a

response must have been sought from the Plaintiff and published which

is not the case in this matter.

[42]   According to the facts of the mater the Defendants Reporter, Mabandla

Bhembe claims to have been told by Mr. Mahlangu that the Plaintiff

was his daughter. In fact the said Mr. Mahlangu did not of his own free

will set out looking for the Reporter or the Editor of the Newspaper

concerned to inform him that he was the father to the Plaintiff.  Instead

he was sought after by Mabandla Bhembe after he himself was told by

his  Editor  that  Mahlangu claimed to have fathered Gelane.  It  is  not

revealed how the Editor had himself got to know about the allegation

except that it transpired it had come out from some Simelane’s. Clearly

the story called for caution before publication when considering that to

the Newspaper’s own knowledge and the nation at large Gelane, who

by now was an elderly person occupying high profile positions in the

country  as  both  Senate  President  and  as  an  Acting  Chief  of

18



Kontshingila,  had  always  been  known  as  a  Simelane  at  that  stage.

Furthermore the allegations she was a Mahlangu, came about at a time

when she was involved in a widely published chieftaincy dispute with

some Simelanes who did not approve of her being an acting chief. In

such circumstances there would be no reason able grounds to believe

such a prominent figure and at that age has a different surname than the

one she is known by.

[43]   They got the confirmation from Mr. Mahlangu who does not give a

sound explanation on why he had had to conceal such vital information

all these years only to come up now when he was himself old and frail

with the Plaintiff having reached the age she has considering her being

born in 1952, according to the evidence. Furthermore Mahlangu’s claim

was  itself  based  on  very  stretchy  circumstantial  evidence  in

circumstances where he claims to have been staying in Johannesburg at

the time of her being conceived and eventually born. He did not know

when (date, month and year) of her birth, which would be very strange

and improbable for a father who had always known about her being his

daughter.  This  cannot  in  my  view  be  indicative  of  the  Defendants

having reasonable  grounds that  what  they were to  publish  was true.

This is  compounded by the fact that Mr. Mahlangu did not  seem to

know  anything  about  Dorah  Dube’s  life  after  the  birth  of  David

Mahlangu, a state of affairs one would not expect of a girl friend with

whom he has a children.

[44]   Indeed when Mr. Mahlangu eventually gave evidence in Court,  and

after starting on a confident basis that the Plaintiff was his daughter,

19



cracked and faltered under cross –examination and started saying he

would demand that she goes with him for DNA test (egezini) as he put

it so that he himself could be satisfied that she was not his daughter.

Clearly the said Mahlangu was unsure if the Plaintiff was indeed his

daughter  and wanted to  use  this  Court  to  compel  her  to  confirm or

dispel  his  suspicions  she  was.  Had the  Newspaper  taken reasonably

proper steps to ascertain accuracy of the allegations they would have

noted same was not true or was not safe to publish as it could not be

confirmed. In Khumalo and others vs Holomisa 2002 (5) SA 401 (CC)

the  following  which  underscores  the  importance  of  ascertaining  the

facts  and  truthfulness  of  a  matter  before  publication,  was  stated  at

paragraph 39:-

“The  difficulty  of  providing  the  truth  or  otherwise  of

defamatory statements  and Common Law rule  which lets  the

risk of the failure to establish truth lies on defendants, in the

absence of a defence of reasonable publication, does causing a

“chilling effect” in the publication of information. A publisher

will  think  twice  before  publishing  a  defamatory  statement

where it may be difficult or impossible to prove the truth of that

statement and where it may be difficult or impossible to prove

the  truth  of  that  statement  and  where  no  other  defence  to

defamation would be available.”

The court went on to cite a quote from English case of Derby

Shire Country Council v Times Newspapers, 1993 I All E. R.

1011 (HL) at page 1018 which stated the following:-

20



“What has been described as the “chilling effect” induced

by the threat  of civil  actions for libel is  very important.

Quite  often  the  facts  that  would  justify  a  defamatory

publication are known to be true, but admissible evidence

capable of proving those facts is not available. This may

prevent  the  publication  of  matters  which  it  is  very

desirable to make public.”

[45]    I  was  clearly not  prepared to  order  the  DNA test  as  urged by Mr.

Mahlangu. Firstly I was not dealing with a paternity matter where Mr.

Mahlangu had instituted these  proceedings seeking an order that  the

Plaintiff be compelled to submit to a DNA test or exercise for him to

prove he was her father or the other way round. Instead the proceedings

are  brought  to  Court  because  Mr.  Mahlangu  is  alleged  (which  he

confirms) to have boldly said that the Plaintiff is his daughter and not

that  she  could  be his  daughter  which  would  be  a  different  case

altogether.  Clearly  if  the  Plaintiff  had  the  audacity  to  publicly  and

boldly claim in 2009 that someone, who in terms of her birth certificate

was born in 1952, was his daughter, he surely should as at that stage

have had all the evidence proving that. This became all the more so

when the said Mr. Mahlangu could himself not even attest that he had at

some stage  in  their  long lives  confronted the  said  Gelane  about  his

being her father at some point since her birth. The publication of the

allegations,  taken  together  with  the  language  used  and  the

sensationalization  that  attached  thereto,  was  clearly  calculated  to

21



embarrass the Plaintiff  if  one considers  the uncertainty expressed by

Mr. Mahlangu in Court.

[46]   It was established in evidence that in terms of Swazi Law and Custom,

certain rituals  consistant  with the Simelanes,  were performed on the

Plaintiff  after  her  birth  by the same Simelanes who went on to pay

lobola  for  her  mother  which  also  included  the  necessary  fines.

Otherwise,  Mr.  Mahlangu  does  not  even  know  if  on  his  part  the

customary fines were paid vis –a –vis the Plaintiff including whether

the customary rituals were performed at her birth. He contented himself

with saying he left all that to his sister which is improbable.  The sister

in  question  was not  called  as  a  witness.  Mr.  Mahlangu’s  version  is

therefore improbable when considering that he had always had all the

access  to  Gelane’s  half  brother  David  born  of  his  relationship  with

Dorah Dube, Gelane’s mother, begging the question what would have

stopped him from having such access to Gelane for over fifty years if he

was her father.

[47]   The Defendants had not bothered ascertaining from the Dube’s who

were there as to the accuracy of Mr. Mahlangu’s allegations which was

an available avenue consistant with Swazi culture that more about such

children  as  they  alleged  Plaintiff  was,  would  be  found  from  their

maternal side. They also had not ascertained from or confronted Gelane

herself about the information. Indeed it was stated in the above cited

excerpt from the Bogoshi case that it can never be reasonable to publish

defamatory  material  about  a  person  if  that  person  had  not  been

confronted with those allegations for  his/her  side to be published as

22



well.  I  cannot  say  that  the  attempts  allegedly  taken  by  Mabandla

Bhembe before publishing the story were reasonable.  He in his own

words had not divulged to the Plaintiff through any form of information

why he wanted her. He had, he said, failed to meet her on two occasions

including  failing  to  reach  her  over  her  cellphone.  He  had  not  even

prepared any questionnaire  for  her  to  comment  at  least  after  having

noted she could not be reached. I have therefore come to the conclusion

that the allegations in questions have no scintilla of truth in them and

were only made to be sensational whilst embarrassing the Plaintiff in

the  process  and  I  have  no  hesitation  in  concluding  that  they  are

indicative of malice on the Defendants part.  

[48]   The next consideration is whether the defence of the publication having

been made in the public interest can avail the Defendants.

[49]   It became clear during the trial of the matter that there was no truth in

the contentions made forming the gravamen of this action. There was

shown to be for instance, no truth in the contention that the Plaintiff

was a dishonest person who deliberately concealed her true identity just

as  there  was  none  in  the  contention  that  she  was  misleading  the

authorities  of  the  nation  as  well  as  that  she  knowingly  failed  to

acknowledge a surviving parent and lastly over the contention that she

was not  a  Simelane  but  was a  Mahlangu.  The evidence  led did not

establish this at all. The closest to establishing was a suspicion by Mr.

Mahlangu  that  the  Plaintiff  could  be  his  child.  The  basis  for  this

suspicion are not sound. In any event the publication was not about a

suspicion as it  was unequivocal  in its  terms that  the Plaintiff  is  Mr.

23



Mahlangu’s daughter,  who was an imposter  as  acting chief  and was

ignoring  her  own  father,  just  because  unlike  the  Simelane’s  he  had

nothing to offer her.

[50]   The position is settled that truth as a defence would avail the Defendants

where  it  is  shown  that  the  publication  was  in  the  public  interest.

According  to  Burchell  J.  M.’s  The  Law  of  Defamation  in  South

Africa, 1985 Publication, Juta and Company at page 207:-

“The  South  African  Case  Law  does  not  adopt  De  Villier’s

interpretation, but rather takes the view that the general rule is

that truth alone is no defence –the publication must also be for

the public benefit.  Truth alone may, however,  be pleaded in

mitigation of damages.”

[51]   It is argued that the matter was, owing to the fact that the Plaintiff was a

public  figure  in  so  far  as  she  was  both  an  acting  chief  and  Senate

President in Parliament, one of public interest which necessitated the

publication of the allegations concerned against her.

[52]   Having come to the conclusion that the said allegations were untrue and

were defamatory,  it  cannot avail  one to say their  publication was in

order simply because the Plaintiff was a public figure. At page 1212 of

the South African case of National Media Ltd and Others vs Bogoshi

1998 (4) SA 1196 (SCA) (the Bogoshi Judgment) the position was put

in the following words:-

24



“In considering the reasonableness of the publication account

must obviously be taken of the nature, extent and tone of the

allegations.  We  know,  for  instance,  that  greater  latitude  is

usually allowed in respect of Political discussion, and that the

tone in  which a Newspaper  article  is  written,  or the way in

which  it  is  presented,  sometimes  provides  additional,  and

perhaps unnecessary, sting. What will also feature prominently

is the nature of the information on which the allegations were

based and the reliability of their source, as well as the steps

taken to verify the information.

Ultimately there can be no justification for the publication of

untruths and members of the press should not be left with the

impression that they have a licence to lower the standards of

care which must be observed before the defamatory matter is

published in a Newspaper.”

[53]   In  Independent  Newspapers  Holdings  LTD  vs  Walleed  Suliman

Supreme Court  of  Appeal  of  South Africa Case No. 49/2003,  the

Supreme Court referred to the following:-

“False  and  injurious  statements  cannot  enhance  self

development.  Nor  can  it  be  said  they  lead  to  healthy

participation in the affairs of the community, indeed they are

detrimental to the advancement of these values and harmful to

the interest of a free and democratic society.”

25



[54]  Having  found  that  the  publications  by  the  Defendants  comprised

untruths, it cannot be said that they are in the public interest. That they

may have been interesting to the public does not mean that they were in

the  public  interest  as  was  stated  in  the  Independent  Newspapers

Holdings LTD vs  Walleed Suliman  (supra) where the position was

expressed  as follows at paragraph 42:-

“It  is  true  that  what  is  interesting  to  the  public  is  not

necessarily the same as what is in the public interest for the

public to know…”

[55]   I am therefore of the view that the defence raised by the Defendants

cannot avail them. In the circumstances the Defendants cannot avoid

liability for the publication of defamatory material of and concerning

the Plaintiff.

[56]    It was submitted by Mr. Flyn that in the event the Court was to find the

Defendants  liable  to  the  Plaintiff  it  should  order  that  she  be

compensated through the payment of nominal damages considering that

the  allegations  merely  emphasized  what  was  already  known  and

secondly in view of the Plaintiff  having allegedly claimed excessive

damages. According to Mr. Flyn, damages defamation matters should

not even exceed E50 000.00 as he said was stated in The Editor Times

of Swaziland and Others vs Albert Heshange Shabangu Appeal Case

No. 30/2006. Whatever the facts in the said matter, it cannot be true that

it was setting a rule of particularly where it is clear the publication was

malicious and was a result of the Defendants having taken sides in an

26



existing dispute.  Furtherstill  I  am convinced that  cannot be the case

where it becomes clear that the Defendants, because of their financial

standing calculated the pros and cons of publishing the article based on

what they considered to be the extent of their risk. There should not be

a doubt that the damages should be meaningful with the victims and

potential victims being assured of their rights to dignity and reputation

being protected as well. Certainly if this has not been the case, perhaps

the time has come for the media to have greater responsibilities in their

publication.

[57]  I do not agree, firstly that the matter of the Plaintiff  allegedly being a

Mahlangu, was already a matter in the public domain as alleged. In fact

that  is  against  the  contents  of  the  publication  themselves  where  the

Defendants  stated  that  the  contents  of  their  publication  or  their

revelation was going to shock the nation which had always known the

Plaintiff  to be a Simelane and further  that  their  “revelation” as they

chose to call it was going to turn the fortunes of one of the iron ladies in

Swaziland, in the Plaintiff, for the worst. Clearly all these paraphrases

are not consistant with a matter that was already in the public domain. It

shall  be remembered that they also stated in a follow–up article that

their  revelation  or  publication  had  had  the  impact  of  forcing  the

Simelanes to bring about changes within their  area as  they removed

Gelane  from  the  Acting  position.  In  fact  this  comment  of  theirs

encapsuled the very purpose of the Defendants’ article.

[58]   The evidence of Malangeni Simelane to the effect that they had always

known Gelane to be a Mahlangu as opposed to a Simelane, is not only

27



improbable but is devoid of truth. It is unfathomable that if they, as the

Simelane’s, had always known her to be a Mahlangu they would have

appointed her to act as a chief in the first place or put differently it is

unfathomable they would not have brought that to the fore much sooner

or after her having assumed the role of Acting Chief.  In any event his

evidence is contradictory in that later, he testified that they got to hear

about  her  not  being  a  Simelane  at  a  meeting  with  the  Regional

Administrator  and  later  that  they  learnt  of  it  in  a  meeting  with  the

Ludzidzini Governor, the late Jim Gama and later that they had always

known about her being a Mahlangu as she arrived at Kontshingila with

her mother. It is a fact that they only started looking for Mr. Mahlangu

from  the  meeting  with  Jim  Gama  which  was  only  attended  by  the

Simelanes, which is indicative that if it ever was made, it would have

been on that day. In any event, Mr. Malangeni Simelane’s evidence is

exposed of being untruthful by his admission under cross–examination

that sometime back and during the Plaintiff’s youthful years she had

umcwasho  rites  being  conferred  on  her  as  an  Inkhosatana,  (Senior

Chief’s daughter of the Simelane). This would not have been done if

she was known not to be a Simelane as Malangeni Simelane now wants

this Court to believe.

[59]   I furthermore cannot agree that the damages claimed are excessive when

considering the nature extent and tone of the allegations including the

deliberateness involved and insistence to publish it on the part of the

Defendants.  I  agree with the Plaintiff  that  the publication concerned

brought about greater unrest in the area. In fact recent events in the area

as published in the media are indicative of this.

28



[60]   Clearly the general rule stated in the  African Echo (PTY) LTD and

Others vs Albert Heshane Shabangu Case was by no means a rule of

Thumb to say that at all times Plaintiffs in defamation matters would or

should  be  paid  nominal  damages  despite  the  circumstances  of  the

matter  at  hand.  It  has  been  stated  that  where  a  Defendant  in  a

defamation case makes an attack without verifying his facts and is not

prepared or able to justify them he should incur liability for substantial

damages.  I therefore do not agree that even where there is malice in a

given case,  the Defendant  in  a  given case  should have his  damages

confined to E50 000.00 as was stated by Mr. Flyn. To find otherwise

would  suggest  that  the  right  of  the  media  to  publish  material,  even

defamatory ones about members of the public should run superior to all

the other constitutionally safe guarded rights like the one to individual

dignity enshrined in the Constitution which is not and cannot be the

case in our law.

[61]   I agree and subscribe to the principle that where malice has been found

to  be  in  existence  the  damages  have  to  be  reflectively  high.  I  have

found that in the present matter the Defendants deliberately failed to

investigate  the  propriety  of  their  allegations  when  considering  their

failure to engage the Plaintiff first and also when they failed to engage

the  Dubes  who  are  the  maternal  parents  of  the  Plaintiff.  I  say  this

because  of  what  was  stated  in  Chinamasa vs  Jongwe Printing and

Publishing Co. (PTY) LTD and Another 1994 (1) ZLR 133 (A) at 167

-168 where Barlet J stated the following:-

29



“…that failure to investigate or to get comment from the person

who is the subject of a story is indicative of malice.”

Clearly in the matter at hand, other than the fact that Defendants had

clearly taken sides in the dispute of the Simelanes and felt they had to

advance the side they had chosen, no sound explanation has been given

why they published the articles before getting the Plaintiff’s side nor

even  before  properly  verifying  the  truthfulness  of  the  allegations

concerned.

[62]   In this matter I have no hesitation that the Defendant took sides in a

long  established  chieftaincy  dispute  and  therefore  put  aside  all  the

considerations  it  needed to take  in  order  to  advance  the  side  it  had

chosen. It should have known however that as it did so it was taking a

risk. From the suggestion of the damages in the sum of E50 000.00 by

Mr. Flyn, I have no hesitation in concluding that it was fuelled to do

what it did because of its belief that it would in any event be made to

pay no more than the amount in question. Such thinking must come to

an end. The media is a powerful tool which can be used to build or

destroy innocent people and they cannot be allowed to get away lightly

where they were not only deliberate but downright malicious in their

publication.

[63]   Furtherstill I have to consider the nature of the defamatory statements;

the  extent  of  the  publication,  the  reputation  and  character  of  the

Plaintiff  as  well  as  the  motive  and  conduct  of  the  Defendant.  The

Plaintiff  was  otherwise  labelled  as  a  dishonest  person  who  would

30



conceal her true identity so as to secure an appointment as a chief and

as a Senate President. She was also one who conceals her true identity

in order to associate herself with the Simelane’s where there was going

to be something for her to benefit. Clearly these allegations once shown

to be untrue cannot in my view attract the usual nominal damages.

[64]  The  publication  was  sensationalized  and  was  widely  distributed

throughout  the country and even on internet.  On the other  hand the

Plaintiff  is  an  Acting  Chief  and  as  such  a  recognized  traditional

structure –She is responsible for a wide community which according to

the Defendants’ own assertions in the Newspapers was peaceful until

after their publication which enforced changes. The Plaintiff’s standing

is also high because of her position as Senate President.

[65]   It was submitted that the highest ever award was in the case of  The

Editor, The Times of Swaziland and Others vs Martin Akker Supreme

Court Case No. 44/2009 where a sum of E100 000.00 was awarded as

damages. Whilst that may be the case, I am of view that the said case

ought  to  be  distinguished  from  the  present  one.  Mr.  Akker  was  a

Deputy  Sheriff  yet  in  this  case  the  Plaintiff  is  the  Acting  Chief

responsible  for a wide community and is also Senate President.  The

extent and effect of the publications was more scathing in the present

matter than it was in the Martin Akker one. I have to consider as well

the  periods  between  the  two  and  the  devaluation  in  currency.

Furtherstill  I  must  consider  that  the  publication  of  the  offending

material in the Martin Akker matter was not shown to be as sustained

and  serialized  as  this  one  was.  This  matter  is  also  different  when

31



considering that the negative effect in the Akker matter was not shown

as having been felt immediately and in reality as was the case herein

where according to the Defendants’ own  story it caused the Simelanes

to enforce changes by allegedly or supposedly removing the Plaintiff

from her acting position.  

[66]  Having considered all the circumstances of the matter, its seriousness

and its effect on the Plaintiff,  I am convinced that damages in the sum

of Five Hundred and Fifty Thousand Emalangeni (E 550 000.00) will

be an appropriate award to make and I accordingly award Plaintiff the

said amount as damages together with interest at 9% per annum from

date of judgment to date of payment as well as the costs of suit.

             Delivered in open court on this the …..day of December 2013.

__________________________

N. J. HLOPHE

JUDGE OF THE HIGH COURT

For the Plaintiff:            Mr. Z. D. Jele       

                                                 

For the Defendant:         Mr. P. Flyn 

32


