
     

IN THE HIGH COURT OF ESWATINI

JUDGMENT

HELD AT MBABANE CASE NO: 847/15

IN THE MATTER BETWEEN:

TIMOTHY SHONGWE PLAINTIFF

AND

THE SWAZI OBSERVER (PTY) LTD FIRST DEFENDANT

THE EDITOR OF THE SWAZI OBSERVER SECOND DEFENDANT

Neutral Citation: Timothy Shongwe v The Swazi Observer (PTY) 

LTD (847/2015)[11th November, 2021] SZHC 212

CORAM: N MASEKO J.

FOR PLAINTIFF: ADV PATRICK FLYN 

INSTRUCTED BY MR Z DLAMINI

(DLAMINI KUNENE ASSOCIATED)

FOR DEFENDANTS: MR Z SHABANGU (MAGAGULA HLOPHE 

ATTORNEYS)

1



DATE HEARD: 18/06/2019

DELIVERED: 11/11/2021

Preamble: Civil  law-  Defamation  suit  in  an  action  for  damages  for  alleged

defamation against the defendants for the publication of defamatory

material  about  the  plaintiff  in  the  Observer  on  Saturday  weekly

publication  of  the  7th March  2015,  the  plaintiff  contends  that  the

contents  of  the article  were  untrue,  a  pure  fabrication  against  the

plaintiff.  Further  that  the  contents  were  wrongful  and  grossly

defamatory  against  the  plaintiff  as  they  conveyed  the  message  to

ordinary  readers  of  defendants’  newspaper  that  plaintiff  was  a

fraudster  and/or  thief,  not  trustworthy  with  finances.  Further  that

before  the  publication  of  the  story  plaintiff  enjoyed  a  good  and

untainted  reputation  amongst  the  citizens  of  Swaziland  and  was

regarded as a respectable and noble family man with international

reputation of excellence in all his dealings whatsoever.

On the 14th March 2015, the defendants published a retraction and

apology  for  the  alleged  defamatory  publication  of  the  previous

weekend. The unconditional apology and retraction was published by

the defendants on their own in the next weekly publication of the 14th

March 2015 after discovering that the contents of the article of the 7th

March 2015 was false and defamatory to the plaintiff.

Held: that the timeous apology and retraction of the original story by

the defendants in the manner in which it was carried out exhibited

reasonable  conduct  and  lack  of  negligence  on  the  part  of  the

defendants.

2



Held: further that the manner in which the article of the 7th March

2015  was  reported  constituted  fair  comment  because  it  was  not

reported as a factual statement but rather as allegations which were

being probed.

Held: further that the plaintiff’s claim as contained in the summons is

hereby dismissed and each party is to pay its own costs.

JUDGMENT

[1] On the 9th July 2015 the plaintiff issued a Combined Summons against the

defendants for the payment of E2 000 000.00 (Emalangeni Two Million ) at

the  rate  of  9% per  annum and  costs  of  suit,  being  damages  for  alleged

defamatory material published by the Defendants in the weekly publication

of the 1st Defendant- on the 7th March 2015.

THE PLAINTIFF’S CASE

[2] The plaintiff’s case is that on the 7th March 2015, the 1st defendant in its

weekly Saturday publication published a story under the headlines  “RSSC

probe Timothy Shongwe on missing E300 000.00”. These headlines were

at the back page of the publication, otherwise the whole story was on page

47. It is common cause that this story was the headline of the day in the

sports section of the Saturday publication of that day the 7th March 2015.

3



[3] The content  of  the publication basically  supported the headline in that  it

stated that the football team was probing the plaintiff and another former

official of the team for the misappropriation of the aforesaid amount of E300

000. 00.

[4] The plaintiff contends in its Particulars of Claim that the said publication

and content  of  the defendants’  article were untrue and a pure fabrication

against  him.  Further  that  the  contents  of  the  article  were  wrongful  and

grossly  defamatory  against  him as  they  conveyed a  message  to  ordinary

readers of defendants’ newspaper that the plaintiff was a fraudster and/or

thief not trustworthy with finances.

[5] The plaintiff  contends  further  that  before  the  publication  of  the story he

enjoyed a good and untainted reputation among the citizens of Eswatini and

was regarded as a respectable and noble family man with an international

reputation  of  excellence  in  all  his  dealings  whatsoever.  Therefore  the

publication created the impression that everyone who had financial dealings

with him was doing so at his or her own risk as he was untrustworthy and a

criminal under investigation.

[6] Plaintiff  contends  further  that  the  defendants  enjoys  massive  readership

nationally  and  also  that  the  publication  circulate  internationally  as  it  is

posted on the internet on defendants’ website thus the whole world saw the

defamatory material about him. Further that the placards that were posted all

over the streets of the main cities and towns of the country and along the

roadway so that even passing motorists were attracted by the story.

4



[7] The plaintiff testified that he was an employee of the then Royal Swaziland

Sugar Corporation (the RSSC) as a Senior Agricultural Manager and that at

some point in time he was at management of the RSSC football team, and

most  importantly  that  at  the  time  when  this  story  was  published  by  the

defendants he was no longer part of the team in any capacity.

[8] The  plaintiff  testified  that  throughout  his  life  he  has  been  involved  in

football, from the regional level to the national level in various capacities.

He highlighted that during the publication of the story by the defendants on

the 7th March 2015 he was out of the country on football duties representing

the country.

[9] He  testified  that  the  publication  of  the  alleged  defamatory  material

traumatized him so much such that he consulted his doctor who prescribed

that  he had to take stress  related medication as a result  of  the excessive

assault on his reputation. It was his evidence also that he lost his dignitas

more  particularly  because  he  is  a  well-respected  family  man  with  many

relatives  who  hold  him  in  high  esteem.  He  testified  further  that  the

defamatory article  was published during a  period when he  was the Vice

Chairperson of the Eswatini National Sports Recreation Council, and also a

member  of  the  Tournaments  Organizing  Committee  of  the  Council  of

Southern  African  Football  Association  (COSAFA)  and  also  a  FIFA

Instructor for the African Continent.

[10]  He testified that after the publication of the alleged defamatory story he had

sleepless nights and also received numerous telephone calls from different

5



people  enquiring  about  the  story.  He  testified  further  that  the  story  was

publicized without him being consulted by the defendants. As a result not

only was it false but it was also not a fair comment by the defendants, and

further  that  it  was  a  blatant  fabrication  intended  to  injure  him  in  his

reputation and further that it was not in the public interest.

[11]  The plaintiff testified that the failure by the defendants to consult him and

obtain his side of the story before publishing the alleged defamatory story

about him, and also without disclosing their sources of the story, as well as

their  failure  to  obtain  commentary  from  the  club  itself  was  wrongful,

unlawful and grossly negligent on the part of the defendants. He testified

further that the apology and retraction of the article on the 14th March 2015

was very small and of no importance because the damage had already been

done.

[12]  The  plaintiff  was  subjected  to  a  lengthy  cross-examination  by  Mr.  Z

Shabangu for the defendants. At some point during the cross-examination

Mr. Shongwe testified that he instituted the present proceedings because  he

had not been consulted at the time the story was published to present his side

of the story to the defendant and also that the article caused harm to his

international reputation as a sports personality.

THE DEFENDANT’S CASE

[13] The  defendants  led  the  evidence  of  two  witnesses,  namely  DW1  the

Reporter of the article complained of by the plaintiff and DW2 Mr. Alec

Lushaba, the Editor of the Observer on Saturday.

6



[14]  DW1 testified that he started working on the story about a few days during

the  week  leading to  its  publication  on Saturday the  7 th March 2015.  He

testified that he relied on a source. It was his testimony that after he had

collected all the information, he called the plaintiff on his cellular phone in

order to get a response from him, however he was not able to get through to

him.  DW1  testified  further  that  owing  to  deadlines  which  guide  the

publication of the stories, he then handed over the story to his supervisor,

who then read and edited the story such that it was eventually published in

the manner  in  which it  appeared in  the Observer  on Saturday on the 7th

March 2015.

[15]  DW1 was subjected to a lengthy and searching cross-examination by Mr

Flyn for the plaintiff, in particular on the short period of time within which

the story was investigated and eventually published, and also the refusal to

divulge the source of the information.

[16]  DW2 was the Editor of the Observer on Saturday Mr Alec Lushaba. He

testified that the story was indeed published on the 7th March 2015 without

an  input  or  response  from  the  plaintiff.  It  was  his  testimony  that  after

realizing that the story which had been published on the 7th March 2015 was

untrue,  he  commissioned  a  retraction  of  the  story  together  with  an

unconditional apology to the plaintiff through the Ombudsman. Mr Lushaba

emphasized that the retraction of the story and apology to the plaintiff was

carried out without a  complaint from the plaintiff, but after he (Lushaba)

discovered from a follow up investigation that it was in fact not true that the

plaintiff was being investigated for misappropriation of funds. Further Mr

7



Lushaba testified that the retraction of the story and apology was afforded

the same prominence in terms of print size and also in terms of posturing the

retraction  and  apology  as  a  headline  story  in  the  sports  section  of  the

publication of the 14th March 2015.

[17] DW2,  Mr Lushaba was also subjected  to  a  lengthy and searching cross-

examination by Mr Flyn for the plaintiff.

ANALYSIS OF THE EVIDENCE

[18] It  is  common cause that the defendants published the alleged defamatory

material on the 7th March 2015, and exactly on the next publication of the

14th March 2015 published a retraction of the article and an apology. I have

no doubt as to the pain and anguish that the plaintiff went through as a result

of the publication of this defamatory article which was published when he

was out of the country on official sport activities.

[19] On the other hand I cannot ignore the swift action of Mr Lushaba and his

editorial  team in  retracting  the  publication  of  the  previous  week,  the  7 th

March 2015, and tendering an unconditional apology and retraction on the

following publication of the 14th March 2015. It is common cause that this

retraction and apology to the plaintiff by the defendants was not induced by

any action on the part of the plaintiff, but rather such retraction and apology

was self- induced by the realization by Mr Lushaba and his editorial team

that  the  story  they  had  published  concerning  the  plaintiff  was  in  fact

incorrect hence it deserved a retraction and apology which was afforded the

same  prominence  as  the  original  article  of  the  7th March  2015.  I  must

8



emphasize that the Observer on Saturday is a weekly publication and not a

daily publication.

[20] I  am of the considered view that  the article of  the 14 th March 2015 was

published  within  a  reasonable  and  short  space  of  time from the  original

article of  the 7th March 2015, such that,  the retraction and apology were

undertaken whilst the publication of the 7th March 2015 was still fresh in the

minds of the readership. The retraction was carried out in the same fashion

and prominence as the original article and as I mentioned above herein, it

was not induced by the plaintiff but was as a result of the realization of the

untruthfulness  of  the  defamatory  publication  of  the  7th March  2015  by

Lushaba and his team.

[21] It is prudent to point out that the letter of demand from the plaintiff was

written on the 17th March 2015, and it is important to point this out because

the retraction of the article and tendering of the apology had already been

carried out by the defendants. The plaintiff’s letter of demand was referred

to  the  Swaziland  Royal  Insurance  Corporation,  the  defendant’s  insurers

which  again  issued  an  unconditional  apology  to  the  defendant  by

correspondence dated the 23rd April 2015, which reads as follows: 

Dlamini Kunene Associated

P. O. Box 6990

Manzini

Dear Sirs,

INSURED: SWAZI OBSERVER (PTY) LTD

CLAIM # 53298

9



THIRD PARTY: TIMOTHY SHONGWE

1. Reference is made to your letter of demand dated 17 th March

2015.

2. Kindly be advised that the Swazi Observer is our Client and the

matter has been referred to ourselves for response.

3. Our Client advises that the story was published in error and

therefore tenders its unreserved apologies to your Client.

4. Client further advises that upon realizing such error it caused

to be published an apology in its newspaper on the 14th March

2015.

5. The said apology included a retraction of the whole story and

further re- affirmed your Client’s good name.

6. Our Client apologizes for the damage that the publication may

have caused but is confident that the retraction achieved the

desired effect.

Yours faithfully

Signature of Sidumo Dlamini

Legal Executive Litigation & IR

[22] I have no doubt in my mind about the bona fide intention of the defendants

in  admitting  and  acknowledging  that  the  story  was  defamatory  to  the

plaintiff, and then tendering an unreserved and unconditional apology both

in the publication of the 14th March 2015, as well as in the correspondence

of the 23rd April 2015 quoted herein above. This is the maturity and positive

attitude blended with the intention to correct an error of this nature that is

expected  of  a  media  house  which  has  committed  such  error  during  the

course of duty. It is common cause that all legal process leading up to these

10



proceedings  commenced  after  the  retraction  of  the  defamatory  article

together with the apology which had long been tendered by the defendants.

It must therefore be borne in mind that the suit did not induce the retraction

of the article and the apology of the 14th March 2015. Rather, the suit was

instituted long after Mr Lushaba and his editorial team had acted responsibly

by having the office of  the Ombudsman retract  the aforesaid defamatory

article and further tendered apologies to the plaintiff.

THE LAW APPLICABLE 

[23] In the case of  NATIONAL MEDIA LTD AND OTHERS V BOGOSHI

1998 (4) SA 1196 (SCA)  Hefer JA stated as follows at paragraphs 1209-

1212:

“…but, we must not forget that it is the right, and indeed a

vital function, of the press to make available to the community

information and criticism about every aspect of public, social

and economic activity and thus to contribute to the formation

of public opinion. The press and the rest of the media provide

the means by which useful, and sometimes vital information

about the daily affairs of the nation is conveyed to its citizens-

from the highest  to the lowest  ranks.  Conversely,  the press

often becomes the voice of the people- their means to convey

their concerns to their fellow citizens, to officialdom and to

government.  To describe  adequately  what  all  this  entails,  I

can  do  no  better  than  to  quote  a  passage  from the  as  yet

unreported  judgment  of  the  English  Court  of  Appeal  in

11



Reynolds v Times Newspapers Ltd and Others delivered on 8 th

July 1998. It reads as follows:

“We  do  not  for  an  instant  doubt  that  the  common

convinience  and  welfare  of  a  modern  and  plural

democracy such as ours are best  served by an ample

flow of information to the public concerning,  and by

vigorous public discussion of, matters of public interest

to the community. By that we mean matters relating to

the public  life  of  the community  and those  who take

part in it, including within the expression “public life”

activities  such  as  the  conduct  of  government  and

political life, elections … and public administration, but

we  use  the  expression,  more  widely  than  that,  to

embrace matters such as (for instance) the governance

of public institutions and companies which give rise to

a  public  interest  in  disclosure  but  excluding  matters

which are personal and private, such that there is no

public interest in their disclosure. Recognition that the

common convinience  and  welfare  of  society  are  best

served in this way is a modern democratic imperative

which the law must  accept.  In  differing ways  and to

somewhat differing extents the law has recognized this

imperative,  in  the  United  States,  Australia,  New

Zealand and elsewhere, as also in the jurisprudence of

the European Court  of Human Rights…. As it  is  the

task of the news media to inform the public and engage

12



in public discussion of matters of public interest, so is

that to be recognized as its duty. The cases cited show

acceptance of such a duty, even where publication is by

a newspaper to the public at large…. We have no doubt

that  the  public  also  have  an  interest  to  receive

information  on  matters  of  public  interest  to  the

community.

In endorsing this view I should add that it makes no difference that

South  Africa  has  only  recently  acquired  the  status  of  a  truly

democratic country. Freedom of expression albeit not entrenched,

did exist in the society that we knew at the time when Pakendorf was

decided,  although  its  full  import,  and  particularly  the  role  and

importance of the press, might not always have been acknowledged. 

If  we  recognize,  as  we  must,  the  democratic  imperative  that  the

common good is best served by the free flow of information and the

task of the media in the process, it must be clear that strict liability

cannot be defended and should have been rejected in Pakendorf.

Much have been written about the ‘chilling’ effect of defamation

actions but nothing can be more chilling than the prospect of being

mulcted in damages for even the slightest error…. Strict liability has

moreover been rejected by the Supreme Court of the United States of

America (Gertz v Robert Welch Inc.) (Supra at 323), the German

Federal Constitutional Court, the European Court of Human Rights

(Lingens  v  Austria  (1986)  8  EHRR  407),  the  Courts  in  the

Netherlands,  the   English  Court  of  Appeal,  the  High  Court  of

13



Austria, and the High Court of New Zealand (Lange v Atkinson and

Australian Consolidated Press NZ Ltd 1997 (2) NZLR 22…”

According  to  the  judgment  in  Lange  v  Australian  Broadcasting

Corporation  the  requirement  for  protection  is  ‘reasonableness  of

conduct’, which is explained as follows at 574: 

“Whether the making of a publication was reasonable must

depend  upon  all  the  circumstances  of  the  case.  But,  as  a

general  rule,  a  defendant’s  conduct  in  publishing  material

giving rise to a defamatory imputation will not be reasonable

unless  the  defendant  has  reasonable  grounds  for  believing

that the imputation was true, took proper steps, so far as they

were reasonably open, to verify the accuracy of the material

and did not believe the imputation to be untrue. Furthermore,

the  defendant’s  conduct  will  not  be  reasonable  unless  the

defendant  has  sought  a  response  from the  person  defamed

and  published  the  response  made  (if  any)  except  in  cases

where  the  seeking  or  publication  of  a  response  was  not

practicable  or  it  was  unnecessary  to  give  the  plaintiff  an

opportunity to respond.”

In my judgment we must adopt this approach by stating that the

publication in the press of false defamatory allegations of fact will

not  be  regarded  as  unlawful  if,  upon  a  consideration  of  all  the

circumstances of the case, it is found to have been unreasonable to

14



publish  the  particular  facts  in  the  particular  way  and  at  the

particular time.

In considering the reasonableness of the publication account must

obviously be taken of the nature, extent and tone of the allegations.

We know, for instance, that the greater latitude is usually allowed in

respect  of  political  discussion  (Pienaar  and  Another  v  Argus

Printing and Publishing Co Ltd 1956 (4) SA 310 (W) at 318 C-E)

and that the tone in which a newspaper article is written, or the way

in which it is presented, sometimes provides additional, and perhaps

unnecessary sting. What will also figure prominently is their source,

as well as the steps taken to verify the information. Ultimately there

can be no justification for the publication of untruths, and members

of the press should not be left with the impression that they have a

licence to lower the standards of care which must be observed before

defamatory matter is published in a newspaper. Professor Visser is

correct  in  saying  (1982  THRHR  340)  that  a  high  degree  of

circumspection must be expected of editors and their editorial staff

on account of the nature of their occupation; particularly, I would

add, in light of the powerful position of the press and the credibility

which it enjoys amongst large sections of the community.

I have mentioned some of the relevant matters; others such as the

opportunity given to the person concerned to respond, and the need

to publish before establishing the truth in a positive manner, also

comes to mind. The list is not intended to be exhaustive or definitive.

15



[24] The Bogoshi case (supra) is very instructive in ensuring a proper and fair

balance between the freedom of the press, and the protection of the rights of

persons who are defamed by certain press publication. The case provides

guidelines and criteria by which courts must approach such cases,  and in

particular that courts must always assess the reasonableness of the conduct

of  the  news  media  which  published  the  defamatory  article.  This  case

entrenches  the  principle  that  whether  the  publication  of  the  defamatory

article was reasonable or not depends on particular circumstances of each

case. This is the assessment which the court adjudicating on a defamation

suit must always carefully interrogate, this is because each case has its own

peculiar circumstances upon which it must be decided. 

[25] It  is  common  cause  that  Mr  Lushaba  and  his  editorial  team  upon

discovering, subsequent to the publication that the story published about the

plaintiff was not true, and that as a matter of fact there was no investigation

being conducted against the plaintiff, they quickly had the story of the 7 th

March 2015 retracted together with an unconditional apology on the very

next  publication  of  the  newspaper  on  the  14th March  2015.  I  have  also

observed that the apology and retraction were given the prominence,  and

‘headline status’ which had been afforded the article of the 7th March 2015.

This conduct on the part of Lushaba and his team is an indication of the

reasonable conduct and importantly an admission that an error was made

which resulted to the false and defamatory publication which error is now

being corrected by the article of the 14th March 2015 wherein the retraction

of the article and apology was tendered.

16



[26] In  some  instances  an  apology  and  a  retraction  of  false  and  defamatory

publications is usually extracted from the media through letters of demand

issued by attorneys acting on behalf of affected parties, however in casu,

that was not the position, Lushaba and his editorial team quickly published

the retraction of the article of the 7th March 2015 together with the apology

on  their  own  and  within  a  reasonable  time  without  the  plaintiff  having

invoked any pressure on them to do so. This conduct demonstrated the high

degree of circumspect expected of editors and their editorial staff.

[27] The position in casu is in my view that the act of retracting the defamatory

article so quickly in the next publication of the weekly publication of the

defendants’  newspaper,  coupled  with  the  apology did  negate  the  animus

injuriandi on  the  part  of  the  defendants.  The plaintiff  is  a  public  figure

owing  to  the  positions  that  he  occupied  in  the  sporting  fraternity  in  the

Kingdom of Eswatini. Undoubtedly soccer is the leading sport in the country

and soccer administrators and players alike always attract media attention

and always make headline news in the daily print, broadcast and electronic

media in the country because they are public figures. Public figures attract

attention,  and it  is  this public attention which attracted the defendants to

write the story about the plaintiff, which story turned out to be untrue.

[28] Upon realizing that the story was untrue, an apology and retraction were

then made. It is a fact that whilst public figures attract media attention, the

media itself must always ensure that any story published about any person

must  be  as  accurate  as  possible  so  that  the  publication  of  false  and

defamatory material is avoided.

17



[29] In the same breath, it would be prudent that where defamatory material is

published and subsequently discovered that it is in fact inaccurate after such

publication, then an apology and a retraction of that defamatory publication

must be undertaken by the media house as soon as reasonably possible, and

that such apology and retraction must be as prominent (or even more) as the

original defamatory publication. This should be done to appease and inform

the readership that the apology and retraction are genuine, remorseful and

not just a formality.

[30] A genuine and passionate retraction coupled with an unconditional apology

from  the  media  is  what  takes  off  the  sting  and  negative  effect  of  a

defamatory article from the victim. The negative impact that is caused by the

defamatory article is neutralised by the retraction of such article and in the

process the dignity and respect of the victim is restored. In other words a

retraction and apology cleanse the victim of the tainted reputation caused by

the  defamatory  publication.  This  is  the  position  in  casu because  of  the

timeous and speedily retraction and apology tendered by Lushaba and his

editorial staff on the 14th March 2015.

[31] In casu,  the aforesaid  retraction and apology of  the 14th March 2015 by

Lushaba and his editorial team was a turning point in what was otherwise a

defamatory publication in that, it demonstrated a high degree of circumspect,

remorse and genuineness in the manner in which the retraction and apology

was  prominently  postured  as  a  headline  story.  It  wasn’t  a  mere  act  of

formality, rather it acknowledged that the article was false and  had injured

the plaintiff in his dignitas, further that it had created a wrong impression on

the  readership  of  the  defendants’  newspaper  that  the  plaintiff  resigned

18



because of the investigation yet there was no such probe, and in fact, after

further  investigations  on  the  story  the  defendants  established  from  the

company itself (Royal Eswatini Sugar Corporation) that it was unaware that

any money had been misappropriated within the company’s football club-

RSSC FC.

[32] The retraction and apology further concluded as follows: 

“We would like to withdraw entirely the contents

of  the  story  alleging that  the mentioned people

were  involved  in  any  malpractice  and  to  the

company for the impression that there was money

that had gone missing.

Both  Shongwe  and  Maziya  are  men  of  good

standing.”

[33] The  manner  in  which  the  article  was  reported  indicated  that  these  were

allegations which were still under investigation by the company RSSC. It is

for  that  reason that  upon the  discovery  of  the truth by Lushaba  and his

editorial  team,  the  timeous  retraction  and  apology  was  made  on  the

following publication. And as I have pointed out on numerous occasions in

this judgment, the retraction and apology was timeous and given an equally

prominent space and was also a headline article in the sports section of the

14th March 2015 newspaper publication.

[34] During the trial Mr Lushaba testified that the article was retracted and an

apology published in order to clear the name of the plaintiff. Having looked

19



at the pleadings and the evidence during the trial, I have not seen any malice

on the part of the defendants, instead I can only see remorse and reasonable

conduct more particularly from the manner in which the whole matter was

handled by the defendants after discovering the truth that there was no probe

against the plaintiff and the other gentleman.

[35] The impression I observed from Lushaba and the reporter DW1 is that at

first they believed that their source was telling the truth and that DW1 made

numerous  attempts  to  contact  the  plaintiff  without  success  and  even  the

company was contacted without success until the story was then published

without  the  input  or  comment  from  the  plaintiff  and  the  company.  Mr

Lushaba  testified  and  explained  the  time  constraints  as  regards  the

publication  of  stories,  however  he  was  quick  to  point  out  that  time

constraints  can  never  be  a  justification  for  publishing  untruths  hence

subsequent  to  the  publication  of  the  story  on  the  7th March  2015,  they

discovered the untruths in the story and then he quickly made sure that a

retraction and apology was tendered forthwith.

[36] It is a fact that plaintiff himself confirmed that he was out of the country on

national  duties  and  therefore  could  not  comment  before  the  story  was

published. I have stated herein above that the saving grace to the defendants

was the timeous and quick reaction of Lushaba and his editorial team in the

retraction  and  unreserved  apology  which  was  executed  through  the

Ombudsman, most importantly and significantly, before the plaintiff lodged

a complaint or even demanded an apology or retraction of the article. This

20



therefore in my view negate any animus injuriandi that may be inferred from

the manner in which the article was published.

[37] In the Constitutional Court of South Africa in the case of KHUMALO AND

OTHERS  V HOLOMISA (CCT 53/01) [2002] ZACC; 2002 (5) SA 401;

2002 (8) BCLR 771 (14 June 2002) O’ Regan J stated as follows at paras

17-20 and 22 and 28

“(17) The law of defamation in South Africa is based on

the ‘actio injuriarum’, a flexible remedy arising from

Roman Law, which afforded the right to claim damages

to a person whose personality rights had been impaired

intentionally  by  the  unlawful  act  of  another.  One  of

these  personality  rights,  is  the  right  to  reputation  or

‘fama’, and it  is  this aspect  of personality rights  that

was protected by law of defamation.”

“(18)  At  common  law,  the  elements  of  the  delict  of

defamation are-

a) The wrongful and

b) Intentional

c) Publication of 

d) A defamatory statement

e) Concerning the plaintiff.

It is not an element of the delict in common law that the

statement  be false.  Once a plaintiff  establishes that a

21



defendant  has  published  a  defamatory  statement

concerning  the  plaintiff,  it  is  presumed  that  the

publication  was  both  unlawful  and  intentional.  A

defendant wishing to avoid liability for defamation must

raise a defence which rebuts unlawfulness or intention.

Although not a closed list,  the most commonly raised

defences to rebut unlawfulness are that the publication

was true and in the public interest, that the publication

constituted fair comment and that the publication was

made on a privileged occasion. Most recently, a fourth

defence  rebutting  unlawfulness  was  adopted  by  the

Supreme Court of Appeal in National Media Ltd and

others v Bogoshi. In that case, Hefer JA, after a careful

analysis  of  the  development  of  a  similar  defence  in

Australia England and the Netherlands held that: 

“…the  publication  in  the  press  of  false

defamatory  allegations  of  fact  will  not  be

regarded as unlawful if, upon a consideration of

all  the circumstances of the case, it is found to

have  been  reasonable  to  publish  the  particular

facts in the particular way and at the particular

time.

In  considering  the  reasonableness  of  the

publication account  must  obviously  be taken of

the nature, extent and tone of the allegations. We

22



know, for instance, the greater latitude is usually

allowed in respect of political discussion (Pienaar

and Another V Argus Printing and Publishing Co

Ltd 1956 (4) SA 310 (W) at 318 C-E, and that the

tone in which a newspaper article is written, or

the  way  in  which  it  is  presented,  sometimes

provides  additional,  and  perhaps  unnecessary

sting.  What  will  also  figure  prominently  is  the

nature  of  the  information  on  which  the

allegations were based and the reliability of their

source,  as  well  as  the  steps  taken to  verify  the

information.  Ultimately  there  can  be  no

justification for the publication of untruths, and

members of the press should not be left with the

impression that they have a licence to lower the

standards of care which must be observed before

defamatory  matter  is  published  in  a  newspaper

(at 1212 G- 1213 A)”

“(19) This  fourth  defence  for  rebutting  unlawfulness,

therefore, allows media defendants to establish that the

publication of a defamatory statement, albeit false, was

nevertheless reasonable in all the circumstances.”

(20)In  Bogoshi,  too,  the  question  of  the  rebuttal  of

intention was considered. One of the aspects of animus

injuriandi (the intention to cause injury)  is  subjective

23



intent which amongst other things, requires the person

who  made  the  defamatory  statement  to  have  been

‘conscious  of  the  wrongful  character  of  his  act’.  In

1982 the Appellate Division held that the mass media

could  not  avoid  liability  for  the  publication  of  a

defamatory statement by relying on a defence that the

publication was not intentionally injurious. The effect

of this decision was to impose strict liability upon the

media  for  the  unlawful  publication  of  defamatory

material.  In  Bogoshi,  the  Supreme  Court  of  Appeal

overruled this decision. Hefer JA held that the Court in

Parkendorf’s  case  had  failed  to  recognize  the

importance of freedom of expression and, in particular,

the  important  role  the  mass  media  performs  in  a

democratic society. He concluded that: 

“if  we  recognize,  as  we  must,  the  democratic

imperative that the common good is best served

by the free flow of information and the task of

media in the process, it must be clear that  strict

liability  cannot   be  defended  and  should  have

been rejected in Parkendorf” (at 1210).

Hefer JA then considered whether media defendants should

be  permitted  to  rebut  the  presumption  of  intentional  harm

by establishing a lack of  knowledge of  wrongfulness,

even  where  that  lack  of  knowledge  was  as  a  result  of  the

negligence of the defendant. He concluded that they should

not, reasoning as follows:

24



“If media defendants were to be permitted to do so, it

would obviously make nonsense of the approach which

I have indicated to the lawfulness of the publication of

defamatory  untruths.  In  practical  terms  (because

intoxication, insanity, provocation and jest could hardly

arise in the present context) the defence of the lack of

animus  injuriandi  is  concerned  with  ignorance  or

mistake on the part of the defendant regarding one or

other element of the delict…. The indicated approach is

intended to cater for ignorance and mistake at the level

of  lawfulness;  and in a given case negligence on the

defendant’s  part  may  well  be  determinative  of  the

legality of the publication. In such a case a defence of

animus injuriandi can plainly not be available to the

defendant.

Defendants’ counsel, rightly in my view, accepted that

there are compelling reasons for holding that the media

should not be treated on the same footing as ordinary

members of the public by permitting them to rely on the

absence  of  animus  injuriandi,  and  that  it  would  be

appropriate to hold media defendants liable unless they

were not negligent in the circumstances of the case”.

Hefer  JA therefore  concluded that  media  defendants  could

not  escape  liability  merely  by  establishing  an  absence  of

25



knowledge of unlawfulness. They would in addition have to

establish that they were not negligent.

(22) The print broadcast and electronic media have a particular

role in the protection of freedom of expression in our society.

Every citizen has the right to freedom of the press and the

media  and  the  right  to  receive  information and ideas.  The

media are key agents  in ensuring that  these  aspects  of  the

right to freedom of information are respected. The ability of

each citizen to be a responsible and effective member of our

society depends upon the manner in which the media carry

out their constitutional mandate…”

(28)The  law  of  defamation  seeks  to  protect  the  legitimate

interest  individuals  have  in  their  reputation.  To  this  end,

therefore, it is one of the aspects of our law which supports

the  protection  of  the  value  of  human  dignity.  When

considering  the  constitutionality  of  the  law  of  defamation,

therefore we need to ask whether an appropriate balance is

struck between the protection of freedom of expression on the

one hand, and the value of human dignity on the other”.

[38] Ethical journalism can be gleaned from the conduct of Lushaba and his team

in making a timeous follow up on the story and eventually discovering that

the story was in fact not correct and thereby quickly setting in motion the

retraction and apology by the Ombudsman. The article of the 14th March

2015 withdrew entirely the contents of the story alleging that the plaintiff

26



was involved in any malpractice resulting to misappropriation of RSSC FC

funds.  The  withdrawal  was  also  directed  to  RSSC  itself  for  the  wrong

impression that had been created by the article of the 7th March 2015. The

speed  with  which  the  article  of  the  14th March  2015 was  effected  is  an

indication that the said article was not published by defendants recklessly

i.e. not caring whether the contents were true or false, I say this because the

falsity and defamatory nature of the said article was quickly and speedily

retracted and an apology tendered. 

[39] In the case of HOLOMISA V ARGUS NEWSPAPERS LTD 1996 (2) SA

588 (W) Cameron J stated as follows at p601

“…Professor  JM  Burchell,  The  Law  of

Defamation  in  South  Africa  (1985)  at  195

suggests, regarding reform in this area:

“It is clear that if freedom of speech is to be

balanced against  protection of  reputation,

this  must  be  done  under  the  element  of

unlawfulness (or wrongfulness), especially

as  the  media  is  now  strictly  liable  for

defamation… These factors (including the

social  utility  of  the  act  and the  injury  to

reputation)  are  traditionally  dealt  with

under the negligence criterion, but, strictly

speaking, they form part of an ex post facto

enquiry into lawfulness or reasonableness”

27



This question may have been thought settled by Melius

de Villiers in 1899 and by the judgments of Innes J and

Solomon J in Whittaker in 1912. According to them,

animus  injuriandi  was  present  when  the  defamer

intended  ‘to  produce  the  effect  of  his  act’;  and  this

entailed no more than that he or she must have had in

view ‘the necessary consequence of the conduct’.  But

O’Malley,  Pakendorf  and  Hofmeyr in  any  event

evidence  a  trend  away  from  focusing  on  animus

injuriandi as a means for describing or circumscribing

a wrongdoer’s liability for injuria. That assessment, it

seems  to  me,  should  take  place  in  relation  to  the

criterion of unlawfulness, and not fault. This conforms

with  the  trend  away  from the  wrongdoer’s  subjective

state  of  mind,  and  to  an  objective  assessment  of  the

justification for his or her conduct. It also, in my view,

promotes clarity and ease of assessment”.

[40] At page 602, Cameron J stated as follows when dealing with freedom of

expression and of the press:  

“The temper, and the effect, of these decisions emerges

in two passages from the judgments of Corbett  CJ in

Esselen’s Estates and of Hoexter JA in Neathling v Du

Preez.  In  the  former  case,  Corbett  CJ  stated,  in

response to Counsel’s argument invoking the right to

28



free expression as a component of democracy (at 25 B-

E):

“I  agree,  and  firmly  believe,  that  freedom  of

expression  and  of  the  press  are  potent  and

indispensable  instruments  for  the  creation  and

maintenance of a democratic society, but it is trite

that such freedom is not, and cannot be permitted

to be, totally unrestrained. The law does not allow

the  unjustified  savaging  of  an  individual’s

reputation. The right of free expression enjoyed

by all persons, including the press, must yield to

the individual’s right, which is just as important,

not  to  be  unlawfully  defamed.  I  emphasize  the

word “unlawfully” for, in striving to achieve an

equitable balance between the right to speak your

mind  and  the  right  not  to  be  harmed  by  what

another  says  about  you,  the  law has  devised  a

number  of  defences,  such  as  fair  comment,

justification  (i.e.  truth  and  public  benefit)  and

privilege,  which  if  successfully  invoked  render

lawful the publication of matter which is prima

facie defamatory. The resultant balance gives due

recognition  and  protection,  in  my  view,  to

freedom of expression”.

29



[41] In casu it is my considered view that although the contents of the article was

false and obviously defamatory, but it was reported in a moderate tone and

fair manner, and thus in my view ascribing to the defence of fair comment

because it conveyed the impression to the mind of the readership that there

were investigations (probe) being conducted by RSSC. The article was not

in  any  way  conclusively  informing  the  readership  that  the  plaintiff  had

misappropriated the funds but that there was a probe on missing funds. Upon

discovery of the falsity of the statement by the defendants, it was quickly

and  speedily  retracted  together  with  an  apology  which  was  prominently

published as well through the Ombudsman.

[42]  I do not believe it would be fair to find fault or liability on the defendants

where they have transparently and bona fide admitted their fault and further

tendered  an  unconditional  apology  and  an  unreserved  retraction  of  the

defamatory  material.  My  objective  assessment  of  the  conduct  of  the

defendants from the publication of the article on the 7th March 2015 to its

retraction and apology on the 14th March 2015 is that they were unaware of

the  falsity  of  the  article  on  the  7th March  2015  and  upon  subsequent

discovery of such falsity of the statement, they were remorseful and quickly

did the correct thing by tendering an apology and a retraction of the false

and defamatory article. As I stated in the preceding paragraphs above this

conduct of the defendants was reasonable and exhibited the lack of intention

to  injure  the  plaintiff  in  his  dignity,  and  in  the  process  negate  the

unlawfulness of the article of the 7th March 2015.

[43] The issue of a retraction and apology is discussed at length by Boqwana J

sitting in  the High Court  of  South Africa,  Western  Cape Division,  Cape

30



Town) Case No. 20117/2017 in the case of MOUNTAIN OAKS WINERY

(PTY ) LTD AND ANOTHER V MARRION SMITH AND ANOTHER

at paragraphs 48-60….. Where the learned Judge state the following:

(48)  The applicants rely on the judgment of the Constitutional

Court in Le Roux & Others v Dey (Freedom of Expression

and Restorative Justice Centre as Amici Curriae) 2011 (3) SA

274 (CC)  as  authority  for  the  publication of  the  retraction

sought in the notice of motion. In Dey  the applicants who

were  then  learners  at  a  high  school  in  Pretoria,  overlaid

images of the faces of Dr Dey (then the Deputy Principal at

the school) and that of the school principal, on an image of

two naked men sitting in a sexually suggestive manner. The

High Court found that the learners had defamed Dr Dey and

awarded him damages. This was confirmed by the Supreme

Court of Appeal.

(49)In  the  Constitutional  Court  the  award  for  damages  was

reduced, and in addition it ordered the learners to render an

unconditional  apology  to  Dr  Dey  for  the  injury  they  had

caused him.

(50)An important  feature  in  that  case  is  that  the  Court  was

invited to develop Roman-Dutch Common Law, by giving due

recognition  to  the  value  of  an  apology  and  retraction  in

restoring injured dignity.  In paragraphs 197-200, the Court

observed, inter alia, as follows:

31



“[197]…we  think  it  is  time  for  our  Roman-Dutch

Common Law to  recognize  the  value  of  this  kind  of

restorative justice. Moreover, we think it can be done in

a  manner  which,  at  the  same  time,  recognizes  the

shared  values  of  fairness  that  underlie  both  our

common law and customary law, which form the basis

of  values  and  norms  that  our  constitutional  project

enjoins us to strive for.

[198]Roman-  Dutch  Law  was  a  rational,  enlightened

system of law, motivated by considerations of fairness

which combined the wisdom of the Roman law jurists

with the idealism of the Dutch scholars. This feature of

it was sometimes lost from view in pursuit of doctrinal

purity,  but  in  virtually  every  aspect  of  Roman-Dutch

law  one  will  find  equitable  principles  and  remedies

which  give  concrete  expression  to  its  underlying

concern with justice and fairness. And this area of the

law is no exception.”

(51)In this connection, the court at paragraph 202, was of the

view that:

“Respect for the dignity of others lies at the heart of the

Constitution and the society we aspire to. That respect

breeds tolerance for one another in the diverse society

32



we live in. Without that respect for each other’s dignity

our aim to create a better society may come to naught.

It  is  the  foundation  of  our  young  democracy.  And

reconciliation between people who opposed each other

in  the  past  is  something  which  was,  and  remains,

central and crucial to our constitutional endevour. Part

of  reconciliation,  at  all  different  levels,  consists  of

recantation of past wrongs and apology for them… 

We  can  see  no  reason  why  the  creation  of  these

conditions should not extend to personal relationships

where the actionable dignity of one has been impaired

by another.”

(52)The Court ultimately found that the depiction of Dr Dey’s

image was an actionable injury to his reputation and that he

was  entitled  to  an  apology.  It  therefore  ordered  that  an

apology be tendered to him for the injury caused, in addition

to the damages awarded.

(53)In another decision, that of Media 24 Ltd and Others v SA

Taxi Securitisation (Pty) ltd (Avusa Media Ltd and Others as

Amici curiae) 2011 (5) SA 329 (SCA, at paragraph 72, Nugent

JA, stated the following: 

[72]It seems to me that our courts are quite capable of

expeditiously  granting  reparatory  remedies,  without

damages, even without the intervention of legislation.

33



(57)Retraction and an apology are often used together. This can

be seen in paragraph 74 of the Media 24 decision supra; Le

Roux supra at paragraph 197; and University of Pretoria V

South Africans for the Abolition of Vivisection and Another

2007 (3)SA 395 (O) at para 1.

(58)In the University of Pretoria decision, the Court granted an

order directing defamatory statements to be retracted and an

apology to be published and simultaneously the correct facts

to be set out (at paragraphs 1 and 18).

(59)The University of Pretoria judgment is further authority for

the proposition that it  is  competent for a court  to grant an

order  directing respondents  to  retract  statements  which are

factually  incorrect  to  set  the  record  straight.  An  order

containing  a  retraction  and  an  apology  was  also  made  by

Willis J in the judgment of Mineworkers Investment Company

(Pty)  Limited  v  Modibane  (2001/20548,  2001/21162  [2002]

ZAGPHC 6 (18 June 2002),  which was one of  the earliest

judgment to grapple with whether an apology can be ordered

in a defamation case. Damages in that case were only made

payable in the event that an apology and retraction was not

published in the Business Day Newspaper. The court in that

case, at paragraph 25, also found that:

34



“A  public  apology  which  will  usually  be  far  less

expensive than an award of damages, can set the record

straight,  restore the reputation of  the victim, give the

victim the necessary satisfaction, avoid serious financial

harm to the culprit and encourage rather than inhibit

freedom of expression”.

(60)Hiemstra  AJ  in  the  decision  of  Isparta  v  Ritcher  and

Another 2013 (6) SA 529 (GNP), at paragraph 41, supported

apology  or  retraction  as  an  appropriate  remedy  in  its  own

right. In that instance, he stated the following:

“An  apology  in  the  same  medium (Facebook)  would

have gone a long way towards mitigating the plaintiff’s

damages.  In  fact  there  is  much  to  be  said  for  the

proposition that orders for damages for defamation are

inappropriate.  Nugent  JA,  in  a  minority  judgment  in

Media 24 Ltd and Others v SA Taxi Securitisation (Pty)

ltd (Avusa Media ltd and Others as Amici  Curiae) as

referred to by Willis J in Mineworkers Investment Co

(Pty) Ltd v Modibane, which called damages as the sole

remedy for defamation ‘remedially crude’, Nugent JA

said in para 72:

“As  it  is,  an  order  that  damages  are  payable

implicitly  declares  that  the  plaintiff  was

35



unlawfully defamed, thereby clearing his or her

name, and there can be no reason why a plaintiff

should  be  forced  to  have  damages  as  a  pre-

condition for having a declaration”.

An apology to the plaintiff, or a retraction in writing, in

the same forum that the offending statements had been

made, also clears the name of the plaintiff.

[44] I have extensively reproduced the judgment of Boqwana J in the Mountain

Oaks Winery case (supra), to demonstrate the importance of a retraction and

apology in defamation cases. The judgment of Boqwana J makes it clear that

an apology and retraction by a defendant in certain circumstances of a case

is a sufficient and appropriate remedy in its own right. In fact the judgment

deals with a retraction and an apology which is demanded by a plaintiff or

applicant pursuant to publication of defamatory material where a demand for

the apology and retraction was made by the aggrieved party and not tendered

by the party who caused the publication.

[45] The situation in casu is different from the Mountain Oaks judgment (supra)

because the retraction and unconditional apology which was published on

the 14th March 2015 and given the same prominence and headline status,

was in fact self-induced by the timeous and quick discovery by Lushaba and

his editorial team that the publication of the 7th March 2015 concerning the

plaintiff  was  in  fact  false  and  defamatory,  hence  they  initiated  such

retraction  and  unconditional  apology  through  the  Ombudsman.  Lushaba

36



testified  that  the  reason for  such timeous  retraction  and tendering of  the

unconditional apology to the plaintiff was to clear plaintiff’s name from the

offending statement published about him on the 7th March 2015. The actions

of Lushaba and his team were not as a result of a letter of demand from the

plaintiff forcing a retraction and apology, neither was it induced by a court

order compelling them to publish a retraction and apology.

[46] I have no doubt indeed that the public retraction and apology of the 14 th

March  2015  was  genuine  and  set  the  record  straight  in  so  far  as  the

defamatory article  of  the 7th March 2015 was concerned and further  and

importantly restored the reputation of the plaintiff.

[47] The subject of retraction in defamation cases is also dealt with by Professor

David L Hudson Jr in his article titled Retraction, where he states as follows:

 

“In a legal sense retraction is the act of taking back- or

disavowing-  a  defamatory  statement  made  about  an

individual or a group that is false, incorrect or invalid.

An effective retraction corrects  the original statement

and  often  enables  a  defendant  who  is  charged  with

defamation, which is not considered to be protected by

the Frist  Amendment freedoms of speech or press,  to

mitigate  damages  he  or  she  otherwise  would  have  to

pay.

37



Many  states  have  retraction  statutes  that  can  reduce

liability for incorrect defamatory statements.

Retraction statutes vary considerably from state to state.

(33 States have retraction statutes). Some Statutes apply

only to statements that were made in good faith. Some

state laws apply only to newspapers, while others apply

only to media defendants.

The measures also vary considerably in the time period

within which a retraction must be issued, ranging from

48  hours  to  three  weeks.  Generally,  the  statutes  or

common  law  require  that  a  retraction  be  full  and

effective.  Some  statutes  require  the  retraction  to  be

displayed as prominently as the offending defamatory

statement.

In many states defendants can reduce their liability if

they properly comply with the state’s retraction statute.

Under  Tennessee’s  statute,  for  example,  a  media

defendant cannot be held liable for punitive damages if

the  defendant  properly  complies  with  the  law.  Other

states- Pennsylvania, for example, do not have specific

retraction  statute  but  provide  the  concept  in  their

common law”.

38



[48] The article by Professor David Hudson Jr is proof that the retraction and

apology of any defamatory article is recognized internationally to the extent

that  many states  in the United States of  America have enacted retraction

statutes  which  sets  standards  and  criteria  on  how  the  retraction  of  a

defamatory publication or material is to be carried out, for example in one

state  the  retraction  statute  prescribe  that  the  retraction  be  carried  out

between  48 hours  and  three  weeks  and that  such  retraction  be  ‘full  and

effective’.

[49] These are the characteristics that are in existence in casu. The retraction and

unconditional apology was carried out by the Ombudsman within seven (7)

days  of  its  publication,  and  in  the  Defendant’s  next  weekly  publication.

Further  the  said  retraction  and  apology  was  in  my  view full,  frank  and

effective.

[50] As I  have  stated  in  the preceding paragraphs  above,  this  conduct  of  the

defendants was reasonable and constitute fair comment, and in the process

negate the unlawfulness of the article of the 7th March 2015.

[51] Upon the consideration of the above circumstances, I am of the considered

view that the following order is appropriate in the circumstances of this case,

consequently I hand down the following judgment:

1.  The Plaintiff’s  claim for defamation against  the

defendants  as  contained  in  the  plaintiff’s

39



particulars of claim and the pleadings in general is

hereby dismissed.

2. Each party to pay its own costs.

So ordered! 

 

40


